הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה ת"א: הדולר ממשיך לאבד גובה ויורד מתחת ל-3.22 שקלים

פורסייט זינקה ב-112% במחזור ענק, פריון קפצה בכ-32% • מחזור המסחר הסתכם בכ-1.18 מיליארד שקל • דירוג בזק הועבר על ידי מידרוג לאופק שלילי בצל החלטת משרד התקשורת על אסדרת תעריפי הטלפוניה הקווית

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:26

יום המסחר בבורסה ננעל במגמה מעורבת, מדד ת"א 35 טיפס ב-0.3% ואילו מדד ת"א 90 ירד בכ-0.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.18 מיליארד שקל.

פורסייט זינקה ב-112% במחזור ענק, פריון  קפצה בכ-32% . עוד בלטו בעליות חדות מניות אבוג'ן , נייר חדרה, איתמר, פייטון ואודיוקודס. 

ירידות חדות רשמו מניות פתאל החזקות , סלקום, אופקו ודמרי. 

15:45

מגמה מעורבת בבורסה. הדולר ממשיך לאבד גובה לאחר קביעת השער היציג ויורד מתחת לרמת 3.22 שקלים. גם האירו נסחר בירידה קלה סביב 3.92 שקלים.

מניית פורסייט  מזנקת ב-90% במחזור ענק. עוד בולטות בעליות חדות מניות נייר חדרה , פריון וג'נסל. 

14:30

התמתנו העליות בבורסה בצל האפשרות לסגר שלישי בצל העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה בישראל. עמדת משרד הבריאות היא שתוך 48 שעות צריך להיכנס לסגר מלא. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1%, ת"א 90 מאבד שיעור זהה ומדד הבנקים עולה ב-0.4%. 

למרות התערבות בנק. ישראל בשוק המט"ח אתמול, הדולר ממשיך במגמת היחלשות ונסחר כעת ברמה של 3.225 שקלים.

מידרוג העבירה את דירוג אגרות החוב של בזק  לאופק שלילי בצל החלטת משרד התקשורת על אסדרת תעריפי הטלפוניה הקווית המפוקחים.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-545 מיליון שקל.

12:30

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בשעה זו בטריטוריה הירוקה, בדומה לסנטימנט מעבר לים, ולמרות הליכתה של ישראל לבחירות רביעיות. בהקשר זה, מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב אמר אתמול כי המשקיעים מגלים אדישות למצב הפוליטי, וכי "התרגלנו" למצב.

11:00

הבורסה בתל אביב מטפס בשעה זו כאשר מנייתה של פורסייט  בולטת בזינוק של 65% במחזור חריג, הגבוה כעת אחוזת בית, וזאת לאחר שחזרה מוול סטריט עם  פער ארביטרז' דומה. מניות הקטנות בלטו אמש במסחר בוול סטריט בעליות בניגוד למדדים המובילים, וזאת כחלק מהמגמה בימים האחרונים.

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, ת"א 90 מטפס ב-0.3% ומדד הבנקים מוסיף 0.8%.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-170 מיליון שקל בלבד.

10:00

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח ביציבות. מדד ת"א 35 נסחר כעת ללא שינוי מהותי, ת"א 90 משיל 0.15%. נייס עולה ב-1.6%, טבע יורד ב-0.5%, פתאל מאבדת 1% ודלק יורדת ב-1.6%.

09:30

אספן גרופ , הפועלת בתחום הנדל"ן המניב בארץ ובחו"ל, הודיעה על עסקה אסטרטגית להרחבת פעילותה, בעיקר בתחום המלונאות בישראל. החברה חתמה על הסכם עם חברת הנדל"ן פאי סיאם, שבבעלות היזם שלמה דהוקי. במסגרת העסקה, תשקיע אספן גרופ סכום כולל של כ-405 מיליון שקל בפאי סיאם תמורת הקצאת מניות בשיעור של 50% מהון המניות המונפק והנפרע של פאי סיאם. במקביל להשקעת אספן בפאי סיאם, ישקיע דהוקי כ-37 מיליון שקל באספן כנגד הקצאת מניות בשיעור 5% מהונה הרשום לפי מחיר מניה של 11.68 שקל.

