חוק הגגות הסולריים: רגע לפני אישורו, ח"כ יעקב אשר בולם את החוק

הכנסת אישרה היום בקריאה שנייה ושלישית חוק שמאפשר הקמת מתקנים פוטו וולטאיים על גג בית משותף, גם אם רק שני שליש מדיירי הבניין הסכימו לכך • אך לאחר האישור ח"כ אשר הגיש הסתייגות לחוק בטענה שהוא "רומס זכויות קניין" וכעת החוק עלול ליפול

פאנלים סולאריים בתל אביב / צילום: באדיבות עיריית ת"א־יפו
פאנלים סולאריים בתל אביב / צילום: באדיבות עיריית ת"א־יפו

הוועדה המשותפת לוועדת חוקה חוק ומשפט וועדת הפנים והגנת הסביבה, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המקרקעין, שתאפשר להקים מתקנים פוטו וולטאיים על גג בית משותף, גם אם רק 66% מדיירי הבניין הסכימו לכך. ואמנם, למרות שהיה נראה שהחוק על מסלול בטוח לכניסה לתוקף, ח"כ יעקב אשר מסיעת יהדות התורה הגיש את הסתייגותו לחוק, כך שאם לא יושגו הסכמות בימים הקרובים, הוא צפוי ליפול. 

לבד על הגג: המהלך שמאיים על שוק האנרגיה הסולארית 

החוק הוא תולדה של עבודה משותפת של משרדי הגנת הסביבה, המשפטים והפנים במשך שנתיים, וכך גם של ועדת הפנים והסביבה. רבים מהמשתתפים בדיון בוועדת הפנים, שם אושר החוק לקריאה שנייה ושלישית, מיהרו לשמוח היום. אך בלימת החוק, רגע לפני פיזור הכנסת ולאחר שנים של עבודה בין-משרדית, מטילה בספק את היכולת להוציאו לפועל בתקופה הקרובה.

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה, אומר לגלובס: "מה שקרה היום בכנסת הוא לא פחות מתאונה לתחום האנרגיה הירוקה. חבר הכנסת אשר מנע בפועל ממאות אלפי בתים משותפים בישראל את האפשרות ליהנות מהכנסות מהשמש. עבודת מטה של שנתיים בקידום תזכיר החוק הממשלתי ירדו לטמיון והרבה מאוד דלקים מזהמים ישרפו בגלל העצירה הזו".

לפי גורמים בכנסת, הסיבה להתנגדות של ח"כ אשר לחוק, היא חשש מפני זכויות יתר לפנטהאוזים או ביטול האפשרות לבניית דירות או חדרים קטנים נוספים על גגות בניינים, כאשר יוצבו עליהם פאנלים סולריים. החוק עבר לקריאה שנייה-שלישית במליאה, אך בשל התנגדותו של אשר, הוא לא יעלה להצבעה בימים הקרובים, ובאם הכנסת מתפזרת - יוקפא עד לעבודת הכנסת הבאה, או ייגנז באם אף ח"כ לא יחליט לקדמו בשנית.

בלשכתו של אשר מסבירים שהחוק לדעתם "רומס זכויות קניין", ומעלה שאלות משפטיות שיש לברר לפני אישור החוק. לדבריו, בדיון הקודם בנושא, עלו השאלות המשפטיות אך הן לא הגיעו לכדי פתרון מוסכם. אשר מצוי בבידוד בביתו, ולא הספיק לעלות לזום של דיון ועדת הפנים והסביבה בנושא, ולכן הגיש ריוויזיה לאחר אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית. לדברי לשכת אשר, אין כוונה "לקבור את החוק", וככל שיושג פתרון לעניין זכויות הקניין וזכויות הפרט, הוא יסיר את התנגדותו.

