טראמפ חתם על 26 חנינות, כולל לפול מנפורט ולרוג'ר סטון

סטון ומנפורט שיחקו תפקידי מפתח בעלייתו הפוליטית של הנשיא היוצא • גם אביו של ג'ארד קושנר צ'רלס בין אלה שקיבלו חנינה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP

נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ חתם על עוד 26 חנינות ביום רביעי והעניק מחילה לאינדיבידואלים שביניהם נמצאים יו"ר הקמפיין שלו לשעבר פול מנפורט, היועץ רוג'ר סטון וצ'רלס קושנר, אביו של ג'ארד קושנר.

טראמפ, אשר השתמש בסמכויות החנינה מעט במהלך כהונתו, משתמש בהן באופן חופשי למדי בשבועות האחרונים שלו בתפקיד, ומעניק חנינות למקורבים ובני ברית לשעבר מהמעגל הפוליטי שלו. בנוסף לחנינות שהוכרזו השבוע, הוא נתן מחילה החודש ליועץ שלו לשעבר לביטחון לאומי מייקל פלין, אשר הודה בכך ששיקר לבולשת הפדרלית במהלך חקירה.

סטון ומנפורט שיחקו תפקידי מפתח בעלייה הפוליטית של טראמפ, כאשר מנפורט שימש כיו"ר הקמפיין בשנת 2016 וסטון היה מקורבו הפוליטי זמן רב. שניהם הואשמו במסגרת החקירה שניהל החוקר המיוחד רוברט מולר בנושא חשדות להתערבות רוסית בבחירות 2016. אביו של קושנר היה בכלא יותר משנתיים.

ניתוח מאת פרופסור למשפטים בהרווארד ופקיד בכיר לשעבר במשרד המשפטים ג'ק גולדסמית מצא ש־60 מתוך 65 מקרים של חנינות שטראמפ העניק לקראת יום רביעי היו לאנשים שהיו להם קשרים פוליטיים או אישיים עם הנשיא.

טראמפ עקף את הנוהל המקובל לפיו משרד המשפטים עובר על רשימת האנשים לחנינה. בתהליך זה שומעים אנשי המשרד לעתים קרובות פניות של ידוענים או חברים אחרים, שותפים פוליטיים או שותפים עסקיים של האנשים המועמדים לחנינה.

טראמפ העניק חנינות גם לבכירים באכיפת החוק בדימוס שהואשמו בעבירות שונות, כמו גם לכמה דמויות פוליטיות שהואשמו בפשעים, כולל עברות הקשורות למימון הקמפיין. ביום שלישי הוא העניק חנינה ל־15 איש נוספים, ביניהם שלושה חברי קונגרס רפובליקנים לשעבר וכמה קבלנים של הצבא שהורשעו בהריגת אזרחים עיראקיים.

מנפורט הורשע בוירג'יניה על ידי חבר מושבעים בשנת 2018 על כך שלא שילם מסים עבור יותר מ־16 מיליון דולר שהרוויח במסגרת ייעוץ לפוליטיקאים באוקראינה לפני קרוב לעשור, ועל כך ששיקר לשני בנקים מהם ביקש הלוואות בשנת 2015.

מנפורט הודה באשמה בבית דין בוושינגטון באישום אחר של תכנון לקשירת קשר. הוא נידון ב־2019 לשבע וחצי שנים בכלא.

חנינה מהנשיא לא תסיים את כל בעיותיו המשפטיות של מנפורט, שעדיין נמצא במאבק ממושך בבית הדין לגבי תרמית משכנתה ואישומים אחרים שהוגשו נגדו במדינת ניו יורק.

"הפעולה הזו מדגישה את הצורך הדחוף לגרום למנפורט לשאת באחריות על פשעיו נגד אנשי מדינת ניו יורק כפי שמתואר בכתב האישום", אמר פרקליט מחוז מנהטן סיירוס ואנס ג'וניור.

