ארה"ב | פיצ'ר

הקצב האיטי של התחסנות נגד קורונה בארה"ב עשוי לגרור בעיות נוספות בהמשך הדרך

הרבה פחות אנשים התחסנו ממה שהיה מצופה בגלל חוסר ארגון, סדרי עדיפויות סותרים בין מדינות, מחוזות ובתי חולים שונים

אנשי הצוות הרפואי של "מרכז השיקום העברי" בבוסטון / צילום: Associated Press, Elise Amendola
אנשי הצוות הרפואי של "מרכז השיקום העברי" בבוסטון / צילום: Associated Press, Elise Amendola

כחודש אל תוך קמפיין החיסונים השאפתני ביותר בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב, הרבה פחות אנשים ממה שהיה מצופה התחסנו נגד קורונה. זאת בניגוד לתחזיות של מומחים ובמקביל לתהליך מלווה בבלבול וחוסר ארגון במדינות רבות. כתוצאה מכך, הממשלה הפדרלית אפילו לא מתקרבת לחיסון 20 מיליון איש עד סוף 2020 כפי שהבטיחה.

מתוך כ־20 מיליון מנות חיסון ששלחו החברות מודרנה ופייזר־ביונטק, רק 4.2 מיליון אנשים התחסנו נכון לתחילת השבוע, כך על פי הנתונים הפדרליים.

הכמות הקטנה המדווחת נובעת בחלקה מעיכוב בהעברת הנתונים עקב שימוש בכלים חדשים, מסבירים בכירים בממשלה ומומחי בריאות, אך מכיוון שהממשלה בוושינגטון נתנה למדינות להחליט מה לעשות בחיסונים ששלחה אליהן, ובכמה מדינות ההחלטה מתגלגלת הלאה למחלקות בריאות מקומיות ולבתי החולים, התהליך קורה באופן לא חלק בכלל.

בפלורידה, אנשים מחכים שעות בתור על מנת לקבל חיסון על בסיס של "מי שמגיע ראשון, לוקח". במערב וירג'יניה היו אזרחים שבטעות קיבלו תרופות נגד קורונה במקום חיסון. במרפאה אחת בטקסס רק שני עובדים אמרו שיסכימו לקבל חיסון. בעוד כמה מדינות קיבלו פחות מנות ממה שציפו וכמה בתי חולים קיבלו את המנות הראשונות רק השבוע. ישנם מוסדות בריאות אחרים שקיבלו יותר מנות מיכולת ההזרקה ושם ממהרים לרכוש מספיק מחטים על מנת להדביק את קצב המנות.

"בתי חולים לא מחסנים את כולם במהירות כאילו זה היה מתג של הדלקה וכיבוי של האור", אמרה קליר הנאן, מנהלת בפועל של איגוד מנהלי החיסונים, המייצגת פקידי מדינות העוסקים בתחום החיסונים. "הייתה אולי ציפייה ל'מבצע במהירות על' או ציפייה שנחסן מדינות שלמות בן לילה. מבחינתם היה מדובר בעניין לוגיסטי. אבל מי שעובד בתחום החיסונים זמן רב, יודע שזה החלק הקל. להכניס את המחטים לזרועות האנשים זה החלק הקשה יותר".

התנהלות בלתי ניתנת להבנה

בסוף השבוע, הסנאטור מיט רומני (רפובליקאי מיוטה) ביקר את קצב מתן החיסונים ואמר בהודעה רשמית, שהיעדר תוכנית פדרלית כוללת שהמדינות יודעות את תוכנה הוא "בלתי ניתן להבנה במידה שהוא בלתי נסלח".

