כלכלת ספורט | פרשנות

היום שאחרי במגרשים: השחקנים יקצצו, הבעלים יספגו והאוהדים ישלמו יותר

בענפי הספורט יעדיפו לשכוח את השנה אחרונה, וזה לא יהיה קל • גם אם הקהל יחזור ליציעים, ההפסדים הכספיים יצופו ואף חוליה בשרשרת לא תישאר חסינה • המשכורות יתכווצו, המגרשים החדשים יחכו, ומה יקרה להגבלות על הימורים?

מסי ורונאלדו בקאמפ נואו. השחקנים הבכירים יצטרכו להתרגל למציאות שונה / צילום: Reuters, Albert Gea
מסי ורונאלדו בקאמפ נואו. השחקנים הבכירים יצטרכו להתרגל למציאות שונה / צילום: Reuters, Albert Gea

2020 עוזבת גם את עולם הספורט המקצועני אחרי שהכתה בו ללא רחמים. גם אם התחושה שהנורמליות תחזור ממש עם שובם של אוהדים ליציעים, הרי שראשי מועדונים וליגות כבר מכינים את הקרקע למציאות אחרת לגמרי - שנים ארוכות יעברו עד שדברים יסתדרו ויחזרו למוטב. הנה חלק מהירושה האפשרית שתשאיר 2020 לשנים הקרובות בספורט:

בגלל החובות: חוזרים שנים לאחור

בשונה מבתי עסק כמו מסעדות וחנויות, שספגו מכה קשה וחלקן ניצלו את ההזדמנות לסגור את העסק על מנת שלא להיקלע לחובות בלתי אפשריים, מועדוני ספורט הם לא עסק שפשוט סוגרים אותו. יש אוהדים, יש מסורת, יש השפעה על מעגלים סביבתיים שלמים וכו', לאוהד אין מסעדה אחרת ללכת ולאכול בה. מה עושים בעונה כל כך איומה? מגדילים את החוב. חלק מהמועדונים שעמלו שנה אחר שנה על הקטנת חובות והקמה של מערך רווחי, חזרו יותר מעשור לאחור.

הדוגמה הבולטת היא ברצלונה, שנחשבת ל"מועדון המכניס בעולם". היא סיימה את עונת 2020/21 עם חובות שזינקו תוך שנה ביותר מ-100 מיליון אירו, ל-488 מיליון אירו. במנצ'סטר יונייטד, עוד מועדון מהקצפת האירופית, החובות זינקו ב-133% תוך שנה ל-474 מיליון ליש"ט. בכנס חירום שנערך על ידי ה-ECA, ארגון מועדוני הכדורגל האירופיים, דיווחו ביולי האחרון כי קבוצות הליגות הבכירות באירופה יפסידו מהקורונה 4 מיליארד אירו. שלושה חודשים לאחר מכן, באוקטובר, כבר עודכנה התחזית להפסדים שינועו בין 5.2-6.3 מיליארד אירו. את הכסף הזה יצטרכו יום אחד להחזיר.

שכר השחקנים: קיפאון במקרה הטוב

החובות ואובדן ההכנסה צפויים להאיץ כמה תהליכים - חלק מהם אולי אפילו בריאים עבור התעשייה, חלק הרבה פחות. השחקנים והספורטאים יצטרכו לשאת בנטל.

הבעיה המובנית בשכר השחקנים קיימת בעיקר בכדורגל האירופי, שם לפי דוח אופ"א האחרון "אוכלים" השחקנים כ-64% מההכנסות של המועדונים. ב-13 ליגות באירופה שיעור השכר הממוצע המשולם עומד על מעל 80% מההכנסות של המועדונים. עם ההפנמה שהקורונה תשליך על הספורט המקצועני שנים קדימה החלו לעלות יותר ויותר קולות שדורשים תקרת שכר בספורט האירופי בדומה לזו שמותקנת בספורט האמריקאי, בטענה שמדובר ב"מצב חירום". או לפחות מנגנון זמני שיצמיד את השכר לירידה בהכנסות.

