מדדי איכות החיים של הלמ"ס מציגים: 7 סיבות טובות לגור בבני ברק

כ-80 מדדי איכות חיים נבדקו ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב-16 הערים הגדולות בישראל והממצאים מפתיעים • באיזו עיר רמת שביעות הרצון של התושבים מהחיים היא הגבוהה ביותר?

בני ברק / צילום: איל יצהר
בני ברק / צילום: איל יצהר

תושבי איזו עיר חיים הכי הרבה? מי העיר המפתיעה שרמת שביעות הרצון של תושביה מהחיים היא הגבוהה ביותר? באיזו עיר שביעות הרצון הגבוהה ביותר מרמת הנקיון? תושבי איזו עיר חשים בטוחים ביותר להסתובב ברחובות בשעות החשיכה? מיהי העיר שמצטיינת ברמת האמון הגבוהה ביותר במערכת המשפט ובכלל? באיזה עיר רמת המחזור הגבוהה ביותר ומה המדד היחיד שבו מובילה ירושלים על שאר ערי ישראל?

על השאלות האלה מנסים לענות כ-80 מדדי איכות חיים שנבדקו על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב-16 הערים הגדולות בישראל. הממצאים, הנכונים לסוף שנת 2019 מתפרסמים היום (ג'). הלמ"ס אינה מנסה להתמודד עם השאלה מהי העיר שאיכות החיים בה הטובה ביותר בארץ ומסתפקת בהצגת ביצועי הערים על סמך 80 מדדים שונים, חלקם מבוססים על נתונים אובייקטיביים וחלקם על תחושות של התושבים כפי שנמדדו בסקרי שביעות רצון.

מנתוני המדדים השונים עולה כי העיר כפר סבא מובילה בין 16 הערים הגדולות בלא פחות מתשעה מדדים ובראשם תוחלת החיים של תושביה. בנוסף מובילה העיר כפר סבא בצפיפות הדיור (הנמוכה), בשביעות רצון מאזור המגורים ומהדירה וכן בשביעות רצון מהניקיון באזור המגורים, שביעות רצון מהמצב הכלכלי. בכפר סבא גם שיעורי השימוש הגבוהים ביותר באינטרנט ושיעור המועסקים הנמוך ביותר במשרה חלקית שלא מרצון. מדד תעסוקתי נוסף שהעיר כפר סבא מובילה בו הוא תעסוקה התואמת את המקצוע שנלמד. העיר. לא הרחק מכפר סבא מבחינת מספר המדדים שבהם היא מובילה ממוקמת תל אביב-יפו. העיר העברית הראשונה מובילה בשבעה מדדי איכות חיים והם: שיעור התעסוקה, מועסקים המרוצים מההכנסה, שיעור הזכאות לבגרות, אמון במערכת המשפט, אמון כללי, נגישות למחשב ושימוש בשירותי ממשל מקוונים.

רמת שביעות רצון גבוהה יחסית בחברה החרדית

אחת התופעות הבולטות בסקרי איכות חיים הנערכים בישראל היא רמת שביעות הרצון הגבוהה יחסית הנמדדת בחברה החרדית. על-רקע זה אין זה מפתיע לגלות כי תושבי העיר בני ברק מובילים בין 16 הערים הגדולות בישראל בשביעות הרצון מהעבודה, בשביעות רצון מהחיים, בציפיות ביחס לעתיד, בשביעות רצון מהאיזון בין עבודה לתחומים אחרים. בנוסף מצטיינת בני ברק גם במדדים בריאותיים ובראשם המספר הנמוך ביותר של מקרי סרטן חדשים בקרב גברים ונשים ובאחוז הנמוך ביותר של עודף משקל בכיתות א' ו-ז'. מדד נוסף בו רושמת בני ברק הובלה ארצית הוא שיעור ההצבעה בבחירות לכנסת ה-22.

מצבם של תושבי ראשון לציון טוב מזה של שאר תושבי הערים הגדולות בישראל במספר מדדים: שביעות הרצון מפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים, שיעור האבטלה הממושכת (הנמוך ביותר) ותחושת הביטחון ללכת לבד באזור המגורים בשעות החשכה. גם במדד של היחס בין נשים לגברים בתפקידי ניהול במגזר הציבורי - נמצאת ראשון במקום הראשון בישראל. פתח תקווה מובילה במעורבות אזרחית ובאחוז הנמוך ביותר של תושבים שמפריע להם רעש חיצוני בדירה. בלמ"ס מדגישים כי בשנת 2019 לא היו הרוגים בתאונות דרכים בפתח תקווה.

רמת גן מובילה בין הערים בישראל בשני מדדים: אחוז פסולת שהועברה למחזור ואחוז תחושת האפליה הנמוך ביותר. רחובות מובילה בין הערים בישראל באחוז המועסקים שחשים שתפקידם מאפשר קידום. באר שבע מובילה באחוז נמוך של חוסר שביעות רצון ממשך זמן ההגעה לעבודה. חיפה מובילה באחוז הנמוך ביותר של עלות שירותי דיור לחודש. נתניה היא מובילה באיכות מי השתייה ובאחוז הנמוך ביותר של משקי בית המשלמים עבור דיור 30% או יותר מתוך ההכנסה הכספית נטו.

בית שמש מובילה במדדי אמון במערכת הבריאות, בהערכה עצמית של בריאות, בתחושת יכולת להתמודד עם בעיות, בתחושת הערכה מבני משפחה ובעיסוק בפעילות התנדבותית. אשקלון מובילה בשיעור בעלי השכלה על-תיכונית והשכלה גבוהה בקרב בני 30 ומעלה. ב אשדוד תחושת הביטחון הגבוהה ביותר בסביבה מקוונת. בת ים מובילה בשיעור הנמוך ביותר של תמותת תינוקות, בשביעות רצון מהתחבורה הציבורית באזור המגורים ובאמון בממשלה. הבירה ירושלים מובילה באחוזים הנמוכים ביותר של תחושת הבדידות ותחושת הדיכאון.