עד כה, רוב החיסונים ניתנו לעובדי מערכת הבריאות ולתושבי בתי אבות, בהתאם להנחיות מהמרכז למניעת מחלות (CDC). עובדים חיוניים כמו נהגי אוטובוסים או קופאים במכולות, כולל מבוגרים זקנים יחסית, צפויים להתחסן בגל הבא ב־2021, כאשר המלאי יתחדש ויוקמו עוד תחנות חיסונים. הקצב האטי של מתן החיסונים עד כה מציף שאלות לגבי הריאליות של השאיפה לחסן קבוצות אלה עד החורף הקרוב ואת שאר האמריקאים עד האביב, כפי שציפו בהתחלה.

מונסף סלאווי, יועץ ראשי ל'מבצע מהירות שיא" (Operation Warp Speed), השם שנתנה ממשלת ארה"ב לתוכנית התגובה לנגיף הקורונה, וכמה בכירים פדרליים אחרים אמרו שהם מקווים שהקצב יגבר. "אנו מודים שמספר המחוסנים נמוך ממה שציפינו לו", אמר במסיבת עיתונאים ביום רביעי. "אנו יודעים שזה צריך להשתפר, ואנו עובדים קשה לגרום לזה להשתפר".

בכירים במערכת בריאות הציבור ובמדינות אומרים שקצב ההתחסנות מתעכב בגלל כמה סיבות, החל בכך שהמבצע החל בעונת החגים אשר בעטיה רבים מהעובדים בבתי חולים ובבתי אבות יצאו לבתיהם וכלה בכך שמספר רב של אנשים, כולל מבין העובדים במערכת הבריאות, ספקנים לגבי קבלת החיסון.

בתי חולים ומרפאות אחרות מעכבים תורים על מנת למנוע התקהלויות בעיצומה של עלייה כללית בהדבקות, כך אומרים בכירים. מתן החיסון גם לוקח זמן רב יותר ממתן חיסון שגרתי לשפעת, בגלל שהדבר נעשה תוך הקפדה על כללי ריחוק חברתי, ובמקומות מסוימים מקדימה אותו בדיקת קורונה.

בנוסף, אנשים שמקבלים חיסונים עוברים ניטור של לפחות 15 דקות למקרה של תגובה אלרגית. לפחות 11 תגובות אלרגיות לחיסוני קורונה דווחו, כך לפי ה־CDC, אך לא נמצאו חששות בטיחותיים רציניים, בהתאם לממצאים מהמבדקים הקליניים.

פורסמו הנחיות אך לא כללים

הממשלה הפדרלית ששולחת חיסונים למדינות על בסיס גודל האוכלוסייה שלהן, פרסמה הנחיות, אך לא כללים, לגבי הפצת החיסונים. מדינות ורשויות מקומיות פנו אל הממשלה הפדרלית בבקשה לקבל מימון נוסף להפצת החיסונים מעבר ל־340 מיליון הדולר שניתנו בינתיים. בחבילת הסיוע שהנשיא דונלד טראמפ חתם עליה לאחרונה והפך אותה לחוק, יש תוספת של 18 מיליארד בלבד לטובת מבצע החיסונים.

"מדיניות משתנה במדינות שונות הובילה לבלבול ועיכובים במשלוחים לבתי חולים", אומר מייקל ווסקוביץ', סגן נשיא ב־Premier, ארגון רכישה הכולל 4,100 בתי חולים ברחבי ארה"ב, שב־80% מהם התקבלו חיסונים. "כל מדינה עושה מה שהיא רוצה", אמר. "אתה יכול להיות בפילדלפיה וזה יהיה לגמרי שונה מאשר אם תהיה מעבר לנהר בטרנטון או בקמדן".

רס"ן ג'פרי ויטקופ, עוזר רופא צבאי, מתחסן בוושינגטון בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
 רס"ן ג'פרי ויטקופ, עוזר רופא צבאי, מתחסן בוושינגטון בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

חברת Community Health Systems, המנהלת 86 בתי חולים, ביקשה רשות מהמדינה לחלק באופן אחר את המנות שהתקבלו בבתי החולים שלה בפלורידה, בעוד ששלושה בתי חולים באינדיאנה לא קיבלו עדיין מנות חיסון בכלל ובמקומות אחרים עובדים מחכים להתחסן, מה שמסבך את מאמצי החברה לעקוב אחר קצב ההתחסנות בקרב עובדיה. "זה לא בשליטתנו", אמרה לין סיימון, המנהלת הרפואית הבכירה של הרשת. "זה גורם למעט חרדה".

