האם 98% מקולות החברה הערבית ניתנו לברק לפני אירועי אוקטובר?

מנסור עבאס חזר עשרים שנה כדי להוכיח שהמצביע הערבי לא פראייר. בדקנו את הפרטים • המשרוקית של גלובס

מנסור עבאס, הרשימה המשותפת / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
מנסור עבאס, הרשימה המשותפת / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

יו"ר רע"מ מנסור עבאס לא חושש ששיתוף-הפעולה עם בנימין נתניהו יעלה לרשימה המשותפת בקולות, והוא מצויד בהוכחות היסטוריות. "אני אישית לא דואג שהוא יגזול קולות מהציבור הערבי", עבאס אמר בראיון לעודד בן עמי. "אנחנו כבר למודי ניסיון. המפלגות הציוניות מקבלות תמיכה, מקבלות קולות, ועושות מה שהן רוצות - מפנות את העורף שלהן לחברה הערבית. אתה זוכר ראש ממשלה שקראו לו אהוד ברק? נָתַנּוּ לו 98% מהקולות שלנו לראשות הממשלה, הפנה אלינו עורף - ואתה יודע מה קיבלנו בסופו של דבר".

מה שקיבלנו, עבאס מנסה לומר, הוא ההפסד שברק נחל לשרון ב-2001 בגלל נטישת המצביעות והמצביעים הערבים. האם זה מה שקרה? בשני העשורים האחרונים ניסו כמה חוקרים לנתח את השינויים בדפוסי ההצבעה של הערבים באותה עת. הממצאים תומכים בסיפור שעבאס מספר, אם כי הוא קצת מגזים במספרים.

ב-1999 ברק התמודד מול נתניהו במערכת בחירות שבה הצביעו בשני פתקים - לראש הממשלה ולרשימה לכנסת. 75% מבעלי זכות ההצבעה הערבים הגיעו לקלפי, שתי נקודות אחוז בלבד מתחת לשיעור ההצבעה הכללי. 94.3% מהם תמכו בברק ורק 5.7% בנתניהו. חשבון פשוט מראה שכמעט 71% מהערבים שהיו רשאים להצביע הצביעו לברק, וסייעו לו להביס את נתניהו בהפרש של 12%.

בספטמבר 2000, אחרי ששרון עלה להר הבית, פרצה אינתיפאדת אל אקצא ובעקבותיה הפגנות סוערות של ערביי ישראל. 13 מהמפגינים נהרגו בהתנגשויות עם המשטרה, ומעמדו של ברק בציבור הערבי צנח. ברק התפטר מראשות הממשלה בדצמבר, ובינואר 2001 התמודד שוב מול שרון בבחירות מיוחדות על ראשות הממשלה בלבד.

ד"ר אריק רודניצקי, חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, תיאר במחקר את ההדים שהיו לאירועי אוקטובר. מנהיגים פוליטיים ערבים קראו להחרים את הבחירות, והקריאה לא נפלה על אוזניים ערלות: שיעור ההצבעה צנח פי ארבעה, ורק 18% מבעלי זכות הבחירה הערבים הצביעו. אמנם, נתונים חלקיים על התפלגות הקולות מראים שאלה שהצביעו עדיין הצביעו ברובם הגדול לברק (93% באום אל פאחם, 94% בטייבה, 89% בנצרת). אבל ההמונים שנשארו בבית גרעו מברק כשלושה-רבעים מקולות המצביעים הערבים. בסופו של דבר הוא קיבל 37.6% מהקולות בבחירות, והפסיד לשרון בהפרש גדול.

 
  

בשורה התחתונה: דברי עבאס נכונים ברובם. בבחירות 1999, 75% מבעלי זכות ההצבעה הערבים הצביעו, ו-94.3% מהם תמכו בברק. בבחירות 2001, אחרי אירועי אוקטובר, שיעור התמיכה בברק היה דומה, אבל מספר המצביעים צנח פי ארבעה בערך.

תחקיר: ארן רונדל