כריש או מידאס? דובי פרנסס משקיע בחברת הנדל"ן שמחזיקה בגני שרונה

משקיע ההון סיכון הוא חלק מקבוצה שתרכוש כ-25% ממניות חברת מידאס, המחזיקה במתחם "גני שרונה" בת"א, תמורת 16.5 מיליון שקל

מתחם גני שרונה בתל אביב/ צילום: מצגת החברה
מתחם גני שרונה בתל אביב/ צילום: מצגת החברה

חלק מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן הקטנה מידאס  - בראשם המשקיעה קורין אוונס, יחד עם יאיר רוטלוי וכן המנכ"ל המשותף אבישי אברהם, מקדמים עסקה למכירת נתח מהחזקותיהם וצירוף כמה משקיעים חדשים לחברה. בין הניצבים בצד הרוכש נמנה גם המשקיע דובי פרנסס, שקרן הון סיכון שהשיק לאחרונה הייתה אחת משתי המצטרפות הראשונות לפלטפורמה חדשה שהשיקה הבורסה בת"א.

במסגרת העסקה, פרנסס, המוכר גם מתוכנית הטלוויזיה "הכרישים", יחד עם אברהם פרנסס, רפאל כהן, מרים זבלדוביץ ומשפחת גץ - המחזיקים במשותף בחברת כוכב המערב אחזקות - וכן מאיר ואורית יעקובסון, צפויים לרכוש נתח של כ-25% ממניות מידאס תמורת כ-16.5 מיליון שקל.

התמורה נקבע על בסיס מחיר מניה של קרוב ל-90 אגורות, המשקף למידאס שווי חברה של כ-65 מיליון שקל - ואחרי שהמניה הגיבה בחיוב לעדכונים האחרונים בדבר העסקה, היא התקרבה לשווי זה. 

עם העליות האחרונות מניית מידאס השלימה את הכפלת ערכה תוך כשנה, ובחמש השנים האחרונות מציגה עלייה של כ-55%, אולם עדיין רחוקה כ-70% מרמת השיא שלה.

במסגרת העסקה הסדירו הרוכשים מול חלק מבעלי המניות של מידאס, בהם אוונס וכן יוסף ורן שטיינמן (מנכ"ל משותף), הסכם שליטה חדש במידאס, עם החזקה מצרפית של כ-62.5% מהון החברה.

המתחם מפסיד ושוויו נשחק 

העסקה לשינוי דבוקת השליטה במידאס נעשית במקביל למימוש פעילותה המרכזית כיום - שותפות בפעילות מרכזים מסחריים במגזר הערבי תחת המותג SEVEN, שנמכרת לשותפתה בפעילות זו - חברת רני צים מרכזי קניות, תמורת כ-70 מיליון שקל. ממהלך זה כבר רשמה מידאס בדוחותיה לרבעון השלישי ב-2020 רווח של קרוב ל-30 מיליון שקל, לפני מס. כספי העסקה גם איפשרו למידאס לפרוע את התחייבויותיה למחזיקי האג"ח.

העסקה בין שתי החברות נחתמה לאחר שבפברואר 2020 חתמו השתיים על מזכר הבנות שלפיו הייתה אמורה רני צים לשלם כ-50 מיליון שקל עבור כ-62% מהון מניותיה של מידאס, כלומר לרכוש את השליטה, לפי שווי חברה של כ-80 מיליון שקל. העסקה בוטלה בחודש מאי, כחלק מגל הביטולים בעקבות פרוץ משבר הקורונה.

מלבד השותפות לשעבר בפעילות המרכזים המסחריים במגזר הערבי, הנכס המרכזי שבידי מידאס כיום הוא החזקה (33%) בפרויקט המסחר והבילויים גני שרונה, מתחם של בניינים טמפלריים במתחם הקריה בת"א, סמוך לרחובות ארניה וקפלן.

המתחם, הממוקם באזור שהתפתח משמעותית בשנים האחרונות עם הקמת בנייני משרדים ומגורים גדולים סביבו, הסב למדאס עד היום הפסדים משמעותיים ושוויו נשחק בשנים האחרונות. הוא הוערך בדוחותיה הכספיים האחרונים של מידאס בשווי של כ-212 מיליון שקל.

הצטרף לפלטפורמת הבורסה ברעש גדול

כאמור פרנסס, הצפוי להצטרף כעת למידאס, עלה לכותרות בסיומה של 2020 כשהודיע על הצטרפותה של קרן ההון סיכון Group 11 שלו לפלטפורמת TASEUP של הבורסה בת"א, עם גיוס מתוכנן של כ-100 מיליון דולר, שלווה בקמפיין פרסומי גדול בעיתונות ובשלטי חוצות.

מדובר בפלטפורמה ראשונה מסוגה המאפשרת לחברות הייטק פרטיות, קרנות הון סיכון, קרנות המשקיעות במיזמי נדל"ן בחו"ל וקרנות אשראי, ליהנות מגישה ייחודית למשקיעים מוסדיים ומשקיעים כשירים ולגייס כספים מבלי להפוך לציבוריות, ללא חיוב בדיווחים על פי חוק ניירות ערך ומבלי לפרסם תשקיף כמתחייב בדרך כלל מחברות הרוצות לגייס הון בבורסה. לצידה של Group 11 במיזם הבורסאי, חברת Veev הודיעה על גיוס של כ-50 מיליון דולר בדרך דומה.

ב-2017 עלה שמם של אברהם פרנסס ורפאל כהן לכותרות, כשהיו חלק מקבוצה שרכשה את חברת הנדל"ן ליברטי שהייתה בשליטת קרן המנוף בראשית ואיש העסקים ניסים בראל, תמורת כ-110 מיליון שקל. את הרכישה ביצעו השניים באמצעות חברת חולון מוטורס, המפעילה אולמות תצוגה בתחום הרכב ופועלת בענפי נדל"ן נוספים. קרן בראשית קיבלה לידיה את השליטה בליברטי בעקבות קריסת בעלת השליטה הקודמת, חברת דוראה של בצלאל איגר.