שמרון עוזב את רמ"י כשברקע הקרב על זהות מחליפו נמשך

ביום ראשון צפוי להתקיים דיון בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בעתירה שהגיש יאיר מעיין נגד מינויו של ינקי קוינט כמחליפו של עדיאל שמרון בראשות רמ"י, בשל מה שהוא מכנה "דיל פוליטי". מנגד בפרקליטות תוהים האם מעין שהתמודד על התפקיד עומד בתנאי הסף היות והוא מחזיק בתואר ראשון ממוסד בחו"ל

יעקב קוינט / צילום: שלומי יוסף
יעקב קוינט / צילום: שלומי יוסף

מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עדיאל שמרון סיים השבוע את תפקידו, אלא שהקרב על זהות מחליפו טרם הסתיים. ביום ראשון הקרוב ידון בית המשפט בעתירה שהוגשה נגד מינוי מחליפו של שמרון, עו"ד ינקי קוינט. כזכור לפני מספר שבועות הודיעה ועדת האיתור לתפקיד כי בחרה בקוינט למנהל הבא של רמ"י. קוינט ששימש בעבר כיועץ המשפטי של הרשות, מכהן בשנים האחרונות כמנהל רשות החברות. כנגד המינוי הוגשו שתי עתירות. תחילה הגישה עמותה בשם לביא עתירה לבגצ, אלא שבימים האחרונים זו נמחקה, על רקע עתירה שהגיש המנכ"ל להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, יאיר מעיין, נגד המינוי.

עתירה זו הוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים נגד נציבות שירות המדינה, משרד השיכון, מועצת מקרקעי ישראל וקוינט. בעתירה טען מעיין, בין היתר, כי בחירתו של קוינט פסולה כיוון שהיא חלק מ"דיל" פוליטי היות והוא בעל קשרים טובים עם שר השיכון יעקב ליצמן. "מינויו של המשיב לתפקיד הינו מינוי תפור וקבוע מראש וכי ההליך בוועדת האיתור לתפקיד הינו טקס ידוע מראש הנוגד את כללי הבחינה והליכי מכרז תקינים כשחלק מחברי הוועדה הגיעו עם החלטה מוקדמת במי לבחור תוך הטיית המכרז", נכתב בעתירה.

עם זאת בפרקליטות שמייצגים את המדינה בהליך העלו תמיהות בימים האחרונים בעניינו של מעיין, לפיהן הוא לכאורה כלל לא עומד בתנאי הסף לתפקיד. ביום רביעי השבוע, שלחו עורכי הדין משה וילינגר ומגי קריטנשטיין מהפרקליטות, מכתב לעורכי דינו של מעיין ובו העלו תמיהה לגבי לימודיו האקדמיים. "במסגרת בחינת הטענות המועלות בבקשה נשוא ההליך שבנדון, בין היתר, הטענות בעניין תנאי הסף, עלה כי מרשך כתב בשאלון שמילא במסגרת הגשת מועמדותו לתפקיד כי הוא אוחז בתואר במנהל עסקים מטרינטי קולג', כאשר לא ברור אם מדובר בתואר ראשון מוכר בישראל, אשר הוגדר כתנאי סף למשרה". במכתב מזכירים השניים כי ידוע כי למעין תואר שני במנהל עסקים מטעם הקריה האקדמית אונו.

אתמול הגיש מעיין, באמצעות עורכי דינו סיגל פעיל וזוהר גיפס, "הודעת עדכון בהולה" לבית המשפט, שבה עדכן על מחיקת ההליך בבגצ. כחלק מהפנייה נכללת התייחסות למכתב שקיבל כ"ניסיון להלך אימים". "באופן תמוה ביותר, אשר לא ניתן לתארו אלא כניסיון חמור להלך אימים על בעל דין, פנתה פרקליטת המדינה למשרד הח"מ במכתב ובו בקשה לברר אודות התואר הראשון בו מחזיק המבקש אשר הינו גם בעל תואר שני ממוסד אקדמי ישראלי, בניסיון לטעון כאילו המבקש כלל לא עמד בתנאי הסף בוועדת האיתור", נכתב. בהמשך נכתב כי צעד זה נעשה "כאשר לא התקבלה שום תלונה מגורם כלשהו בדבר אי עמידה לכאורה של המבקש בתנאי הסף".

בפנייה לבית המשפט אף עולה תמיהה מצידו של מעיין לפיה בוועדת האיתור כיצד קרה שרק כעת הנושא נבדק, וזאת אחרי שוועדת האיתור שפעלה לא העלתה טענה כזו. בהקשר לכך אף הזכיר מעיין כי בשנים האחרונות הוא מילא "שלל תפקידים ציבוריים בכירים", הוא כתב בפנייה לבית המשפט, אחד מהם היה מנכ"ל עיריית ירושלים.

לצד תפקידיו הציבוריים, שימש מעיין גם בתפקידים במגזר הפרטי ובהם בחברת "שפיר". כך למשל בעבר הוא ניהל את פרויקט הנתיב המהיר עבור שפיר. ב-2013 התמודד עם שפיר על מכרז לבניית מעונות סטודנטים בבית אגרון שבירושלים, ולמעשה עד היום הוא ושפיר שותפים בניהול הפרויקט. יצוין כי ההתמודדות שלו במכרז נעשתה אחרי שסיים את תפקידו כמנכ"ל העירייה. יצוין כי שפיר מתמודדת על מכרזים רבים מטעם המדינה, ואף מצויה במספר הליכים משפטיים מול רמ"י. גורם שקשור להליך בחירת מנהל רמ"י, עמו שוחח "גלובס", העלה אפשרות לכך שאם ההליך המשפטי יוביל בסופו של דבר לביטול המינוי של קוינט, ולבחירה במעין, יתכן ויהיו לכך השלכות לגבי מעורבות שלו בענייניה.

בשיחה שקיים גלובס עם מעין הוא אמר בהקשר לבדיקת התואר הראשון שלו כי, "יש לי אישור שעמדתי בתנאי הסף", וכי יש פה ניסיון "להעלות דברים מהאוב". בנוגע חברת שפיר מסר מעין כי גם טרם שנכנס לתפקידו כיום, הוא העביר רשימה של גורמים שאיתם הוא היה מצוי בקשרים כחלק מהליך מניעת ניגוד עניינים. לדבריו כחלק מההליך נקבע כי הוא אינו יכול לטפל בענייניה של שפיר במסגרת תפקידו כיום.