ביג מוכרת בארה"ב, אפי במו"מ על רכישות בצ'כיה ובישראל

רגע לפני מועד הקיבול האחרון בהצעת הרכש במניות שהגישה חברת ביג מרכזי קניות לחברת אפי נכסים, מדווחות שתי חברות הנדל"ן המניב על עסקאות חדשות בתחום פעילותן • בינתיים, הצעת הרכש שהגישה הראשונה לשנייה משקפת בינתיים דיסקאונט עמוק

ביג פאשן אשדוד / צילום: עדי גרוס
ביג פאשן אשדוד / צילום: עדי גרוס

רגע לפני מועד הקיבול האחרון בהצעת הרכש במניות שהגישה חברת ביג  מרכזי קניות לחברת אפי נכסים, מדווחות שתי חברות הנדל"ן המניב על עסקאות חדשות בתחום פעילותן. עם זאת, בעוד ביג עוסקת במימוש נכסים בארה"ב, בוחנת אפי נכסים השקעות חדשות בצ'כיה ובישראל.

אפי נכסים  הגישה באחרונה תשקיף מדף לקראת הנפקת סדרת אג"ח חדשה. לאור פרסום התשקיף, עדכנה החברה כי היא מצויה בהליכי משא ומתן בנוגע לשתי עסקאות חדשות.

העסקה הראשונה כוללת רכישה של בעלות מלאה על מבנה משרדים בפראג בירת צ'כיה בתמורה מוערכת של כ-67 מיליון אירו (264 מיליון שקל). מדובר במבנה בעל שטח כולל להשכרה של 25.6 אלף מ"ר.

במסגרת העסקה השניה מנהלת אפי נכסים משא ומתן לרכישת 50% מפרויקט באזור המרכז הכולל שמונה בנייני משרדים בשטח בנוי כולל של כ-45 אלף מ"ר וכן קרקע צמודה במיועדת לבניה, בתמורה מוערכת של יותר מ-300 מיליון שקל. ביג מצדה, דיווחה על שתי עסקאות למכירת נכסים בארה"ב, שמהוות המשך וביטוי להודעת החברה בדבר אסטרטגיית מימוש הפעילות בארה"ב.

ביג פועלת בארה"ב באמצעות חברה בת, ש-80% ממניותיה מוחזקות בידי ביג. לדברי ביג, חתמה החברה הבת על הסכם למכירת מלוא החזקותיה (80%) בבניין משרדים שמהווה חלק מהמרכז המסחרי הפתוח "The Waterfront" בעיר פיטסבורג שבפנסילבניה, תמורת 22.8 מיליון דולר (73 מיליון שקל).

הבניין, בשטח של 125 אלף מ"ר, מושכר בתפוסה של 100% לשני שוכרי עוגן, שאחד מהם הוא הרוכש בעסקה. הבניין נרכש בשנת 2018 על ידי החברה הבת ושותף (שיעור החזקות של 20/80) תמורת 6 מיליון דולר, ולצורך הסבתו למשרדים הושקעו בו עוד 12 מיליון דולר. כעת הוא נמכר לפי שווי של 28.5 מיליון דולר, כאשר לאחר פירעון הלוואה על הנכס יוותר בידי החברה הבת תזרים נטו של כ-13.2 מיליון דולר.

במקביל חתמה החברה הבת על עסקה למכירת מלוא החזקותיה במבנה בשטח של 275 מ"ר, המושכר למסעדה בעיר טמקולה שבקליפורניה, תמורת כ-2.75 מיליון דולר (8.8 מיליון שקל). המכירות תואמת כאמור את האסטרטגיה הנוכחית של ביג ליציאה מהשקעותיה בארה"ב.

ביג, שמחזיקה ב-22.8% ממניות אפי נכסים, הגישה בתחילת החודש הצעה לרכישה של עוד 47.2% ממניות אפי נכסים בעסקת מניות. לבעלי מניות אפי נכסים מציעה ביג 0.32 מניות משל עצמה עבור כל מניית אפי נכסים שברשותם.

מניית ביג נסחרה היום סביב מחיר של 350 שקל, בעד שמניית אפי נכסים נסחרה סביב מחיר של 126.7 שקל. כך שלפי מחיר השוק מציעה ביג תמורה בשווי של 112 שקל בלבד, שמשקפת הנחה של 11.6% בהשוואה למחיר מניית אפי נכסים בבורסה.

יחס החלפה זה עלול להוות מכשול להצלחת הצעת הרכש ועשוי להוביל לשיפור התמורה לבעלי המניות של אפי נכסים עוד לפני מועד פקיעת הצעת הרכש ב-4 בינואר. יש לציי כי לחילופין, הציעה ביג לבעלי מניות אפי נכסים לקבל עבור כל מניה שברשותם 0.31 מניות ביג בשווי נוכחי של 108.5 שקל, בתוספת 0.09 אופציות מסדרה 6 עם מחיר מימוש של 410 שקל, שיפקעו בעוד שנתיים.

לקראת מועד הקיבול האחרון בשבוע הבא, הודיעה אתמול אפי נכסים כי "לאחר שבחן את כדאיותה של הצעת הרכש, החליט דירקטוריון החברה להימנע מלחוות דעה בדבר כדאיותה של הצעת הרכש". הסיבות לכך, לפי הדירקטוריון, נוגעות לקביעת התמורה במניות של הרוכשת, להערכה לפיה לדירקטוריון אין מידע מהותי עודף בנוגע להצעה, להחלטה שלו לבקש הערכת שווי כלכלית חיצונית לביג ולתמורה המוצעת על-ידה, וכן לנוכח העובדה שכדאיות הצעת הרכש עשויה להיות שונה עבור בעלי מניות שונים.

עם זאת, בדירקטוריון הדגישו בפני בעלי המניות את ההנחה שמשקף יחס ההחלפה הנוכחי שמציעה ביג במסגרת הצעת הרכש. בקבלת ההחלטה לא השתתף יו"ר אפי איתן בר-זאב, שמכהן גם בתפקיד יו"ר ביג, וכן הדירקטור צחי נחמיאס, בעל השליטה בחברת מגה אור שמחזיקה ב-21.3% ממניות אפי נכסים ועשויה להיענות להצעה.