בגראנד רפידס שבמישיגן, חברת Spectrum Health הורידה את הערכות הביקוש שלה ככל שהמדינה שינתה את תחזיותיה. בכירים בבתי חולים נדהמו לגלות יומיים לפני חג המולד, שיקבלו 60% יותר ממה שציפו מהחיסון של פייזר ויותר מכפליים ממה שציפו מהחיסון של מודרנה, מספר צ'אד טאטל, סגן נשיא בכיר למבצעים בכל 14 בתי החולים של "ספקטרום".

לא כל המדינות פועלות לפי הנוהל

מדינות רבות ממלאות אחר הוראות ה־CDC במדויק ומחסנות קודם עובדים בקו הראשון של שירותי הרפואה ודיירי בתי האבות, אך לא כולן נוהגות כך. בפלורידה לדוגמה, המושל רון דה סנטיס הרחיב את הטווח של מי שזכאי להתחסן לכל התושבים בני 65 ומעלה.

בגלל שכל מדינה ובית חולים נקטו בגישה אחרת, אנשים רבים לא יודעים לאן להתקשר, לאיזה מערכת להתחבר או לאיפה פשוט להתייצב באופן ממשי על מנת לקבל תור לחיסון.

בכירים במחוז לי, שם נמצאת העיר פורט מאיירס, למדו בשבת בלילה שהמחוז יהיה אחד משמונה במדינה, שיקבלו מנות חיסון ביום למחרת כדי לחסן תושבים בני 65 ומעלה, מספר קווין רואיין, יושב ראש מועצת המחוז. בגלל חוסר בכוח אדם במחלקת הבריאות המקומית, מיהרו לגייס חובשים ועובדים אחרים שיסייעו בחיסונים.

מנגד במחוז לא הצליחו להקים מערכת לשמירת מקומות, וזה הוביל לכך שמאות אנשים השתרכו בתור עוד לפני עלות השחר. "זה סיוט לוגיסטי", אמר ראש העיר פורט מאיירס, קווין אנדרסון.

מושל אריזונה דאג דוסי מאוכזב מהקצב האיטי של ההתחסנות. ביום רביעי הוא הוציא צו־מחייב שהורה למחלקת הבריאות במדינה להקים מערכת לחלוקת החיסונים לאנשים לפי פרמטרים ספציפיים ויאפשר לה לחלק מחדש חיסונים לפיהם.

למרות הרצון הטוב יש בלגן גדול

במדינת מערב וירג'יניה 42 אנשים קיבלו בטעות את טיפול הנוגדנים של חברת Regeneron Pharmaceuticals, שבכלל נועד להילחם בקורונה אצל חולים שכבר נדבקו, במקום החיסון של מודרנה. אף אחד מהאנשים לא נמצא בסיכון כלשהו, הבהירו גורמים במדינה.

במחוז הידלגו, טקסס, שצמוד לגבול מקסיקו, מרפאה אחת קיבלה 1,000 מנות עבור עובדי מערכת הבריאות, אך רק שני אנשים נרשמו להתחסן, סיפר איבאן מלנדז, ראש מערכת הבריאות הציבורית במחוז. "אני חושב שיש הערכת־יתר של המספרים", אמר מלנדז. "פתאום, יש המון חיסונים".

יותר מ־167 אלף מנות ניתנו במרפאות המחזיקות חולים לטיפול ממושך. במרפאות שונות מקבלים מנות חיסון בקצב משתנה דרך רשת בתי המרקחת CVS ו־Walgreens Boots Alliance בגלל שמדינות שונות הגיעו למילוי הדרישות הנחוצות לתחילת הפצת החיסונים בזמנים אחרים.

