הכשרות מקצועיות: מוציאים סכומי עתק, בזמן שהפתרון נמצא מתחת לאף

בעוד שמערך ההכשרות המקצועיות החדש עליו הכריזו שר האוצר ישראל כ"ץ ושר העבודה והרווחה איציק שמולי עדיין מתעכב, ניתן להוציא לפועל הכשרות מקצועיות באמצעות המכללות הטכנולוגיות

איציק שמולי / צילום: אוריה תדמור
איציק שמולי / צילום: אוריה תדמור

אחרי ההודעות החגיגיות על ההסכמה בין שר האוצר ישראל כ"ץ לשר הרווחה איציק שמולי על הקמתה של מנהלת להכשרות מקצועיות במשרד האוצר, לא מפתיע הוא שהמנהלת עדיין רחוקה מלקום, וחמור מכך - גם פעילותן הנדרשת של ההכשרות המקצועיות רחוקות מלהתקיים למרות המחסור הולך וגובר בבעלי מקצוע בתחומים טכניים והנדסיים רבים. כל זאת, למרות ההסכמה בין השרים בנוגע לחשיבותן הגדולה של ההכשרות בתקופה שבה בעלי מקצוע רבים נותרו ללא תעסוקה וללא יכולת פרנסה, בעקבות המשבר .

נכון להיום, עדיין לא הועבר מבנה המנהלת או מספר התקנים הדרושים לה לנציבות שירות המדינה, ונראה כי חודשים רבים יעברו עד שניתן יהיה להעמיד ולהפעיל את מערך ההכשרות המקצועיות. מערך שנחוץ כל כך דווקא בימים אלו.

אבל בעוד הבירוקרטיה מאיימת לחבל ביכולת להעמיד את מערך ההכשרות על רגליים איתנות, יש בנמצא פתרון פשוט וקל, צריך רק להושיט את היד ולהסתייע בו. עשרות מכללות טכנולוגיות הפועלות בחסות המדינה ופרוסות ברחבי הארץ, מכשירות מזה שנים רבות הנדסאים וטכנאים בתחומים מגוונים והן בעלות יכולת לתת פתרון זמין, נגיש, מותאם ולא יקר להקמת מערך ההכשרות בהתאם לנדרש.

עולם ההכשרות המקצועיות לסוגיהן אינו זר למכללות הטכנולוגיות - להפך, הן צמחו מתוך ביצוע הכשרות קצרות טווח ייעודיות, המתכתבות עם צרכי המשק והתעשייה. המכללות הטכנולוגיות מחזיקות ידע וניסיון רב, פדגוגיה יישומית וגמישות ארגונית. כל זאת, ועוד הן הסיבות מדוע המערך הזה הוא שיכול וצריך להוביל את קידום ההכשרות המקצועיות עליו החליטה הממשלה, ואותו בינתיים היא מתקשה ליישם.

המכללות הטכנולוגיות נהנות הן מתשתית פיזית של מבנים מותאמים ללימוד בכל רחבי הארץ והן ממערך נרחב של מרצות ומרצים מקצועיים ומנוסים המכשירים מזה עשרות שנים טכנאים והנדסאים בשלל מקצועות חשובים לבניין המשק הישראלי. יתרה מכך, כגוף שפועל כדי לשלב את בוגריו בשוק העבודה, המכללות מחזיקות גם בידע לגבי צרכי המשק הישראלי, מנהלות קשר שוטף עם המעסיקים, יודעות את צרכיהם ותוכלנה לא רק להציע את ההכשרה הטובה ביותר, אלא אף לכוון את החניכים להכשרות הנכונות להם ביותר מבחינת מכלול כישוריהם והסיכויים להשתלב במהרה בשוק העבודה.

אך בישראל כמו בישראל, אף אחד לא טרח עד עכשיו לנסות ולהסתייע במערך קיים וזמין, עתיר תשתיות וידע , זאת, במקום להקים מערכת חדשה -מאפס -בזמן רב והשקעת כספים גבוהה ורבה עוד יותר.

הממשלה מקבלת לא פעם החלטות טובות וראויות, ואז מאבדת כיוון בכל הקשור להוצאתן אל הפועל. בכל הקשור להכשרות המקצועיות, יש דרך למנוע זאת. במקום להקים מערך חדש, יקר ומיותר, אפשר לפנות למי שיש להם את הניסיון הרב ביותר בתחום. לאלו שלא זקוקים לזמן התארגנות ויכולים כמעט באופן מיידי, להתחיל ולהכשיר את המובטלים והמובטלות ולתת להם את ההזדמנות לחזור במהירה לשוק העבודה, מצוידים במקצוע חדש, נחוץ ומכניס. 

הכותבת היא יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות, מנהלת המכללה הטכנולוגית "הנדסאים באריאל'