דוברת הבית הלבן קיילי מקנני אמרה שמנפורט "סבל משנים של יחס לא הוגן". מנפורט צייץ בטוויטר: "אדוני הנשיא, משפחתי ואני מודים לך בענווה".

בגלל החנינה: הממשלה תאלץ להחזיר למנפורט מיליוני דולרים

כחלק מעסקת הטיעון, מנפורט הסכים לוותר על שלושה נכסים בניו יורק השווים יותר מ־10 מיליון דולר ועל קרנות שהחזיק בשלושה בנקים וכמו כן על פוליסה לביטוח חיים. במסגרת החנינה, לא יצטרך לעשות צעדים אלה, מה שבפועל יכריח את הממשלה לרשום לזכות מנפורט צ'ק בגובה הסכום שהוא שיכלול שווי כל הנכסים שחולטו ממנו - מיליוני דולרים רבים.

מנפורט יצא מבית סוהר פדרלי במאי עקב חששות הקשורים לנגיף הקורונה. הוא היה בכלא שנתיים והיה אמור לבלות את שארית המאסר שלו במעצר בית בביתו.

כאשר החקירה של מולר עדיין הייתה בעיצומה, הנשיא שיבח את מנפורט על כך "שלא 'נשבר' - ולא המציא מעשיות על מנת לקבל 'עסקה'" והאיר אותו באור חיובי לעומת מייקל כהן, עורך הדין לשעבר של טראמפ ששיתף פעולה עם החוקרים בחקירה אחרת שנוהלה נגדו.

הנשיא העניק חנינה לרוג'ר סטון, חבר ותיק ויועץ פוליטי, לאחר שהמתיק את עונשו ביולי, כמה ימים לפני שסטון היה אמור להיכנס לכלא.

סטון הורשע בבית דין פדרלי בשנה שעברה באשמת מרמה, שיבוש עדויות וניסיון לשבש חקירה של הקונגרס בנושא ההתערבות רוסית בבחירות, ונידון על עבירות אלה ל־40 חודשים במאסר.

הדוברת מקנני אמרה שהחנינה לסטון "תעזור לתקן את העוול שהיה מנת חלקו בידי החוקרים של מולר".

קושנר האב: על סכסוכים משפחתיים, זנות ופילנטרופיה

צ'רלס קושנר, אביו של היועץ הבכיר לבית הלבן ג'ארד קושנר, הודה באשמה בשנת 2004 בהתחמקות מתשלום מסים, שיבוש עדויות ומתן תרומות לא חוקיות לקמפיין, במקרה שהתובע בו היה מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי. הוא נידון לשנתיים מאסר ושירת 14 חודשים מתוכן.

קושנר הואשם בכך ששכר את שירותיה של זונה על מנת שתפתה את חתנו, תצלם את המפגש ביניהם ותשלח את הצילום לאחותו, אשר הייתה אמורה להעיד במסגרת חקירה פלילית אל תוך עסקי המשפחה. כריסטי תיאר את הפשע כ"אחד הנתעבים והמכוערים ביותר" שיצא לו לעסוק בו בקריירה שלו.

מקנני אמרה שמאז שסיים לרצות את גזר הדין שלו, קושנר "מקדיש זמנו לארגונים פילנטרופיים חשובים ולעשייה חיובית".

בשנת 2018, קושנר אמר לעיתון ניו יורק טיימס שהיה "מעדיף לא לקבל חנינה", מפני שזה הוביל לפרסום שהיה יותר נוח לו להימנע ממנו.

"טראמפ שוב מציל גברים לבנים ועשירים" 

"בכך שהעניק חנינה לפול מנפורט, רוג'ר סטון וצ'רלס קושנר, הנשיא טראמפ הבהיר שהוא מאמין שמטרת החנינה הנשיאותית היא להציל גברים לבנים עשירים שהם אנשי שלומו", אמר נוח בוקביינדר, מנהל קבוצת הפעילים הליברלית "אזרחים למען אחריות ואתיקה בוושינגטון". "טראמפ הפך מכשיר ששימש להפגנת מחילה ורחמים לעוד דרך בה הוא יכול להיות מושחת".