בין אם בהסכמה ובין אם לא, השחקנים יתקשו בטווח הקרוב להשיג את העלאות השכר המופרעות שהם התרגלו אליהן.

ההעברות ותשתיות: הסכומים יפחתו

גם אם השכר יופחת וגם אם אפילו רק תימנע המשך הזחילה כלי מעלה, את הכסף יצטרכו המועדונים להחזיק בכיס בשתי דרכים אחרות - הראשונה, הפסקת ההשתוללות בשוק ההעברות השחקנים. אנחנו לא צפויים להמשיך לראות בקרוב את קבוצות הכדורגל שופכות 5 מיליארד אירו על שחקנים בחלון העברות.

הרגיעה של השוק תשפיע לחיוב על מאזני הקבוצות הגדולות, אבל תהיה רעה מאוד לקבוצות הבינוניות והקטנות, שחלקן פועלות על בסיס מודל כלכלי של מכירת שחקנים. קבוצות הליגה הפורטוגלית, למשל, הרוויחו בארבע השנים האחרונות מיליארד אירו על פעילות בשוק ההעברות - ממוצע של 250 מיליון אירו בעונה. אבל בקיץ האחרון של הקורונה? הרווח עמד על 114 מיליון אירו בלבד.

הדרך השנייה לצמצם בהוצאות באמצעות עצירה של פרויקטים גדולים. את ברצלונה תופסת הקורונה באמצע מהלך ענק לשיפוץ קאמפ נואו. מה שהחל ב-600 מיליון אירו, נאמד כעת בפרויקט בעלות של יותר מ-800 מיליון אירו, וההערכות הן שבכל מקרה הפרויקט שעוד לא ממש החל לא יהיה מוכן לפני שנת 2025. ועכשיו, לאור מצב המועדון והחובות עולות שאלות האם זה הזמן הנכון להמשיך אותו. גם מועדונים אחרים שחשפו תוכניות גדולות או כוונות לבניית אצטדיונים עשויים להמתין.

הפשרת רגולציה: הימורים, אלכוהול והזרמת כספי בעלים

הניסיון של גופי ספורט לייצר הכנסות באופן בהול הוא ברור. אבל הוא מתנגש עם מגמה של יותר ויותר מדינות להקטין, בין היתר בעקבות הקורונה, את האפשרות ליהנות מ"כסף מזוהם" - כסף שנכנס לספורט באמצעות פרסום של חברות אלכוהול והימורים. לדוגמה, בספרד עבר החוק שמונע לפרסם הימורים על חולצות הקבוצות ובאצטדיונים, ובנוסף הפרסום על הימורי ספורט בספרד יוגבל לארבע שעות בלבד במהלך היממה (01:00-5:00 לפנות בוקר).

מצד שני, הלחץ להשיג כסף ישחרר רגולציות וחסמים. אופ"א כבר הודיעה כי לאור המצב היא "תשים בצד" את העונה הקרובה בכל הקשור למגבלות הפייננשל פייר-פליי שלה, כלומר תאפשר לבעלי הקבוצות להזרים כספים באופן חופשי יותר על מנת לסגור את הבורות שנוצרו.

מי עוד ישלם את המחיר? הרצון של הקבוצות לחזור מהר לעניינים ולייצר כסף עשוי להיות דרך הכיס של האוהדים. זהו המחיר של שתי עונות נטולות הכנסות ממכירת כרטיסים. הביקוש הבלתי נגמר לאהדת כדורגל וספורט מקרוב כבר הראה כי הוא הוא מנצח כל העלאה במחירי הכרטיסים והמנויים. אם השחקנים יספגו קיצוץ, הבעלים יספגו חובות, אין שום דרך שאוהדים לא יידרשו לתת גם את חלקם במאמץ.