גזית הורייזון, חברת הבת של גזית גלוב רכשה בניין בקיימברידג', מסצ'וסטס, ארהב בשטח של 4,650 מר לשימוש מעורב של מסחר ומשרדים. הבניין במיקום מרכזי ב-Harvard Square נרכש תמורת 45 מ'$ מחברת ניהול נכסים משפחתית, אשר החזיקה בו מעל 50 שנים. זהו הנכס השמיני אותו רוכשת גזית הורייזון בבוסטון.

קאנומד, הפועלת בתחום הקנאביס הרפואי, דיווחה כי דירקטוריון החברה אישר את המרת הלוואות הבעלים (מנור וכפיר גינדי) בסך 3,609,607 מיליון שקל ל-9,441,817 מניות רגילות של קאנומד. כמות המניות המוקצות חושבה לפי סך הלוואות הבעלים כשהוא מחולק לגבוה מבין מחיר המניה שהיה ידוע ביום ישיבת הדירקטוריון (35.6 אגורות), או מחיר המניה הממוצע שהיה ידוע במהלך 30 ימים שקדמו להחלטת הדירקטוריון (38.23 אגורות), כך שהמחיר לכל מניה בהצעה הפרטית יעמוד על 38.23 אגורות, פרמיה של 7.39% על מחיר סגירת המניה ביום המסחר שקדם לאישור על ידי הדירקטוריון.

מרגל מערכות, המתמזגת לברנד תעשיות הציבורית, תבצע עבודות להקמת מתקנים סולאריים בהיקף כולל של עד 112 מיליון שקל ברחבי הארץ. עבודות אלו מתווספות לפרויקטים בתחום תשתיות התחבורה עליהם הודיעה לאחרונה מרגל, בהיקף כולל של כ-64 מיליון שקל, המגדילות משמעותית את צבר הפרויקטים של החברה.

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. לקראת הפתיחה: האם ההליכה לבחירות רביעיות תכביד על המסחר?

לאחר העליות אתמול, יום המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר על רקע פיזור הכנסת, המשך התפשטות הקורונה והנעילה המעורבת אמש בניו יורק. מדד נאסד"ק עלה ב-0.5%, הדאו ירד ב-0.7% ומדד S&P 500 נחלש ב-0.2%.

בפעם הרביעית בתוך כשנתיים, ישראל הולכת לבחירות והן צפויות להתקיים ב-23 במרץ. אי העברת תקציב גוררת על פי חוק פירוק אוטומטי של הכנסת וזו התפזרה בחצות בהיעדר הסכמות על תקציב המדינה. הממשלה שהוקמה במקור כממשלת חירום לאומית הפכה לממשלת מעבר.

המניות הדואליות צפויות לספק תמיכה קלה למדד ת"א 35. אופקו הלת' שבה עם פער ארביטראז' חיובי של 0.9%, אורמת עם 0.8%, לייבפרסון עם 1.8% ונייס עם 2.1%. פריגו שבה עם פער שלילי של 0.7%, טבע עם 0.4%, טאואר עם 0.4% ואיי.סי.אל עם 0.8%.

אתמול מדד ת"א 35 עלה ב-1.2%, מדד ת"א 125 הוסיף 1.3% וכך גם מדד ת"א 90. עליות נרשמו גם בכל המדדים הענפיים. מדד ביומד בלט בעלייה של 2.7%, מדד ביטוח, מדד הבנקים ומדד פיננסים התקדמו ב-1.5%, מדד נדל"ן הוסיף 1.2% ומדד נפט וגז עלה ב1.6%. 

