המחיר האמיתי של החיסונים הוא הנזק שייחסך

בין אם זה 15, 30 או 60 דולר לחיסון, המחיר האמיתי של החיסון הוא כמה סבל ועוני נוכל לחסוך באמצעותו

מחכים בתור להתחסן בבית אבות בגני תקווה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
מחכים בתור להתחסן בבית אבות בגני תקווה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המהדורות השבוע התמקדו במחיר החיסונים. עכשיו, כשהמבצע יוצא לדרך ורבבות מתחסנים מדי יום, חישבו העיתונאים האם ישראל שילמה 30 או 15 דולר לחיסון, והמסקנה היתה שחיסון כלל האוכלוסיה בישראל כולה יעלה כ-800 מיליון שקלים. כידוע לכולנו, זהו פסיק קטן לעומת עשרות המיליארדים שנשפכו על פיצויים וקצבאות לאלה שאיבדו את מטה לחמם בשנה האחרונה.

בימים אלו של שסע חברתי שהולך ומתעצם, אפשר, ואף חשוב, לצרף למשוואת מחיר החיסונים גם את החלק החשוב ביותר, ואולי היקר ביותר, והוא עלות ההתפרקות של החברה הישראלית, עלות ההסתה, עלות השנאה.

מדד ההסכמות של הקונגרס הישראלי, למשל, מראה עלייה עקבית לאורך השנה האחרונה בטינה ההדדית בין קבוצות באוכלוסייה. כך למשל, אם בחודש מאי השנה, 18.5% מהיהודים היו מוכנים לפעול באלימות נגד ערבים, בספטמבר קפץ הנתון ל-34%, ולאחר ש-13.5% מהימנים הביעו נכונות לפעול באלימות נגד אנשי שמאל במאי, בספטמבר קפץ הנתון ל-17%, ואם בחודש מאי 12% מהחילונים חשבו שהדתיים מאיימים על ביטחון המדינה, בספטמבר חשבו כך כבר כמעט שליש מהחילונים (27%). מתברר, שככל שהמשבר הופך ארוך ומשמעותי יותר, הלחץ עולה, והקשיים מבעבעים.

והקורונה אכן מספקת לנו לא מעט סיבות לזעם הדדי. זה כועס על הפגנות, ההוא כועס על חתונות, יש מי שכועס על תלמודי תורה, ויש מי שמתעצבנת על פתיחת קניונים. כל אחת עם ציפור הנפש שלה והדברים שיש להגן עליהם, וכל אחד עם הכעס הגדול שלו על האחר.

החיסון לא אמור רק לעצור את הנגיפים. החיסון צריך להוציא מסדר היום את מגפת הקורונה. הוא צריך לבטל את הגורם מעורר הזעם והמחלוקות, הגורם שעוצר את העסקים, הגורם שמשבש את הלימודים וחיי החברה. הוא אמור להוציא מהמשוואה את הפתוגן שהרס את העתיד של מיליונים ברחבי העולם וקטל אלפים בישראל. וההוצאה שלו מסדר היום תוריד גם את מפלס הזעם והטינה יחד איתו.

כי כאשר מנסים לאמוד את מחיר החיסונים, אסור לשאול כמה החיסון הזה יעלה לרכישה מפייזר או מודרנה. אנחנו מוכרחים לשאול מהי העלות האלטרנטיבית. כמה עולה למשק אפליה של חרדים, של ערבים. כמה עובדים מוצלחים ומוכשרים אנחנו מפספסים בגלל טינה תרבותית, כמה עסקים נסגרים בגלל שהקונים מפחדים לקנות אצל האחר- כי הוא יהודי, חרדי, ערבי או אשכנזי. ואת העלות הזו אנחנו צריכים לשקלל במחיר החיסונים. ואם שוקלים את כל זה, ומבינים, כמה המגפה הזו יקרה לנו, כחברה, כבני אדם, המחיר של החיסונים מתברר כזול מאוד. לכו להתחסן. 

הכותב הוא מייסד ונשיא Mitrelli group , קרן מנומדין והקונגרס הישראלי