בתגובה למחילות שהעניק טראמפ למקורביו, אמר הסנאטור בן סאסה (רפובליקני מנבאדה) שמדובר ב"צעד רקוב עד היסוד".

בין האנשים שקיבלו חנינה ביום רביעי היום ג'ון טייט וג'סי בנטון, יועצים רפובליקאים למועמד לשעבר לנשיאות רון פול אשר הורשעו בשנת 2012 בהפרה של חוקי מימון הקמפיין. הדוברת מקנני אמרה שהענקת החנינה להם זכתה לתמיכת הסנאטור הרפובליקאי ראנד פול, בנו של רון פול, ולתמיכתו של לי גודמן, לעבר ראש מועצת הבחירות הפדרלית, שאמר שהחוק שהפרו שני האנשים "היה לא ברור ולא מבוסס כהלכה בזמנו".

טראמפ העניק חנינה גם לנציג בבית הנבחרים לשעבר מארק סילג'אנדר, אשר נידון בשנת 2012 לשנת מאסר אחת על שיבוש דין ועל כך ששימש כסוכן זר לא רשמי לעמותת צדקה מוסלמית שנחשדה בקשרים לטרור.

טראמפ המתיק את עונשם של שלושה אנשים, כולל שני אנשים שמימנו הקמה של חברת נדל"ן בעזרת מנכ"ל קש והפסידו מיליוני דולרים מכספי משקיעים במשבר הכלכלי של 2008.

שתיים מהחנינות שהנשיא העניק ביום רביעי נתמכו על ידי פאם בונדי, פרקליטת מדינת פלורידה לשעבר שהגנה על הנשיא במהלך שימועי ההדחה שלו מול הסנאט, כך אמרו בבית הלבן. בונדי הביעה תמיכתה בשלוש מהמתקות העונש עליהן חתם הנשיא יום קודם לכן. הנשיא נתן חנינות גם לאנשים שנתמכו בידי תורמים וחברים אחרים, כמו מנכ"ל ניוזמקס (Newsmax) כריס ראדי והמיליארדר אייק פרלמוטר.

טראמפ העניק חנינה לכמה קצינים בסוכנויות אכיפת החוק והפיקוח על ההגירה אשר הואשמו בעבירות שעברו במהלך ביצוע תפקידם. בין החנינות עליהן הכריז הבית הלבן, קיבלה חנינה סטפאני מור, שוטרת שהורשעה בשימוש אסור בכלב משטרה נגד חשוד; ג'וזף אוקיפינטי, פקיד לשעבר ברשות ההגירה אשר הואשם במרמה ושלילת זכויות של מהגרים; וגארי ברוגמן, קצין במשטרת הגבולות לשעבר שהואשם בשימוש מיותר באלימות. מוקדם יותר השבוע, העניק טראמפ חנינה לשני קצינים אחרים במשטרת הגבולות שהואשמו בירי לא חוקי במהלך ביצוע מעצר בגבול ארה"ב.

לא רק טראמפ: מסורת של חנינות בעייתיות לפני סיום הכהונה

נשיאים קודמים העניקו חנינות שהיו שנויות במחלוקת, לעתים ברגע האחרון לפני שפינו את הכיסא. הנשיא קלינטון בזמנו העניק חנינה לסוחר הנפט הנמלט מארק ריץ', אשר אשתו הייתה תורמת מרכזית למפלגה הדמוקרטית ולספרייה הנשיאותית של קלינטון.

הוא עשה זאת ביום האחרון של הקדנציה. הנשיא אובמה המתיק את עונשה של צ'לסי מאנינג, שהורשעה באישומים הקשורים למסירת חומרים מסווגים לוויקילקס, רק כמה ימים לפני שיצא מהבית הלבן.

טראמפ היה בדיונים עם יועציו לגבי הענקת חנינה פרואקטיבית לכמה מקורבים אחרים, כמו גם בני משפחתו ועורך הדין האישי שלו, רודי ג'וליאני, אפילו בהיעדר אישומים פליליים נגדם.