2. אושרה הצעת החוק שתאפשר המשך מימון הממשלה ללא תקציב

הממשלה אישרה הערב בישיבתה את הצעת החוק לשינוי חוק יסוד משק המדינה, שתאפשר לאוצר להמשיך ולממן את פעילות הממשלה שנה שנייה ברציפות ללא תקציב מדינה מאושר. ההצעה מטפלת בכל ההיבטים הבעייתיים הכרוכים במעבר לתקציב המשכי (אחד חלקי 12). ההצעה באה על-רקע סיטואציה של קיצוץ קיצוני בכמות הכסף הפנוי למימון פעילותם השוטפת של משרדי הממשלה. מדובר במציאות שנוצרה כתוצאה מההוצאות הגדולות לטיפול במשבר הקורונה ומהגידול בהיקף החזר החובות בשנת 2021 - בהשוואה לשנת 2019, השנה האחרונה שבה הועבר תקציב. בין היתר ההצעות יאפשרו לאוצר להעביר עד 85% מהעודפים המחוייבים שמנה לשנה, להגדיל את מסגרת ההוצאה באופן אוטומטי ולהוציא מכלל חישוב מסגרת ההוצאה את החזרי החובות ואת הקופסאות החוץ-תקציביות להתמודדות עם משבר הקורונה.

3. הגבלות באירופה - חשש לביקושים, הנפט בירידה

המגבלות החדשות המוטלות באירופה ובארה"ב בשל התפשטות הקורונה מעלות חששות לביקושים בשוק האנרגיה והנפט נחלש. חוזה נפט מסוג WTI למסירה בפברואר יורד ב-1.6%, אחרי ירידה של 2% אתמול, ונסחר כעת במחיר הנמוך מ-47 דולר לחבית.

4. הדולר בשפל של 24 שנה

לאחר שירד אתמול לשפל של 24 שנה הדולר מול השקל בנק ישראל התערב בשוק המט"ח, אם כי הפעולה לא עשויה לשנות את כיוון הדולר אלא למתן את התחזקות השקל. היחלשות הדולר מול השקל נמשכת על רקע שילוב של מספר גורמים, בהם היחלשות הדולר מול המטבעות הזרים. כחלק מהמגמה הכללית, הדולר נחלש מול רוב מטבעות העולם, ובעיקר מול מטבעות של כלכלות מתעוררות בעלות מאפיינים פיננסיים יציבים. סיבה נוספת מיוחסת לגידול בהשקעות הזרות בישראל כמו גם לגידור השקעותיהם של הגופים המוסדיים בשוק המניות. לדברי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, "נראה שהכוח העיקרי שמשפיע על שערו של השקל קשור כעת למדד המניות האמריקאי ופעילות המוסדיים סביבו שקשורה להגנות מטבע".

5. חבילת החילוץ בסכנה?

טראמפ מתח ביקורת קשה על חבילת הסיוע ועל התקציב השוטף ודרש מהקונגרס להגדיל את הסיוע במזומן לנפגעי הקורונה מ-600 דולר ל-2,000 דולר לכל אדם במשקי בית בעלי הכנסות נמוכות ובינוניות, על חשבון קיצוץ משמעותי בתקציב השוטף.

* החשש מהתפשטות נגיף הקורונה מצליח לשתק גם את רצפת המסחר. כמו לפני המפולת בחודש מרץ, חלק מעובדיה של בורסת ניו יורק (עושי שוק) חוזרים באופן זמני לעבוד מרחוק בצל העלייה החדה בתחלואה בניו יורק. לראשונה מאז האביב מספר הנדבקים ברחבי המדינה עלה על 10,000 בני אדם ומספר המאושפזים בנסיקה.

בפעם הקודמת נסגרה רצפת המסחר בחודש מרץ ונפתחה מחדש בחודש מאי. עם הפתיחה 80 עובדים חזרו לעבודה בזמנו, כ-25% מכוח העבודה של הבורסה לפני פרוץ המגיפה.