דובאי | דעה

אופטימיות נון-סטופ באיחוד האמירויות

אחרי המכות שחטפה מדינת המפרץ ב-2020 בעקבות מגפת הקורונה, במדינה מסתכלים קדימה ל-2021 ומאמינים שיהיה טוב מאי פעם • החל מההתאוששות של התיירות, דרך חזרתם של המשקיעים ועד לקיומן של התערוכות הגדולות

קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק
קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק

ב-31 בדצמבר בשעה 12 בלילה הוארו שמי דובאי במופע מרהיב של זיקוקים, אשר שוגרו מגגות מגדלי הענק המפורסמים של העיר, דוגמת הבורג׳ חליפה, אטלנטיס, ועיר הפסטיבלים. מאות אלפי התושבים והתיירים שחגגו את השנה החדשה עצרו את הבילויים והביטו מעלה אל המופע המושקע במיוחד, שנמשך דקות ארוכות. ביחד עם מופע לייזר של מלון Sofitel ומופעי רחפנים, שמי דובאי נראו בערב השנה החדשה כמו סרט מדע בדיוני.

בנוסף למופעי זיקוקים מושקעים, באיחוד האמירויות אוהבים תוכניות ארוכות טווח. כאלו שמסמנות חזון, יעדים ומועדים ברורים. ואכן, בשנת 2010 הרחוקה, באיחוד האמירויות פרסמו את ״חזון 2021״, שהגדיר יעדים מרכזיים להשיג עד חגיגות ה-50 למדינה, לרבות יעדים לפיתוח כלכלה מבוססת חדשנות ופיתוח תחום הקיימות במדינה. באיחוד אוהבים לא רק להכריז על תוכניות ארוכות טווח, אלא גם לעמוד בהן ויהי מה: גם שנה חסרת תקדים, עם מגפה עולמית ופגיעה כלכלית נרחבת, לא תעצור אותם מלעמוד ביעד שהציבו לפני 11 שנה.

וכך, בעוד בכל רחבי העולם חגגו מיליונים בראש ובראשונה את סיומה של שנת 2020 (שהוגדרה לאחרונה על ידי מגזין ״טיים״ כגרועה בהיסטוריה), באיחוד האמירויות החגיגה הייתה אחרת והתמקדה דווקא בפתיחת שנת 2021 - שנת היובל לעצמאות המדינה, שמתקבלת בהתרגשות ושמחה אדירים, ומגיעה גם עם לא מעט אופטימיות.

סוף המשבר באופק?

השפעותיה של שנת 2020 הורגשו היטב באיחוד האמירויות. הצניחה בתחום התיירות (אשר אחראי ישירות לכ-12% מהתמ״ג המקומי) פגעה לא רק בכלכלה, אלא גם במצב הרוח הלאומי. ההיעלמות של התיירים הורגשה היטב ברחובות דובאי ואבו-דאבי. גם ירידת מחירי הנפט בעולם נתנה את אותותיה בכלכלה המקומית, וביחד עם ביטול כמה מכנסי הענק שנחשבים למקור גאווה גדול במדינה, הלך הרוח הכללי היה שפוף במשך שבועות ארוכים.

אך ל-2021 נכנסים האמירתים בשמחה ובאופטימיות רבה. ראשית, בעוד במדינות רבות ברחבי העולם מכריזים על סגרים והגבלות, באיחוד האמירויות הכלכלה פתוחה לחלוטין: המסעדות מלאות, הקניונים פעילים, ומרכזי הבילוי רועשים כתמיד. כשהם מביטים לנעשה מעבר לים, המקומיים כבר מרגישים סיבה טובה לאופטימיות להמשך.

לכך צריך להוסיף את מבצע החיסונים במדינה, אשר אמנם לא זכה לכותרות, אך מתקיים בנחישות וביסודיות. מזה מספר שבועות באיחוד האמירויות מחסנים באמצעות החיסון הסיני, וכעת החלו להשתמש גם בחיסונים של חברת פייזר, ומאפשרים לכל מי שחפץ להגיע ולהתחסן (למרבה ההפתעה, החיסון הסיני הוא המועדף על התושבים באמירות).