ב־CVS החלו לחסן בבתי אבות ובמתקנים רפואיים ב־48 מדינות ובוושינגטון, כאשר רוב התושביםהעומדים בקריטריונים הסכימו להתחסן, כך לפי כריס קוקס, בכיר ב־CVS המנהל את חלוקת מנות החיסון לרשת בתי המרקחת.

במקרים מסוימים, תושבים לא חוסנו בגלל התפרצויות פעילות במרפאות, ובמרפאות אחרות לקח יותר זמן לייחד חדרי בדיקה למתן החיסונים, אתגר שהוחרף בגלל עונת החגים, כך אמר קוקס.

מערב וירג'יניה היא המדינה היחידה שדווח לגביה, שכל הסבב הראשון של המנות הראשונות של החיסון ניתנו בכל אחת מכ־200 מרפאות ובתי אבות. יותר מ־80% מהתושבים העומדים בקריטריונים התחסנו, כי המדינה הסתמכה על כ־50 בתי מרקחת מקומיים, אומר מרטין רייט מאיגוד עובדי הבריאות של מערב וירג'יניה,.

בבתי חולים רבים חיסנו יותר אנשים מהצפי לאחר שגילו שהבקבוקונים של פייזר מכילים שש־שבע מנות ולא חמש, עקב מה שנקרא מילוי יתר, שקורה לעתים קרובות עם חיסונים. התגלית גרמה לבתי החולים למהר לרכוש מזרקים ומחטים כדי להשתמש במנות הנוספות, כך אמר ווסקוביץ' מחברת Premier. "הם שומרים על החיסונים כאילו מדובר בזהב", אמר.

לא מוכנים לגל החיסונים הבא

כעת, ישנם בכירים במערכת הבריאות הציבורית הסבורים שהמדינה לא מוכנה לגל הבא של החיסונים, שאמור לכלול עובדים חיוניים כמו מוכרים במכולות או מגיבים ראשונים בשירותי החירום.

מערכת הבריאות בארה"ב ומערכות הבריאות המקומיות והמותשות לא היו מוכנות לנפח העבודה הדרוש לחיסון כל המדינה בכמה חודשים, כך אמרה הנאן, מנהלת איגוד החיסונים.

"האתגר האמיתי יקרה כאשר נקבל מלאי גדול יותר ונצטרך לראות מה יקרה כאשר נצטרך לחסן אנשים שלא עובדים בבתי חולים", אמרה, והוסיפה שפחות משרדי רופאים ומרפאות נרשמו לשמש כמרכזי התחסנות ממה שציפתה.

מתן חיסונים לקבוצות הבאות בסולם העדיפויות, 49 מיליון אמריקאים מבוגרים יותר ועובדים חיוניים בחזית, כגון מורים ועובדים בסופרמרקטים, צפוי להתחיל בשבועות הקרובים, כך אומרים מומחי בריאות. אך בינתיים העיכובים שקרו עשויים לדחות גם את תאריך ההתחלה של חיסונים אלה.

בנוסף, מדינות שונות יצטרכו לבצע הערכות שונות לגבי מי נחשב חיוני ואיזו קבוצה לחסן קודם. מומחי בריאות הזהירו שזה עשוי להביא את הציבור לידי תסכול. סוהרים במדינה אחת עשויים להתחסן הרבה לפני סוהרים במדינה אחרת, למשל, בגלל סדרי עדיפויות שונים.

"אלה עשויות להיות נקודות לבלבול בשבוע הקרוב, כאשר אנשים מנסים לחשוב, 'מה המקום שלי בתור?'", אמרה ד"ר קלי מור, מנהלת עמיתה לחינוך לחיסונים ב"קואליציה לפעולה בתחום החיסונים".