רוכשי הדירות לא מחכים לרפורמה של בנק ישראל: בדצמבר נלקחו הלוואות לדיור בגובה 8.3 מיליארד ש' - קרוב לשיא כל הזמנים

חודשי דצמבר מתאפיינים בדרך כלל בריבוי עסקאות ובהיקפי משכנתאות גבוהים מהחודשים שקדמו להם • מה שמייחד את דצמבר האחרון הוא שלא רק שהבהלה שמגפת הקורונה תגרור אחריה בהמשך עלייה גדולה בשיעורי הריביות לא התקיימה, אלא להיפך: ללווים היו סיבות טובות שלא למהר עם המשכנתאות שלהם

דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס
דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס

2020 היכתה את כל התחזיות, אפילו המאוחרות, בכל הקשור לשוק הדירות, ובעיקר למשכנתה. ממספרים בלתי רשמיים, היקפי המשכנתה שנלקחו בדצמבר הגיעו ל-8.3 מיליארד שקל. מדובר בהיקף המשכנתאות החודשי השני בגובהו בכל הזמנים, שלוקח את השנה החולפת לקבוע שיא משכנתאות של כל הזמנים.

מהשנים שעברו ידוע כי חודשי דצמבר מתאפיינים בדרך כלל בריבוי עסקאות ובהיקפי משכנתאות גבוהים מהחודשים שקדמו להם. כך היה גם בדצמבר 2019 שבו נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.2 מיליארד שקל, שנחשב אז לשיא החודשי של כל הזמנים. ואולם שיא זה נשבר במרץ האחרון, שבו נלקחו משכנתאות בהיקף של כ-8.7 מיליארד שקל. שיא זה נשבר כתוצאה מהחשש שמגפת הקורונה תגרור אחריה בהמשך עלייה גדולה בשיעורי הריביות, והלווים רצו להקדים את העלייה.

מה שמייחד את דצמבר האחרון הוא שלא רק שהבהלה מחודש מרץ לא התקיימה, אלא להיפך: ללווים היו סיבות טובות שלא למהר עם המשכנתאות שלהם. הראשונה היא אווירת ריבית נמוכה שתלווה את המשק עוד זמן רב, והשנייה היא הודעת נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון על ביטול מגבלת הפריים, שאמורה היתה דווקא לגרום להקפאה זמנית בלקיחת משכנתאות עד להחלת הביטול, בעוד 5 ימים. ביטול המגבלה אמור להוזיל את המשכנתאות.

ואולם בכיר באחד מהבנקים למשכנתאות סיפר לגלובס, כי בבנק חשו בהקפאה למשך ימים ספורים באמצע דצמבר, המועד שבו הודיע הנגיד על כוונתו. לאחר מכן נמשך המירוץ למשכנתאות כבעבר, ואף בקצב מואץ. זאת, ככל הנראה, כי הלווים הגיעו למסקנה, שדחיית המשכנתאות עלולה לגרום להם לביטול העסקאות שתכננו, וכי החסכון שהכללים החדשים יניבו להם, לא יהיה גדול.

גם יועצי משכנתאות מעריכים כי הבנקים עתידים להעלות את ריבית הפריים, ולקזז במידה רבה את ההטבה הגלומה בשינוי שמכתיב הבנק המרכזי.

ועדיין קהל שאמור היה להקפיא את פעילותו בשוק היה ממחזרי המשכנתאות, שמהווים כ-15% מכלל השוק. טרם ידוע כיצד קהל זה התנהג בדצמבר, וכאמור, הנתונים עדיין אינם רשמיים ומבנק ישראל נמסר, כי עדיין מקבלים דיווחים מהבנקים ושוקדים על ניתוח הנתונים, שיפורסמו בעוד כ-10 ימים.

מה שבטוח שלפחות בשלב המוקדם שלה, הקורונה הכלכלית הקפיצה את היקפי המשכנתאות במידה ניכרת, על אף כל הסיכונים הכלכליים שהמגפה כוללת.