ביהמ"ש: יתקיימו פריימריז לראשות העבודה; המפלגה מערערת לעליון

ביהמ"ש ביטל את החלטת ועידת מפלגת העבודה וביה"ד המפלגתי, וקבע כי יתקיימו פריימריז לראשות המפלגה ולנציגיה לכנסת • בעקבות זאת, מרב מיכאלי הודיעה על התמודדותה לראשות העבודה • ההחלטה צפויה לסבך את המגעים של המפלגה לחיבורים ואיחודים

ח"כ מרב מיכאלי / צילום: שלומי יוסף
ח"כ מרב מיכאלי / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בתל-אביב ביטל היום (א') את החלטת ועידת מפלגת העבודה ובית הדין המפלגתי, וקבע כי יתקיימו פריימריז לראשות המפלגה ולנציגיה לכנסת. בעקבות זאת, מרב מיכאלי הודיעה על התמודדותה לראשות מפלגת העבודה. 

לאור החלטת המחוזי, הנהלת מפלגת העבודה החליטה להיאבק עד הסוף ולערער לבית המשפט העליון על החלטת המחוזי שמשמעה קיום פריימריז במפלגה. בהודעת העבודה בתום דיון סוער של ההנהלה נאמר כי היא הסמיכה את היועצים המשפטיים של המפלגה להגיש לבית המשפט העליון ערעור נגד החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב לחייב קיום פריימריז.

בד-בבד יתחיל מזכ"ל המפלגה בהכנות לקיום בחירות מקדימות בהתאם להחלטת בית המשפט המחוזי. יו"ר המפלגה היוצא עמיר פרץ כיוון להחלטה הזו ,שכן לפי הערכות ראשי המפלגה ובניגוד לדעת ח"כ מרב מיכאלי, פריימריז ימנעו מהעבודה להתחבר למפלגה אחרת, וללא חיבור, היא לא תעבור את אחוז החסימה.

מנגד, בצד של מיכאלי אומרים כי אם וכאשר היא תיבחר לראשות המפלגה, היא תצליח להביא לחיבור עם המפלגות הנכונות. מיכאלי פרסמה הודעה לאחר ההחלטה לערער, ולפיה אלה "ניסיונות פתטיים של שמולי ופרץ להילחם בדמוקרטיה ובחברי מפלגת העבודה, ומהווים לא יותר מתרגילים למשיכת זמן שנועדו לפגוע בסיכויי המפלגה להשתקם מקדנציית השקר שלהם".

"יש לבצע שינוי זה בשקיפות מלאה"

השופטת רחל ברקאי קיבלה את עתירת מרב מיכאלי, אברהם בייגה שוחט, מיכל בירן וחברי מפלגת העבודה נוספים, שיוצגו על-ידי עורכי הדין יוסי אשכנזי ואור דיסקין ממשרד הרצוג פוקס נאמן.

בשלהי נובמבר 2020 החליטה ועידת מפלגת העבודה לקבל את הצעת השרים עמיר פרץ ואיציק שמולי לשנות את שיטת הבחירות של המפלגה לכנסת, כך שסמכות הבחירה תינטל מכלל מתפקדי המפלגה ותוענק רק לחברי ועידת המפלגה המונים בסך-הכול כ-330 איש.

לדברי השופטת ברקאי, "כאשר מבוקש לבצע שינוי מהותי שכזה, שיש בו כדי ליטול מכלל חברי המפלגה את הזכות להצביע, יש לבצע שינוי זה בשקיפות מלאה, תוך שמירה על עיקרון החוקיות והשוויון המבטיחים אי-פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי. קידום השינוי בהליך כה מהיר וחפוז באופן הפוגע בזכות הטיעון והזכות לשוויון של החברים, כמו גם שקיפות ההליך, מחייב שימוש במנגנון של משאל בקרב חברי המפלגה, מנגנון הקבוע בחוקת המפלגה".

נראה כי למרות שפסק הדין ניתן נגד ועידת מפלגת העבודה, הוא מהווה יותר מתמרור אזהרה גם לראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכירות הליכוד שאישרה את בקשתו לבטל את הפריימריז במפלגה ולהעניק לו שישה שריונים ברשימה על-פי שיקול-דעתו.

