בעקבות תביעת SEC: מטבע הקריפטו של ריפל נחתך ב-25%

בתביעה שהוגשה אתמול מואשמת חברת הבלוקצ'יין כי הנפיקה את מטבע הקריפטו XRP בהיקף של 1.3 מיליארד דולר בלי לרשום אותו כנייר ערך בהתאם לחוקי ארה"ב • צניחת מחיר המטבע מורידה אותו למקום הרביעי בשוק הקריפטו, שבראשו ניצב הביטקוין

מטבע ריפל
מטבע ריפל

כל העולם מדבר השבוע על ביטקוין, לאחר שמטבע הקריפטו המוביל קבע בשבת האחרונה את שיא כל הזמנים, כשמחירו טיפס מעל ל-24 אלף דולר. ואולם כעת מתחוללת בשוק הקריפטו דרמה אחרת, שעלולה "לגנוב את ההצגה" לביטקוין: XRP, אחד המטבעות הוותיקים בצמרת שוק הקריפטו, איבד ביממה האחרונה כ-25% מערכו, לאחר שהחברה שפיתחה והנפיקה אותו, ריפל (Ripple), נתבעה על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC). בתביעה שהוגשה אתמול מואשמת חברת הבלוקצ'יין יחד עם שניים ממנהליה כי הנפיקה את מטבע הקריפטו XRP בהיקף של 1.3 מיליארד דולר בלי לרשום אותו כנייר ערך כפי שנדרש על פי חוקי ארה"ב.

מוקדם יותר ביום שלישי, כפי שדיווחנו בגלובס, הודיעה ריפל כי היא ה-SEC צפויה להגיש נגדה תביעה השבוע - ואכן, התביעה לא איחרה להגיע. הרשות תובעת את החברה וכן את המנכ״ל שלה, בראד גרלינגהאוס, ואת אחד משותפיה המייסדים, כריסטיאן לארסן. בהודעתה של ראש חטיבת האכיפה של SEC, סטפני אווקיאן, נמסר: "אנו טוענים כי ריפל, לארסן וגרלינגהאוס כשלו ברישום של ההנפקה והמכירה הנמשכת של מיליארדי XRP למשקיעים קמעוניים, באופן שמנע ממשקיעים פוטנציאליים גילוי נאות אודות XRP ואודות עסקיה של ריפל וכן עוד הגנות חשובות רבות שנים, שהן יסודיות עבור מערכת השוק הציבורי האיתנה שלנו".

המטבע XRP פותח והונפק על ידי מייסדי ריפל ב-2012 כמטבע דיגיטלי שנועד לשמש לתשלומים בינלאומיים מהירים. חברת ריפל הוערכה בשווי של 10 מיליארד דולר בסבב גיוס ההון האחרון שלה, שבו השתתפו בין השאר ענקית השירותים הפיננסיים היפנית SBI Holdings, הבנק הספרדי Santander וקרן ההון סיכון האמריקאית המובילה אנדריסן הורוביץ, לצד קרן ההשקעות של פיטר ת'יל, ממייסדי ענקית הפינטק פייפאל.

XRP כבר לא שלישי בגודלו בשוק

הירידה של כ-25% בערכו של XRP בעקבות התביעה, דירדרה את המטבע למקום הרביעי בצמרת מטבעות הקריפטו, על פי נתוני אתר CoinMarketCap. הבוקר (יום ד׳) נסחר XRP בבורסות הקריפטו ברחבי העולם במחיר שנע בטווח של 0.34-0.37 דולרים - רמתו הנמוכה ביותר בחודש האחרון. רמת מחיר זו משקפת למטבע הקריפטו של ריפל שווי שוק של פחות מ-17 מיליארד דולר.

ביטקוין ממשיך להוביל בבטחה את צמרת שוק הקריפטו, לאחר שלפנות בוקר שוב זינק מחירו לזמן קצר מעט מעל ל-24 אלף דולר, ובהמשך נסחר ברמה של כ-23,500 דולר. מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של כ-437 מיליארד דולר, השקול לכ-68% משוויו הכולל של שוק הקריפטו, המונה יותר מ-8,000 סוגי מטבעות שונים. מבחינת שווי השוק, במקום השני אחרי ביטקוין ניצב את׳ר, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ׳יין את׳ריום, הנסחר במחיר של כ-615 דולר, ולמקום השלישי בשוק טיפס מטבע הקריפטו ״היציב״ Tether, שמחירו צמוד לדולר ארה״ב, שתפס את מקומו של XRP.

בהודעה שמסר אתמול גרלינגהאוס, מנכ״ל ריפל, כפי שדיווחנו בגלובס, טען כי תביעת ה-SEC נגד החברה ונגדו "שגויה מיסודה מבחינה משפטית ועובדתית", והביע תמיהה לגבי עיתוי הגשתה. "XRP הוא מטבע, והוא לא אמור להיות רשום כחוזה השקעה", אמר. "למעשה, משרד המשפטים וגם רשות FinCEN של משרד האוצר האמריקאי כבר קבעו ב-2015 כי XRP הוא מטבע וירטואלי, וכך עשו גם רגולטורים בשאר מדינות ה-G20. אף מדינה בעולם לא סיווגה את XRP כנייר ערך".

בשנה האחרונה זכתה SEC בניצחונות משפטיים מול החברות טלגרם, Kik ו-Block.one, שלטענתה, הפרו את חוקי ניירות ערך כשגייסו הון באמצעות ICO - הנפקה ראשונית של מטבע קריפטו. אם בית המשפט יקבל את טענת ה-SEC כי XRP נחשב לנייר ערך, ריפל תידרש לעמוד בכללים נוקשים הרבה יותר מאלה שבהם היא עומדת כיום - ולדבר עשויה להיות השפעה מכרעת על פעילות החברה. אף כי ריפל טוענת כי פעילותה אינה קשורה במטבע הקריפטו, החברה מחזיקה כיום 55 מיליארד מטבעות XRP, מתוך מכסה כוללת של 100 מיליארד מטבעות כאלה, ומדי רבעון היא מוכרת חלק מהחזקותיה במטבע תמורת סכומים גדולים.