דונלד טראמפ מודה לראשונה בניצחון ג'ו ביידן: "הרוחות חייבות להירגע"

בווידאו בן שלוש דקות פנה הנשיא דונלד טראמפ למצביעים והודה, בלי להזכירו בשמו, כי ממשל ביידן יושבע ב-20 בינואר • בפנייה למפגינים אמר טראמפ: "לאלו שפעלו באלימות והרס, אתם לא מייצגים את ארצנו. לאלו שעברו על החוק - אתם תשלמו"

דונלד טראמפ מודה לראשונה בניצחון ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Donald J. Trump via Twitter
דונלד טראמפ מודה לראשונה בניצחון ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Donald J. Trump via Twitter

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודה לראשונה במילים שלו כי הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ייקח את השלטון ב-20 בינואר.

בלי להזכיר את ביידן בשמו, טראמפ הודיע בווידאו של קרוב לשלוש דקות כי "ממשל חדש יושבע ב-20 בינואר".

הנשיא טראמפ, שנשבע שוב ושוב כי לא יקבל את שלטון ביידן, ניסה בתקופה האחרונה באינספור דרכים למנוע את העברת השלטון והציף את חשבון הטוויטר שלו בטענות לא מבוססות על זיוף בחירות.

סירובו של טראמפ לקבל את תוצאות הבחירות הסלימו ביום רביעי האחרון למהומות קטלניות בגבעת הקפיטול בוושינגטון, כשתומכי טראמפ פרצו לקונגרס ועיכבו את אישורו הרשמי של ביידן לנשיא.

"הרוחות חייבות להירגע, והרוגע חייב לשוב. אנחנו חייבים להמשיך עם העסק שהוא אמריקה", אמר טראמפ בנאומו הראשון לאומה לאחר המהומות בליל רביעי, "הפוקוס שלי עובר להבטחת מעבר חלק של השלטון".

טראמפ גם גינה את האירועים האלימים שהתרחשו: "לאלו שפעלו באלימות והרס, אתם לא מייצגים את ארצנו. לאלו שעברו על החוק - אתם תשלמו". זאת, לאחר שדבריו בעצרת בוושינגטון הלהיטו את הרוחות וגרמו למפגינים להתעמת עם כוחות הביטחון.

לפחות ארבעה בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בליל רביעי, כתוצאה מהמהומות. הבית הלבן מסר אמש כי הממשל מביא סימפתיה על אלו שנהרגו ונפצעו.

הנשיא טראמפ אמר בסרטון כי הוא הזעיק "מיד" את המשמר הלאומי אל הקפיטול כדי להשתלט על המהומות, אך ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי הנשיא סירב בהתחלה לשלוח את הכוחות לוושינגטון.

לאורך סוף השבוע, מעל 6,000 חיילי המשמר הלאומי יוצבו בבירת המדינה וישמרו על השקט והסדר בוושינגטון לאורך 30 יום לפחות - מה שמבטיח שהמשמר הלאומי יהיה זמין גם ביום השבעתו של ג'ו ביידן - 20 בינואר. בהשבעתו של טראמפ נכחו כ-7,000 חיילים מהמשמר הלאומי, כך שלא מדובר במראה חריג.