הבנק העולמי: הקורונה תגרום לכלכלה העולמית "לאבד עשור"

הבנק מוריד את תחזיותיו לצמיחה בתוך כך שהמגפה בכל העולם ממשיכה להפריע למסחר, להשקעות ולחינוך

צמיחה / צילום: Shutterstock
צמיחה / צילום: Shutterstock

אפילו לפני הקורונה, הבנק העולמי הוריד את תחזיותיו לצמיחה לעשור שהתחיל ב־2020. המגפה מחמירה את המגמה, ומעלה את הסיכוי ל"עשור אבוד" בפתח, כך אמרו בבנק העולמי ביום שלישי, כאשר הבנק צמצם את תחזיותיו גם לשנה הקרובה.

בדוח החצי שנתי של הבנק על תחזיות כלכליות עולמיות, מיוחס הצמצום לירידה במסחר ובהשקעות שנוצרה עקב אי וודאות לגבי המגפה, יחד עם הפרעות במערכת החינוך אשר יפגעו בהתקדמות בפריון עובדים.

"אם ההיסטוריה מלמדת אותנו משהו, אז אם לא תהיה רפורמה משמעותית, אנו מאמינים שהכלכלה העולמית מתקדמת אל עשור עם תוצאות צמיחה מאכזבות", אמר בראיון אייהן קוזה, סגן נשיא בפועל בבנק לצמיחה הוגנת ומוסדות פיננסיים.

לפני המגפה, הבנק צפה שהצמיחה העולמית הפוטנציאלית מ־2020 עד 2029 תאט לממוצע שנתי של 2.1% - מ־2.5% בעשור הקודם, כתוצאה מהזדקנות אוכלוסיות וצמיחה מועטה יותר בפריון. ביום שלישי הוריד הבנק את התחזית הזו ל־1.9%. הצמיחה הפוטנציאלית הזו מניחה שכלכלת העולם תפעל במלוא כוחה ובתעסוקה מלאה.

בבנק העולמי אמרו שהכלכלה העולמית צפויה לצמוח השנה ב־4% לאחר שהתכווצה ב־4.3% בשנת 2020. התחזית הזו ל־2021 נמוכה ב־0.2% מתחזית שפרסם הבנק ביוני, והשינוי משקף את גלי המגפה המחודשים ברחבי העולם ויחד אתם החזרה של המגבלות המוטלות על הפעילות הכלכלית.

בשווקים מתפתחים ומדינות מתפתחות, הבנק צופה כעת צמיחה של 3.3% לשנה בממוצע, מ־2020 עד 2029. לפני שהחלה המגפה חזה הבנק למדינות אלה צמיחה אפשרית של 4%. בעשור הקודם, צמחו מדינות מתפתחות ושווקים מתפתחים בממוצע ב־5%. משימתו של הבנק העולמי היא הפחתת העוני, על ידי ייעוץ ומתן הלוואות למדינות מתפתחות.

"העולם לא יכול להמתין עד שכולם יתחסנו כדי שהכלכלה העולמית תתחסן גם היא מפני עוד עשור אבוד בצמיחה", אמר קוזה. "המשמעות של זה היא שקובעי מדיניות צריכים לפעול, ולפעול בתקיפות, על מנת להשיג את המגפה".

הוא קרא להשקעה בשיפור הטכנולוגיה, שירותי הרפואה, החינוך והסביבה, כמו גם שיפור המשילות והשקיפות לגבי חוב, בייחוד בכלכלות מתפתחות.

אחרי המשבר הכלכלי של 2008 היו כמה שנים של צמיחה מאכזבת. הבנק הוריד את תחזיותיו פעם אחר פעם, והן הגיעו לממוצע של 2.4% לשנה במבט לעשור קדימה בשנת 2019, לעומת 3.3% שנחזו לפני המשבר.

ההורדה לשנת 2021 שפורסמה השבוע משקפת בעיקר את האטת הצמיחה בכלכלות מתקדמות: ארה"ב צפויה כעת לצמוח ב־3.5%, לעומת תחזית של 4% ביוני. הכלכלה האירופאית אמורה לצמוח ב־3.6%, לעומת תחזית של 4.5% שנתן לה הבנק העולמי לפני חצי שנה.

כלכלות ושווקים מתפתחים צפויים לצמוח השנה ב־5.0%, לעומת 4.6% שצפו להן מוקדם יותר השנה. סין היא הסיבה לכך. הבנק צופה שסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, תצמח ב־7.9% השנה לאחר שהתרחבה ב־2.0% בשנה שעברה. סין היא הכלכלה הגדולה היחידה שלא הצטמקה במהלך המגפה.

הירידה בכלכלה העולמית בשנה שעברה, בגובה 4.3%, הייתה מעט פחות חמורה ממה שציפו, בעיקר בגלל שכלכלות במדינות מתקדמות קטנו פחות משצופה, הודות לתוכניות סיוע ממשלתיות נרחבות. גם ההשתקמות של כלכלת סין עזרה, אמרו בבנק העולמי.

בעוד כלכלות מתקדמות הצליחו לנצל את שיעורי הריבית הנמוכים ומימנו תוכניות סיוע בזול, סיכוני החוב נעשו אפילו גדולים יותר לכלכלות מתפתחות, שרבות מהן נאבקות עם חובות גדולים עוד לפני המגפה.

סיכונים לכושר הפירעון ששיעורי הריבית הנמוכים כרגע ממסכים אותם עשויים "לצוץ בסיבוב הבא של לחץ כלכלי או הוצאת הון גדולה", אמרו בבנק.