למרות הקורונה: היעד השנתי ל-2020 באישור יח"ד כמעט הושג

לפי נתוני מינהל התכנון, בשנת 2020 אושרו 95.2 אלף יח"ד, לעומת 105 אלף ביעד השנתי • כשליש מהתוכניות שאושרו הן במסגרת תוכניות פינוי בינוי • מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "חוסן מרשים ויכולת לעבוד גם בשנה מאתגרת זו"

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי

משבר הקורונה לא פגע בהיקף הדירות שאושרו בתוכניות בנייה בשנת 2020. כך עולה מנתוני מינהל התכנון שבמשרד הפנים. מהנתונים עולה כי בשנה החולפת אושרו כ-95.2 אלף יח"ד, זאת לעומת 105 אלף יח"ד שנקבעו ביעד השנתי ל-2020. לפי נתוני מינהל התכנון, כ-35.5 אלף יח"ד שאושרו נמצאות במסגרת של תוכניות פינוי בינוי. נתון מעניין נוסף שעולה מפילוח הנתונים הינו שקצת יותר משליש מהיח"ד שאושרו, כ-36.1 אלף, הן בתוכניות שמצויות על שטחים ביישובים ערבים. המחוז שבו אושרו הכי הרבה תוכניות הינו מחוז הדרום עם 19.8 אלף יח"ד, ואילו במחוז תל אביב אושרו "רק" 7,894 יח"ד. יודגש כי מדובר באישור תוכניות, ולא בבנייה בפועל.

עוד מציינים במינהל התכנון כי במהלך השנה הנוכחית אושרה תמ"א 1 - תוכנית המתאר הארצית האחודה, המרכזת 144 תוכניות מתאר ארציות ותיקונים לתוכניות מתאר ארציות בתחומים שונים. עם כניסתה לתוקף, תוכניות המתאר הארציות הללו בוטלו, ויחד איתם הליכי התכנון הפכו יותר קצרים ופשוטים. בנוסף אושרו השנה "תקנות הבנייה הירוקה" שיחייבו באופן הדרגתי את מרבית הבנייה בארץ לעמוד בדרישות התקן הישראלי לבנייה ירוקה ברמה של כוכב אחד לפחות. בנוסף פורסם מדריך ארצי לצל במרחב הבנוי, העוסק בהטמעת שיקולי שימור ונטיעת עצים במרחב הבנוי.

נקודת ציון נוספת שמבליטים במינהל התכנון היא שבמסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) קודמו השנה תוכניות לשלושה קווי מטרו באורך כולל של 150 ק"מ. ארבע התוכניות של המטרו מצויות בהליכי תכנון מתקדמים, ועברו להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור. בנוסף, לקידום התוכניות לתוואי המטרו, מקודמת תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב (תמ"א 70), שמטפלת במרחב הציבורי של תחנות המטרו ואמורה להגדיל את זכויות הבינוי בסביבת התחנות.

נזכיר כי השנה גם פורסם תזכיר חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 128) הכולל רפורמות משמעותיות, ומהווה את התיקון הגדול והמשמעותי בחוק מאז שנת 2014. התיקון כולל, בין היתר, את ביטול "ההקלות" ואת המנגנון שיחליף את תמ"א 38. בשל המצב הפוליטי, התיקון טרם קודם.

שר הפנים, אריה דרעי, מסר כי "מינהל התכנון חזר למקום הטבעי שלו. על אף משבר הקורונה, מינהל התכנון עמד במשימה של אישור מלאי תכנוני הן של יחידות דיור והן של תשתיות. במדינת ישראל אין משבר תכנון - יש משבר בינוי".

אריה דרעי/ צילום:רויטרס AMMAR-AWAD
 אריה דרעי/ צילום:רויטרס AMMAR-AWAD

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, מסרה כי "על אף משבר הקורונה והיעדר תקציב, מינהל התכנון הציג חוסן מרשים ויכולת לעבוד גם בשנה מאתגרת זו, ולראייה קיים עשרות מאות דיונים פתוחים לציבור עם אלפי משתתפים באמצעות חוק ההיוועצות החזותית (הזום) שאושר לאחרונה. מינהל התכנון שם דגש על היצע של יחידות דיור מגוון לכלל האוכלוסיות באמצעות התחדשות עירונית, אינפילים ושטחים חדשים, זאת לצד קידום תשתיות חיוניות בדגש על תחבורה ציבורית ושמירה על השטחים הפתוחים, כחלק ממדיניות ארוכת טווח למען הדורות הבאים".