מכרז חדש של רשות החשמל: מחירי החשמל הסולארי יורדים

מחיר החשמל שישולם לזוכים בהליך הוא 17.45 אגורות לקוט"ש, מחיר הנמוך ביותר ב-12% מהמחיר שנקבע בהליך הדומה הקודם • לפי החלטת הממשלה, ישראל תצטרך בעשור הקרוב להגדיל באופן משמעותי את השימוש באנרגיות מתחדשות בסקטור החשמל

מתקנים סולאריים של משק אנרגיה / צילום: מצגת החברה
מתקנים סולאריים של משק אנרגיה / צילום: מצגת החברה

רשות החשמל מודיעה היום על תוצאות המכרז השני להקמת מתקני ייצור חשמל סולארי, משולבי קיבולת אגירה. מחיר החשמל שישולם לזוכים בהליך הוא 17.45 אגורות לקוט"ש, מחיר הנמוך ביותר ב-12% מהמחיר שנקבע בהליך הדומה הקודם.

בהליך השתתפו 10 מציעים שהגישו למעלה מ-55 הצעות בהספק מצטבר של 870 מגה וואט, ולבסוף התקבלו 33 הצעות של שבעה מציעים שונים בהספק מצטבר של 609 מגה וואט.

בהתאם לתנאי ההליך, יידרשו הזוכים להקים בתוך שנתיים וחצי מתקן פוטו וולטאי בשילוב מתקן אגירה עם יכולת של 4 שעות אגירה לפחות. המשמעות היא שבמסגרת ההליך צפויים לקום מתקני אגירה בקיבולת כוללת של יותר מ-2400 מגה-וואט שעה.

קבוצת דוראל אנרגיה היא הזוכה בגדולה במכרז, ולפי התוצאות הקבוצה תקים 200 מגה וואט. לאנרג'יקס אושרו להקמה 80 מגה וואט, סולגרין כ-96, אנלייט 82, ואת יתר ההספק יקימו משק אנרגיה, אי.די.אף אנרגיות ושיכון ובינוי אנרגיה. התעריף נקבע בשיטת "מחיר שני אחיד", שלפיה התעריף לכל ההצעות הזוכות יהיה אחיד, ויעמוד על מחיר ההצעה הנמוכה ביותר אשר לא הוגדרה כמועמדת לזכייה.

בסוף 2020, לפי מבקר המדינה, עומדות האנרגיות המתחדשות על 5% בלבד במשק החשמל, למרות יעד הביניים שהוצב בהסכם פריז, ועומד על 10%. לפי החלטת הממשלה, ישראל תצטרך בעשור הקרוב להגדיל באופן משמעותי את השימוש באנרגיות מתחדשות בסקטור החשמל כדי להגיע ליעד של 30%, ולצורך כך עליה לפרוס כבר בשלב זה תשתיות פוטו וולטאיות ברחבי הארץ, ולחברן לרשת החלוקה.

לאחרונה, קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה כי על המדינה לתעדף הקמת שדות סולאריים בשטחים מבונים, ולא בשטחים הפתוחים ההולכים ואוזלים בישראל. איתן פרנס, יו"ר איגוד חברות האנרגיה המתחדשת, מזהיר כי החלטה זו עלולה לפגום ביכולתה של ישראל להשיג את יעדי הסכם פריז, וכי "החברות הישראליות מוכיחות יכולות מרשימות ומורידות את מחיר הקוו"ט הסולארי לשיא של כל הזמנים, הרבה פחות מעלות ייצור החשמל הדלקי. מי שמקלקלת את ההצלחה הם מוסדות התכנון ובראשם המועצה הארצית שחוסמת את המתקנים הקרקעיים ועלולה להביא להתייקרות ככל שמלאי הקרקעות שקבעה יצטמצם".

כדי להרחיב את השימוש בפאנלים סולאריים במרחב המבונה, אישרה לאחרונה הכנסת חוק המאפשר הקמת פאנלים סולאריים על גגות משותפים של בניינים בהסכמת 66% מדיירי הבניין בלבד, לצד הארכת הפטור מהיטל השבחה על התקנת מערכות סולאריות על גגות עד שנת 2025, לצד פטור מהיטל השבחה על התקנת מערכות סולאריות על מאגרי מים.