ג'ק מא | פיצ'ר

לאן נעלם ג'ק מא? מייסד עליבאבא שומר על פרופיל נמוך מאז אוקטובר

יזם הטכנולוגיה נראה בציבור לאחרונה כשהעביר ביקורת על רגולטורים סינים, בנאום שבו אמר שהרגולציה חונקת חדשנות במגזר הפיננסי

ג’ק מא / צילום: Shutterstock
ג’ק מא / צילום: Shutterstock

גורלו של ג'ק מא, יזם הטכנולוגיה המוכר ביותר בסין, הפך לנושא המעורר עניין רב וספקולציות ברשתות חברתיות ובתקשורת השבוע, לאחר שהמיליארדר נעלם מעין התקשורת זמן קצר אחרי שהסתכסך עם רגולטורים סינים לפני כמה שבועות.

מי זה ג'ק מא?

המורה לאנגלית לשעבר, בן 56, ייסד את קבוצת האחזקות עליבאבא (Alibaba Group Holdings) מדירה קטנה במזרח סין ב־1999. הסטארטאפ גדל מעסק אינטרנט קטן המחבר בין מוכרים סיטונאיים וקניינים של סחורות בסיטונות לאימפריית טכנולוגיה שצמחה במהירות, עם עסקים במכירות באינטרנט, מחשוב ענן ולוגיסטיקה. לעליבאבא מחזור שנתי של יותר מ־86 מיליארד דולר.

ההצלחה של עליבאבא בקמעונאות באינטרנט עזרה לתדלק את צמיחת חברת התשלומים Alipay, חברה אחות, אשר היוותה את הבסיס לאנט גרופ (Ant Group), ישות פיננסית אחרת הנשלטת על ידי מא. הפלטפורמות הדיגיטליות של מא מגלגלות עסקאות הן בין צרכנים למוכרים בחנויות פיזיות והן דרך הרשת למיליוני סינים כל יום. בספטמבר 2019 פרש מא מהניהול, העביר את המושכות של עליבאבא לידיים אחרות והתמקד בנדבנות: הוא נסע סביב העולם והרצה בשבחי החינוך, היזמות וערכים אחרים.

עד לא מזמן, הציגה המפלגה הקומוניסטית בסין את החבר מא כאזרח למופת, הודות לתמיכתו בקידום "הכלכלה הדיגיטלית".

מתי הופיע מא לאחרונה בציבור?

הופעתו הציבורית האחרונה של מא הייתה בסוף אוקטובר, כאשר נשא דברים בפורום כלכלי בשנחאי. בנאום שביקר באופן חריף את הרגולציה בסין, הוא האשים רגולטורים בהחנקת החדשנות בתחום הפיננסים. "אל לנו להשתמש בשיטות לניהול תחנת רכבת על מנת להסדיר טיסות בשדה תעופה", אמר באותו נאום. "איננו יכולים לבצע רגולציה של העתיד באמצעים של העבר". זמן קצר אחר כך, הרגולטורים ביטלו הנפקה ראשונית של אנט גרופ שהייתה אמורה להיות הגדולה ביותר בעולם. הציפיות היו שאנט תגייס יותר מ־34 מיליארד דולר מהנפקות בבורסות בהונג קונג ושנחאי.

מא ושני בכירים באנט גרופ זומנו לפגישה עם רגולטורים סינים ב־2 לנובמבר, כך מסרו הרשויות בסין.

מהן בעיות הרגולציה שאימפריית העסקים של מא מתמודדת איתן?

דבריו הכנים של מא, בדיוק כשהיה על סיפה של הנפקה שוברת שיאים, גרמו לתרעומת בסין מיד לאחר שנאמרו. רגולטורים ראו בנאום התקפה ישירה עליהם, ועצרו את ההנפקה של אנט רק יומיים לפני תאריך היעד. על פי אנשים המכירים את הנושא, הנשיא שי ג'ינפינג התערב באופן אישי על מנת לעצור את ההנפקה.

כעת, בייג'ינג מנסה לכווץ את האימפריה הטכנולוגית והפיננסית שהקים מא ואולי גם להשתלט על חלק נרחב מעסקיו, כך אמרו לוול סטריט ג'ורנל בכירים בממשלה הסינית ויועצים המכירים את הנושא.

בנפרד מזה, עליבאבא נמצאת במוקד חקירה בנושא הגבלים עסקיים שעורכים רגולטורים סינים החוקרים טענות שהחברה ניצלה את מעמדה המוביל בתעשיית המסחר באינטרנט ולחצה על סוחרים מסוימים למכור רק דרך הפלטפורמה שלה.

למה ישנן ספקולציות לגבי מקום הימצאו של מא?

היעדרו של מא זועק, מפני שהוא אדם הידוע באישיות הציבורית הצבעונית שלו ובלשונו החדה. החלה חרושת שמועות בתוך סין ומחוץ לה לגבי מקום הימצאו.

בנובמבר שנה שעברה, לא הופיע מא בפרק של תוכנית טלוויזיה בה היה אמור להשתתף כשופט. ההיעדרות שלו מהתוכנית גרמה לפרסום כתבה על הנושא בפיננשיאל טיימס. דוברת של קבוצת עליבאבא אמרה שמא לא הופיע בתוכנית בגלל התחייבויות צולבות בלוח הפגישות שלו וסירבה להגיב מעבר לכך על מעשיו. בקרב מיליארדרים סינים, אין זה חריג שהם נעלמים מעין הציבור לתקופות ארוכות, כאשר מתקיימות נגדם חקירות פליליות או רגולטוריות.

איך מתמודדת עם זה אימפריית העסקים שלו בינתיים?

לא כל כך טוב. מניות עליבאבא  הנסחרות בהונג קונג ספגו מכה מאז נובמבר, כאשר ההנפקה בוטלה. שווי השוק שלה בימים האחרונים של 2020 ירד מתחת ל־600 מיליארד דולר, משיא של 859 מיליארד דולר רגע לפני שבוטלה הנפקת אנט. קבוצת עליבאבא מחזיקה שליש מאנט גרופ. מניותיה ירדו בינתיים ב־2021 בעוד 2%.