"אנחנו אומרים 'לא' לכסף, כשהוא מתנגש עם החזון הברור שלנו"

בכנס "ניהול אחראי במציאות משתנה" של גלובס, נפגש עימאד תלחמי, יזם עסקי וחברתי, עם מו"לית גלובס, אלונה בר און • השניים שוחחו על איך מנהלים עסק מבוסס ערכים, ומהן הדילמות היום יומיות – הכלכליות והערכיות - העומדות בפני המנהלים

בשנת 2008 החליט עימאד תלחמי להפוך ליזם עסקי וחברתי. הוא עזב את מקום עבודתו הנוח, ויצא לדרך עם החזון שלו: להקים חברה עסקית שתנוהל על שתי רגליים, שעל כל אחת מהן מוטל משקל שווה. האחת, הרגל החברתית, והשנייה העסקית. כך הוא הקים את "באבקום", שמשמעותו "הדלת שלכם". היום, החברה המשגשגת שלו מעניקה שירותי קול סנטר ושירותים נוספים לעסקים רבים בארץ, ומעסיקה 3,000 עובדות ועובדים, ערבים ויהודים, ב-12 מוקדים.

בכנס "ניהול אחראי במציאות משתנה" של גלובס, נפגש תלחמי עם מו"לית גלובס, אלונה בר און, לשיחה משותפת על איך מנהלים עסק מבוסס ערכים, ומהן הדילמות היום יומיות - הכלכליות והערכיות - העומדות בפני המנהלים. תלחמי סיפר על הקווים המנחים שהופכים את השזירה בין הערכים לעסקים לקלים יותר. לדבריו, "כשברור לנו לאן אנחנו הולכים, זה עוזר לנו להתגבר על דילמות ולקבל החלטות נכונות בדרך. החזון שלנו מחודד וברור, והוא הופך למגנט שמושך אותנו אליו. החלטתי שהחזון שלי הוא להתעסק רק עם עסקים חברתיים, עסקים שהם לא רק למטרת רווח וכסף לבעלי המניות. צריך להיות משהו שהוא עם לב, לא רק מוח. אלו צריכים להיות שני איברים שעובדים בסינרגיה".

תלמי מבצע מדידה של שתי הרגליים, ולא מסתכל על הרווחים במנותק. הערכים, הם ליבת העסק. "זו לא רק שורת הרווח. אנחנו מערכים את החברה לפי שני הפרמטרים הללו", הוא מספר. "חברות פוחדות שמטרה חברתית תפגע להן ברווח. זו טעות. אחרי הקורונה ביתר שאת, חברות שיביאו משמעות טובה לחברה, לקהילה ולעולם, הן אלו שיצליחו יותר. בזה אני מאמין וכך בניתי את החברה שלי. אנחנו נותנים שירותים לחברות הגדולות בארץ, והחזון שלנו הוא להביא תעסוקה לפריפריה. ביחד אנחנו יותר חזקים, ואני רוצה להביא תעשיות בחברה המגוונת הישראלית, ולהפוך אותן למשפחה אחת. אנחנו מעסיקים היום כ-3,000 עובדים".

אני מסתכלת עליכם ואומרת: כמוכם אני רוצה להיות. המצב הזה מייצר לא מעט דילמות. איך באמת התמודדתם עם תקופת הקורונה, בה עסקים רבים נאלצו לפטר עובדים?
"החזון שלנו הוא להביא תעסוקה, ופתאום מתחילה הקורונה, עוזבים אותנו לקוחות בתחום התיירות והקמעונאות וחנויות הריטייל שנסגרו. החזון שלי ברור, אז עכשיו אני אמור להפקיר את העובדים במשבר הזה, או להתמודד איתו? אספתי את כל ההנהלה בתחילת הקורונה, והחלטנו לא לפטר אף אחד - לא משנה מה. לא יכול להיות שהחזון שלנו יציב אותנו בדילמה הזו. אנחנו נתאבד כדי למצוא עבודה לכל העובדים שלנו, וכך עשינו והצלחנו. אלוהים בירך אותנו, ואפילו הצלחנו לגדול".

איך זה קרה?
"כשרוצים לעשות טוב, זה חוזר אליכם. וזה מה שקורה לנו עכשיו".