מספרי המחוסנים עולים בהתמדה, ותורמים לתחושה שבקרוב תוכל המדינה לשים את המשבר מאחוריה. גם הממשלה זוכה ללא מעט נקודות זכות בקרב התושבים על האופן בו ניהלה את המשבר, שמצד אחד פתחה את הכלכלה מהר, עם שקיפות מלאה, ומהצד השני שלא היססה להפעיל יד נוקשה נגד מפירי ההנחיות (החל מאנשים פרטיים שנתפסו ללא מסכה ועד מסעדות מפורסמות). ההתמודדות המהירה וההחלטית עם משבר הקורונה וניהול מבצע החיסונים המוצלח חיזקו את תחושות האמון של התושבים אפילו יותר.

תקווה כחול-לבן

מעבר לאופטימיות בנוגע לסיומה הקרב של המגפה, באיחוד האמירויות מצפים בקוצר רוח לשנה החדשה שצפויה, לפי כל הסימנים והתחזיות, להביא גם התאוששות כלכלית נרחבת.

סקטור התיירות כבר התאושש באופן מרשים: עשרות אלפי התיירים הישראלים שהגיעו בזמן קצר סיפקו את הסיוע הראשוני, וכעת, כשהתיירים האירופיים חזרו בהמוניהם, ההתאוששות מורגשת ביתר שאת. ולא רק תיירים מגיעים לדובאי, אלא גם מנהלים בכירים ומנהלי קרנות מובילים מהעולם, אשר בוחרים לעבור לגור במדינה משיקולים מקצועיים.

ואם לא היו מספיק סיבות לאופטימיות, גם סקטור המסחר מראה מדדים מבטיחים, ומומחים מעריכים כי הוא עשוי לשבור שיאים בשנה החדשה. אפילו הכנסים חזרו למתכונתם המקורית, וכעת באיחוד האמירויות לוטשים עיניים ל- באוקטובר 2021, אז יושק אירוע ה-Global Expo, אשר הפך בשנים האחרונות לאחד מכנסי החדשנות והטכנולוגיה הגדולים והחשובים בעולם.

לאחר שנאלצו לדחות את האירוע מתאריך היעד המקורי, באיחוד מבטיחים אירוע בסדר גודל ״חסר תקדים״, וייצרו ציפייה ובאזז אדירים בקרב התושבים.

ואי אפשר בלי ההקשר הישראלי. מאז החתימה על הסכם השלום ההיסטורי בין המדינות, הציפייה להשפעות שיתוף הפעולה בין הישראלים לאמירתים מרקיעות שחקים. ואכן, הפוטנציאל בשיתוף פעולה בין החדשנות והיזמות הישראלית לבין התכנון האסטרטגי וההשקעה המקומיים הוא חסר תקדים, ויוצר תקוות רבות בשני הצדדים. שיתוף פעולה שכזה יכול לבסס את מעמדה של איחוד האמירויות כמרכז עולמי מוביל של חדשנות ויזמות טכנולוגית, לחזק את הכלכלה, לייצר מקומות עבודה, ועוד.

התקווה והציפייה לשיתוף פעולה מוצלח מורגשת היטב לא רק בקרב היזמים הישראלים, אלא גם כאן, בדובאי. ביחד עם אינדיקציות להתאוששות כלכלית והתקווה כי סיום משבר הקורונה כבר נראה באופק, החדשנות הישראלית תופסת מקום מרכזי ברשימת הסיבות של תושבי האיחוד לאופטימיות בנוגע לשנה החדשה שבפתח.

הכותב הוא יזם ומשקיע בינלאומי. בארבע השנים האחרונות הוא מנהל את חברת "איגנייט פאוור" (Ignite Power) בדובאי, הפועלת בשוק המקומי וברחבי המזרח התיכון ואפריקה