חברת הכנסת מרב מיכאלי מסרה עם פרסום פסק הדין: "ניצחנו. בית המשפט המחוזי קיבל את העתירה שלנו, ביטל את הניסיון של ראש המפלגה לבטל את הפריימריז, והגן על זכותן/ם של חברות וחברי המפלגה לבחור מי ייצגו אותן/ם. עכשיו חובה לקיים פריימריז למפלגה באופן מיידי.

"לפני קצת יותר מחודש עמיר פרץ ואיציק שמולי ניסו לבצע מחטף ולהפוך את מפלגת העבודה לדיקטטורה בלי פריימריז. הם נכשלו. הדמוקרטיה ניצחה, האמת ניצחה, הצדק ניצח, אנחנו ניצחנו.

"זה לא היה קרב פשוט. מול מנגנון משומן, עתיר כוח-אדם ושליטה מוחלטת במשאבי מפלגת העבודה, השגנו את הצדק שכל-כך היה מתבקש להשיג. המאבק הזה הוא מאבק של חברות וחברי מפלגת העבודה, ובעצם של כל מי שאכפת לה או לו שמדינת ישראל תמשיך להיות דמוקרטיה, ושהפוליטיקה שלנו תהיה נקייה ואמינה.

"על זה נאבקתי עד היום, ועל זה אמשיך להיאבק. זה הזמן להחזיר את האמת לפוליטיקה". 

סיבוך המגעים לחיבורים ואיחודים

החלטת בית המשפט היא מכה ליו"ר המפלגה עמיר פרץ, שקיווה לבטל את הפריימריז וניהל בימים האחרונים מגעים מואצים עם שחקנים בגוש המרכז שמאל לחבירה. ההחלטה צפויה לסבך את המגעים של העבודה לחיבורים ואיחודים, שכן המפלגה תצטרך להיכנס להליך מהיר של פריימריז תוך חודש עד סגירת הרשימות.

בכיר בעבודה אמר לגלובס כי אם יוגש ערעור המהלכים המשפטיים יצמצמו עוד יותר את טווח הזמן להיערכות לחיבור עם מפלגה אחרת, צורך חיוני לעבודה במצבה הנוכחי.

מנגד, ח"כ מיכאלי ועימה חברי הכנסת לשעבר עומר בר לב ומיכל בירן וכן שר האוצר לשעבר אברהם בייגה שוחט מתכננים כבר את הפריימריז, כדי להעלות למקום גבוה את מיכאלי, הנחשבת מקובלת על מרצ מחד ועל רון חולדאי מאידך, כדי להוביל לחיבור שימנע את מחיקת המפלגה בבחירות הקרובות.

פרץ הודיע כזכור כי לא יתמודד על ראשות המפלגה, והחלטת בית המשפט היום פותחת למעשה גם את המרוץ על התפקיד הזה. מיכאלי תרוץ, ומולה ככל הנראה שמולי. לא מן הנמנע שבר לב, שבעבר התמודד על התפקיד, ינסה גם הוא את כוחו. 

מאבק דומה בליכוד 

בתוך כך, בליכוד מתנהל מאבק דומה. בית הדין של התנועה ידון היום בהחלטת המזכירות מאמש לבטל את הפריימריז ולאפשר ליו"ר המפלגה נתניהו שישה שריונים, שלושה מהם במקומות ריאליים ברשימה.

העותרים, עשרות חברי מרכז וראשי סניפים, אומרים כי אם בית הדין של התנועה יחליט נגדם, גם הם יפנו לסיוע בית משפט חיצוני, ועל רקע התקדים של מפלגת העבודה, גם כאן עשוי בית המשפט לבטל את ביטול הפריימריז. 

חבר מרכז הליכוד, עו"ד יאיר גבאי, המייצג את העותרים נגד ביטול הפרייירז, מסר: "140 אלף חברי ליכוד משלמים מסים לליכוד מדי שנה, והזכות היחידה שמוקנית להם לפי חוקת הליכוד היא הזכות לקבוע את רשימת המועמדים לכנסת. אסור לשלול מהם את הזכות לבחור ולהיבחר - אחרת לא יהיה הבדל בין הליכוד לבין ש"ס או המפלגה של גדעון סער".