"עושים יזמות שעושה טוב לעולם"

בר און ותלחמי נפגשו לפני מספר שנים באירוע קטן של ארגון 'קפיטליזם קשוב', בביתה של יעל אלמוג זכאי, מייסדת הארגון. באירוע, התארח לארי פינק, מנכ"ל קרן ההשקעות בלאקרוק, המנהלת 7.81 טריליון דולר. בר און אמרה כי "זו קרן שהיא מעין מדינה של פיננסיים אמריקאית. הם אמורים להיות הכי ציניים, ואולי כלל לא לדבר בשפה הזו שנחשבת קצת של 'מחבקי עצים'. מה שלארי פינק אמר לנו, היה מדהים. הוא טען שחברות שלא תפעלנה על בסיס אחריות ויעוד, ולא רק לא תשאנה רווחים, לא תתקיימנה. הוא אמר שהם הולכים ליישם את זה על כל הפורטפוליו של בלאקרוק. אם לארי פינק אומר את זה, אז קטונתי. איך זה יאפיין לדעתך את השנים הבאות?".

לדברי תלחמי, "זה האני מאמין שלי. עברתי שני עשורים, ואני מאמין שעכשיו התהליך הזה יואץ ויהיה יותר זריז אפילו ממה שחשבתי. אני מהמר שב-10 השנים הבאות יהיה שינוי אדיר בעניין הזה. חברות שיתחילו להצליח יותר, הן אלו ששמו לעצמן משמעות ועשו שינוי ב-DNA, באופן שמאפשר להן להסתכל על טובת העולם. יש הרבה מאוד כיוונים. ברגע שזו מטרה בתוך הארגון, החברה תצמח יותר".

מדי יום, עסקים חברתיים נתקלים בדילמות הנוגעות לליבת העסק והשאיפה להגדיל את נתח הרווחים, אל מול ערכים שעלולים להתנגש עם 'הכסף הגדול'. לא אחת, גם בנגזרת הערכים עצמם, ישנה התנגשות בין ערך לערך. בר און סיפרה על דילמה כזו שהתגלגלה לפתחה כאשר רכשה את גלובס. "גלובס נקנה על בסיס ערכי. השותפה שלי ענת אגמון ואני החלטנו לקנות את גלובס כדי להשיא את רווחיו על בסיס משמעות וערכים", היא אומרת. "קנינו עיתון מפסיד, כשהמערכת העיתונאית באה עם כל מני עסקאות תוכן שיווקי 'מפוקפקות' שנכפו על המערכת והעיתונאים, וגם פחות הגונות כלפי הצרכן. זה מערך כספי מאוד גדול, שאנחנו בחרנו שלא להמשיך. אבל יש אולי עובדים שיגידו: תשאירו את החוזה הזה ותשאירו יותר עובדים. לכל דבר יש מחיר, אלו ערכים שמתנגשים. היעוד שלך הוא תעסוקה, היעוד שלנו הוא לא תעסוקה, אלא להביא תוכן איכותי ובריא לתודעת הקוראים שלנו. אנחנו נהיה מעסיק טוב ככל שנוכל למי שעובד איתנו, אבל הסולם הערכי הוא משמעותי כאן. אלו החלטות לא פשוטות, ויש עליהן ביקורת".

גם תלחמי ניצב בעבר בפני דילמה דומה, אך הבחירה הנכונה עבורו, התברה במהירות. "קיבלתי הצעה טובה שיכולה לתת תוספת תעסוקה של 500 אנשים", הוא מספר. "אבל ההצעה עצמה, היא פחות ערכית. זה היה לתת לעובדים שלי להתעסק בתחום ההימורים, פורקס. אנשים יכולים להפסיד מזה - 99% מפסידים ואחוז נהנה. זה אולי מייצר הרבה תעסוקה, אבל זה לא ערכי לשים את העובדים שלי במקום הזה שבו הם יכולים לגרום נזקים לאנשים. שמתי קו אדום, והחלטתי לא להביא עסקים כאלו לחברה. אני רוצה שהעובדים שלי גם יהיו אנשים טובים שמשפיעים. סגרנו את הדלת. אנחנו אומרים 'לא' לכסף, כשהוא מתנגש עם החזון הברור שלנו. החזון הוא פילטר שעוזר לנו לקבל החלטות".

איך אתם הולכים קדימה עם החזון?
"הקמתי את קרן 'טקווין', בראשית, יחד עם הראל מרגלית וחמי פרס. המטרה היא לחזק צעירים שיש להם אור בעיניים ורעיון יפה. אנחנו משקיעים בהם, ועד כה כולם מצליחים. אנחנו מחייבים אותם לעשות טוב לעולם בתוך המיזם שלהם. זה חלק אינהרנטי מהעולם. כל חברה שאנחנו משקיעים בה, צריכה להביא בשורה טובה לעולם. זו המשמעות, זה מה שאנחנו עושים. יזמות שעושה טוב לעולם".

גילוי מלא: האירוע נערך בחסות ובשיתוף תנובה, פרטנר, קליל, בנייני האומה וטחינה אל ארז.