בשעות האחרונות מתנהלים דיונים אינטנסיביים של ח"כ מיקי חיימוביץ והיועצים המשפטיים עם ח"כ אשר, במטרה להגיע להסכמות.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: לומי ברנטל
 ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: לומי ברנטל

החוק עשוי לקדם מהפכה בתחום 

מטרת התיקון לחוק הנה להגדיל את פריסת הפאנלים הסולריים בשטחים הבנויים, ובכך לצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים. הצעת החוק, אם תאושר בעתיד, תאפשר להתקין מערכות לייצור חשמל מאנרגיית שמש בבתים משותפים, גם אם רק 66% מהדיירים מסכימים.

כמו כן, יתאפשר לבעל דירה להקים מערכת סולארית לשימושו הפרטי בהתחשב בחלקו היחסי בגג ובכפוף למספר תנאים, וזאת ללא שתידרש הסכמת יתר בעלי הדירות בבניין. התיקון יקדם עקרונות חשובים של ביזור במשק החשמל, יחבר את צרכן החשמל להבנה שביכולתו גם לייצר בתחומו ויאפשר תיקון לעיוות שהונצח במצב הנוכחי, שבו הלכה למעשה התאפשרה התקנה סולארית רק לבעלי דירות צמודות קרקע.

החוק קובע כי בעל הדירה המתקין ימסור הודעה מוקדמת לנציגות הבית המשותף לגבי כוונתו להתקין את המתקנים המיועדים לשמשו. כל בעל דירה אחר, שסבור, לאחר התקנת המתקן, שיש נסיבות המצדיקות את הסרתו, כגון מטעמי בטיחות, יוכל לפנות למפקח על הבתים המשותפים במשרד המשפטים, שרשאי להורות על הסרת המתקן. עלויות ההסרה יושתו על בעל הדירה המתקין.

קידום התיקון לחוק תואם את מדיניות המשרד להגנת הסביבה, לפיה קידום של הייצור הסולארי במרחב הבנוי המבוזר קודמת לקידום ייצור סולארי בשדות ייעודיים, ומחזקת את היכולת לממש את הפוטנציאל העצום הקיים בייצור אנרגיה במרחב הבנוי.

מדובר בצעד תקדימי, שעשוי לקדם מהפכה בתחום הייצור הסולארי במרחב המבונה. כל מתקן סולארי שמותקן על גג בניין במרחב בנוי, בעיקר במרחב העירוני, ניזון ומזין את רשת החשמל. האנרגיה מיוצרת ונצרכת באותו מרחב, ללא דרישה להשקעה בשדרוג קווי ההולכה וזאת בשונה מההשקעות התשתיתיות הנרחבות הנדרשות בהקמת מתקני יצור המרוחקים מאזורי הצריכה. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הסבירה היום שתיקון החוק יאפשר "להעמיד את ישראל בשורה אחת עם מדינות הOECD, ויהווה בשורה אדירה עבור 75% מהציבור הישראלי המתגורר בבניינים משותפים, ציבור שעד כה היה מודר מהמהפכה הסולארית. מדובר בצעד שעשוי לצמצם פערים חברתיים ויאפשר הכנסה לכל מי שמחליט להתקין פאנל סולארי על גג ביתו".

פטור מהיטל השבחה על התקנת פאנלים סולריים במאגרי מים

למרות ההתנגדויות בעת האחרונה סביב הנושא, ועדת הפנים והסביבה אף הכניסה הבוקר סעיף לחוק התכנון והבנייה, הקובע פטור מהיטל השבחה על התקנה של פאנלים סולריים במאגרי מים, מאגרי קולחין ובריכות דגים. החוק הועבר לקריאה שנייה-שלישית במליאת הכנסת, לאחר שבחודש שעבר משרד הפנים התנגד להכנסת סעיף דומה לחוק שקבע את הארכת הפטור מהיטל השבחה על התקנת מערכות סולריות על גגות.

זהו צעד תקדימי, שכן עד כה לא הוטל פטור מהיטל השבחה במקומות הללו. ח"כ מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים והסביבה, הצליחה להעביר את החוק בוועדה לאחר הגעה להסכמות עם כלל הגורמים - משרד הפנים, משרד המשפטים, משרד האנרגיה והשלטון המקומי.