סין פותחת את שוק האג"ח שלה לראשונה למשקיעים זרים

שורה של צעדים נוספים שמדינת סין מבצעת לראשונה תפתח את השווקים הפיננסיים שלה למשקיעים זרים

שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק
שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק

בשורה חדשה מהדהדת בזירת ההשקעות העולמית, באשר לפתיחתה של מדינת סין את שוק אגרות החוב שלה למשקיעים זרים מכל רחבי העולם.

מרכיבה המכונן של הבשורה, נובע מכך שסין ידועה ומאופיינת במערכת הפיננסית הסגורה שלה, המגבילה משקיעים זרים באמצעות בקרות קפדניות על זרימת כספים החוצה ופנימה. כשסין הצטרפה לארגון הסחר העולמי בשנת 2001, היא הפיחה תקוות בליבותיהם של המשקיעים הזרים שמיהרו מצדם לדמיין פתיחה מהירה, דו כיוונית של השוק הסיני, תקווה שהתבדתה במהרה, עם ההבנה שמדיניות סין באשר לכניסת כסף זר, נותרה מגבילה עם חוסר שקיפות מלא.

אך כעת מדינת סין משנה את עמדותיה ואת פתיחת שוק אגרות החוב שלה למשקיעים מרחבי העולם היא מגבה במעשים מהותיים שיתוו את הדרך לכניסת המשקיעים. אחד מהם, הוא הכללת אגרות חוב סיניות במדד המפתח השלישי (לאחר שני המדדים הקודמים שהכלילה השנה ) - מדד FTSE Russell אשר יוסיף 'חוב ממשלתי סיני' למדדי המפתח שלה, ויוכל למשוך בכך לפי הערכתי יותר מ- 100 מיליארד דולר של הון זר. מדד המפתח השלישי סוגר את הכללתה של סין בשלושת המדדים העולמיים המובילים ומאפשר, כבר השנה, את כניסתם של משקיעים זרים לשוק אגרות החוב של סין העומד על סך כולל של כ- 15 טריליון דולר.

סין, כמדינה בעלת שוק אגרות החוב השני בגודלו בעולם, מייצרת בכך השלכות כלכליות משמעותיות ומבטיחות עבור המשקיעים. הפוטנציאל המשמעותי הראשון הוא, הבטחה כמעט גלומה, לתשואות גבוהות מהמערב, בשל הביקוש הרב הקבוע לאגרות חוב ממשלתיות והמרווחים הגבוהים. למשל, תשואת האג״חים הממשלתיים הסינים ל- 10 שנים נסחרים כיום בתשואה של 3% לעומת 1% בארה״ב וסביבות ה0% באנגליה. כעת עם הכללת סין במדד FTSE Russell - גוף מוביל בעריכת מדדי אג"ח, למדדי המפתח של סין, ובכך הגדלת מידת השקיפות עבור המשקיעים. סדרת המדדים מספקת למשתתפי השוק כלי לזיהוי והבחנה בין חברות החשופות לגורמים כלכליים מקומיים ובין אלו החשופות לגורמים כלכליים גלובליים. הדבר בא לידי ביטוי בכך שמשקיעים גלובליים הגדילו בהתמדה את אחזקותיהם באג"ח של יואן סיני, כאשר סין הקלה על הכניסות לשוק ולחברות המדד. לפי גולדמן סקאס, הצפייה היא שה fixed income markets של סין יקבל השקעות זרות בשווי של $770 מיליארד דולר ב5 שנים הבאות, לעומת $230 מיליארד דולר בחמש שנים האחרונות. יתרון נוסף עבור משקיעים ישראלים ובכלל, ברכישת אג"ח סיניים, הוא המטבע היציב של סין.

יתרון נוסף באג"ח הסיניות, נוצר לאור ההערכות כי הדולר יילך ויחלש, לעומת המטבע הסיני שעתיד להתחזק. כבר היום, היואן התחזק מכ- 7.2 RMB לדולר, לכיוון ה6.6 RMBלדולר בשישה החודשים האחרונים, מה שמהווה פוטנציאל רווח בפני עצמו, ובהינתן הערכה שהדולר יירד, הדבר רווח נוסף כנגזרת של המטבע הסיני

סין פותחת את שוק אגרות החוב שלה למשקיעים זרים על רקע תקופה של משבר כלכלי עולמי הן מתוך מטרה להכניס הון זר למדינה בתקופה כלכלית מאתגרת והן במטרה לסגור על הגירעונות הצפויים לה. מעבר לכך, בשנים האחרונות סין פועלת במרץ להפיכת המטבע שלה למטבע בינלאומי וחזק, אחת הדרכים לבצע זאת היא הפיכתו לאטרקטיבי להשקעות זרות. מתוך כך, סין צפויה לעודד משקיעים זרים ככל האפשר, בין היתר באמצעות הבטחת תשואות אטרקטיביות.

פתיחת השוק הסיני ניהול השקעות והקמת זרועות פיננסיות בסין בבעלות זרה מלאה. הרגולציה נכנסה השנה לתוקף והחלה לפעול בשטח בעיקר על ידי חברות אמריקאיות.

עם המהלכים הנמרצים של סין לפתיחת השווקים הפיננסיים שלה, גופים מוסדיים בישראל בחלקם, כבר החלו להגדיל באופן משמעותי את החשיפה שלהם לשוק הסיני והמגמה צפויה להמשיך ולגדול. זה נעשה כיום בעיקר בכלי ETF ודרך קרנות נאמנות סיניות כלים מוכרים אך אינם מבצעים אופטימיזציה לתשואה. לאור כל אלו ולאור המהלכים העתידיים נוספים של סין לעידוד כספים זרים פנימה, נראה שזה זמן טוב ונכון להגדיל חשיפה להשקעות בסין.

הכותב הוא שותף מנהל של קרן הון סיכון אינפיניטי ונשיא לשכת המסחר הישראלית בסין.