בריטניה | ניתוח

המתאבן שמקדים את הברקזיט: תורי המשאיות העצומים, המחסור במזון ובתרופות והמצור על האי

השיחות בין בריטניה לאיחוד עדיין לא הסתיימו, ולמרות הבטחות לונדון כי יציאה ללא הסכם עדיפה מהישארות נוספת - תושבי בריטניה קיבלו השבוע הצצה לעתיד, והיא לא הייתה נעימה • "המוטציה האנגלית" של הקורונה חשפה כיצד צפויים להיות היחסים בין האיחוד לבריטניה ביום שאחרי הברקזיט

אלפי משאיות עמוסות בסחורות נתקעו במשך ימים בתורים ליד הגבול / צילום: Associated Press, Gareth Fuller
אלפי משאיות עמוסות בסחורות נתקעו במשך ימים בתורים ליד הגבול / צילום: Associated Press, Gareth Fuller

ספק אם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חזה את תגובת השרשרת המהירה שהחלה ברגע שהכריז בסוף השבוע, כי מוטציה חדשה של נגיף הקורונה מאיימת על הממלכה המאוחדת.

ג'ונסון רק ניסה לנמק ציבורית את סיבוב הפרסה של מדיניות ממשלתו מבחינת הגבלות הקורונה - מדוע כ‏־18 מיליון בריטים יהיו בעוצר ולא יוכלו לחגוג את חג המולד כרגיל - אבל העניינים יצאו במהירות משליטה.

בתוך זמן קצר ובשל החשש מ"המוטציה האנגלית", אסרו 50 מדינות על מטוסי נוסעים מבריטניה לנחות בשטחן. אזרחים בריטים נאלצו לשוב מנמלי תעופה ברחבי העולם אחרי שלא אושרה כניסתם.

ואולי הגרוע מכל: צרפת השעתה את כל התנועה הנכנסת אליה מבריטניה, כולל רכבות ה"יורוסטאר" והמשאיות המובילות סחורה לרחבי אירופה. שלושה ימים אחרי ההכרזה של ג'ונסון על סגר, ויום אחרי הבטחתו שהכול יהיה בסדר, סופרמרקטים בריטיים כבר התחילו לקצוב מכירת ביצים, אורז ופסטה.

תלויים בשכנות האירופיות

שר התחבורה הבריטי הודה כי התגובה הצרפתית הפתיעה את ממשלת בריטניה. במיוחד משום שכל המהומה של הימים האחרונים - תורי המשאיות הענקיים, קיצוב המזון, השיבושים במסחר - התרחשו על רקע השלב הסופי של המשא ומתן על הסכם סחר חופשי בין האיחוד לבריטניה שיהיה בתוקף מה־1 בינואר 2021.

ההסכם נועד להבטיח שהסחר לא ייעצר, שהמזון יזרום לבריטניה ושהיצוא הבריטי יזרום חזרה, ושבריטים יוכלו להיכנס לאיחוד ללא ויזה. הוא נועד לחבר בין בריטניה לבין האיחוד שממנו פרשה פורמלית לפני כשנה וממנו תפרוש דה־פקטו בעוד כשבוע.

במקום זאת, הציבור הבריטי קיבל תצוגת תכלית של מה יקרה אם לא יהיה הסכם. שלשום עוד עמד השר גרנט שאפס, במסיבת עיתונאים לצד ג'ונסון והתגאה כיצד מנגנוני החירום שגיבשו הרשויות כדי להתמודד עם התוהו ובוהו, שחזויים במקרה שהמגעים יתפוצצו ולא יהיה הסכם סחר, מתפקדים כעת היטב כדי להתמודד עם השלכות ה"Cordon Sanitaire", שהוטל על הממלכה.

בערב כבר שודרו תמונות של פקקי ענק, ואלפי נהגי משאיות צפרו יחדיו כדי להמחיש את אוזלת היד של הרשויות בטיפול בהם. הם נתקעו ללא מזון וללא שירותים, נטושים בשדה תעופה שהפך למגרש חניה מאולתר.

הלקח היה ברור, הממשלה הבריטית יכולה להבטיח שפרישה ללא הסכם תהיה "לטובת בריטניה", המציאות הוכיחה אחרת. השיבושים המחישו לציבור הבריטי עד כמה הוא תלוי בשכנות האירופיות. העיתונים השמרניים התומכים בממשלה אפילו האשימו את צרפת ב"כיפוף ידיים" ברגע האחרון של המשא ומתן.

"עצוב שהצד השני מצא את ההזדמנות המתאימה מבחינתו למשוך למעלה את הגשר המתרומם", נכתב במאמר ב"דיילי טלגרף". הצהובונים האשימו את מקרון ישירות: "מיסייה פקק" קרא לו ה"דיילי מייל". "עם חברים כאלה!" כתב ה"דיילי אקספרס".

יתר כלי התקשורת עם זאת, תקפו את הממשלה על שיתוק המסחר, וג'ונסון נאלץ להתגונן. בתחילת השבוע הבטיח "פתרון בתוך שעות" למשאיות התקועות ודיבר על שיחה נהדרת עם "עמנואל", כפי שקרא לנשיא צרפת עמנואל מקרון.

בפועל, עברו קרוב לשתי יממות עד שהתנועה התחילה להתחדש. הצרפתים הסכימו לקבל לשטחם את תושבי ארצם, אנשי עסקים ונהגי משאיות עם בדיקות קורונה שליליות עדכניות. הממשלה הבריטית החלה להציע בדיקות מהירות לנהגי המשאיות בדרך לנמל דובר.

"רגע מכריע בשיחות"

אפילו בגל הראשון צרפת לא נקטה צעדים חמורים כל כך. מה שהשתנה הוא גם החשש הגובר באירופה מהמוטציה החדשה, אבל גם המעמד של בריטניה, שבוע לפני שהיא פורשת מהאיחוד האירופי.

נציג האיחוד לשיחות על הסכם סחר, מישל ברנייה הצרפתי, דיבר שוב על "רגע מכריע" בשיחות, אבל הבהיר כי "דלתנו תישאר פתוחה להסכם עד סוף השנה הרגע האחרון - ואפילו מעבר".

מבריסל נשמעים שוב קולות הקוראים לממשלת בריטניה לדחות את הפרישה בחודש בלבד, כדי לאפשר את השלמת המשא ומתן, שנכון לעכשיו מתרכז בסוגיית הדיג. שרת הפנים הבריטית, פריטי פאטל אמרה, כי הממשלה הבריטית "אינה שוקלת" זאת.

כאשר ברקע משתולל גל שני חריף במיוחד של מגפת הקורונה, שכבר גבתה את חייהם של יותר מ־65 אלף בריטים, וכאשר הממשלה הבריטית צפויה להכריז על אזורים נוספים, שיהיו בעוצר הדוק יחסית כדי למנוע את התפשטות המוטציה החדשה, הדבר היחיד שבו נתלה ג'ונסון בניסיון לעודד את תושבי הממלכה הוא מבצע החיסונים נגד הנגיף.

בינתיים, אפילו מערכת הבריאות הלאומית הבריטית האהודה, זו שחיסנה עד כה יותר מחצי מיליון בריטים נגד קורונה, ביקשה מהממשלה דחייה של חודש בפרישה מהאיחוד האירופי, שתאפשר לה להתרכז בעיקר - המאבק במגפת הקורונה.