בוטלה המלצה תכנונית לקידום פרויקט לכ-200 דירות במתחם דורות בזכרון יעקב

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי המלצת הוועדה המרחבית "יישובי הברון" לקדם את תוכנית "מתחם דורות" תבוטל, וכי יו"ר הוועדה שכיהן בעבר כראש מועצת זכרון יהיה מנוע מלדון בתוכנית בשל "נגיעה אישית"

מתחם המגורים המכונה "מתחם דורות" בישיבה החרדית בזכרון יעקב / צילום: איל יצהר
מתחם המגורים המכונה "מתחם דורות" בישיבה החרדית בזכרון יעקב / צילום: איל יצהר

יו"ר הוועדה המרחבית "יישובי הברון", וראש מועצת זכרון יעקב בין השנים 2003-2016, אלי אבוטבול, לא יוכל לדון בתוכנית "מתחם דורות" שבזכרון יעקב, ושבמסגרתה מבקשים היזמים לבנות כ-200 יח"ד.

לפי החלטת השופטת, אבוטבול יימנע מלדון בתוכנית כיוון שהוא "נגוע בעניין אישי". בעבר פורסם, בין היתר בגלובס, כי אבוטבול התלווה ב-2017 כגורם פרטי (בעת שהוא לא כיהן בתפקידים ציבוריים) ליזמי הפרויקט, בעת ישיבה עם גורם במוסדות התכנון כדי לדון בתוכנית.

כחלק מההחלטה שניתנה במסגרת עתירה שהוגשה נגד קידום התוכנית, הוחלט עוד כי המלצה שנתנה הוועדה בראשותו לוועדה המחוזית[ לפיה יש לקדם את התוכנית - תתבטל.

תוכנית הבנייה המדוברת (353-0344358) ממוקמת בשטח של 19 דונמים בין הרחובות הזית, כובשים ודורות, הנמצא בבעלות המרכז לחינוך תורני, ישיבת זכרון יעקב. התוכנית המקודמת מציעה בינוי של 208 יח"ד בשטח. חלקן יבנו בתוספת של שתי קומות מעל מבנים קיימים והאחרות, במבנים חדשים בני חמש קומות.

שטח הדירות נע בין 60-120 מ"ר. התוכנית נדרשת את אישור הוועדה המחוזית משום שהיא איננה תוכנית בינוי רגילה, אלא מבקשת לשנות את ייעוד הקרקע ממוסדות חינוך, או ציבור, למגורים.

המועצה יוצאת נגד ראש המועצה לשעבר

בשונה מעמדת הוועדה המקומית זכרון יעקב, הרי שהוועדה המרחבית הברון תמכה בתוכנית בטיעון, שהיא עונה על הקריטריונים של תמ"א 38 ולכן אינה כפופה לתוכנית המתאר המקומית: "התוכנית שבפנינו משלבת באופן מיטבי ייחודיות השטח, אופי הסביבה הגובלת, הוראות תמ"א 38 המאפשרות 6 קומות, ומציעה איזון בכך שמעמידה את הבינוי ב-5 קומות כולל דירוג ונסיגות, מרתף חניה הכולל שתי קומות מרוכז במגרשי מגורים וזאת בכדי לאפשר תכסית פנויה במגרשים, שזה סוג של חצרות לילדי הקהילה".

בדיון שנערך ב-14.7.20 החליטו מרבית חברי הוועדה המרחבית לתמוך בתוכנית. התנגדו לה ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, ראש מועצת בנימינה-גבעת עדה, איתי ויסברג, ועמוס כהן, נציג ציבור.

לאור התוצאה, הגישה המועצה עתירה לבימ"ש באמצעות עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי, שבה נטען, בין היתר, כי אבוטבול סייע בקידום התוכנית, בשנת 2017, טרם שימש כיו"ר הוועדה המרחבית יישובי הברון.

לטענתם עובדה זו לא מנעה ממנו, לדון בתוכנית כיו"ר הוועדה. "במקום לפסול את עצמו מלדון כיו"ר הוועדה המרחבית בקידום תוכנית בנייה באותו מתחם ועבור אותו יזם לו סייע באותו עניין, נכח המשיב בישיבת הוועדה המרחבית שעסקה בעניין, השתתף בדיון כיו"ר הוועדה, הוביל אותו, ואף הצביע בעד התוכנית והצבעתו הייתה זו שהיטתה את הכף לטובתה", נכתב בעתירה.

החלטתה של השופטת למעשה אישרה כעת הסכמות שהגיעו אליהם הצדדים. "להחלטת הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה יישובי הברון מיום 14.7.20, בעניין מתחם דורות בזכרון יעקב לא תהיה כל נפקות מכל מין וסוג שהוא ולא ניתן יהיה להסתמך עליה בשום אופן ובשום צורה, במישרין או בעקיפין", נכתב בהחלטת בית המשפט.

כן נכתב כי "המשיב, מר אלי אבוטבול, מסכים ומתחייב מרצונו, באופן בלתי חוזר, להימנע מלהשתתף ו/או לקחת חלק בכל צורה ואופן בכל עניין הקשור למתחם דורות בזכרון יעקב ובמסגרת זו ימנע לקחת חלק בדיוני הוועדה המרחבית בכל הקשור לכל תוכנית שתוגש לוועדה המרחבית בעניין מתחם דורות בזכרון יעקב, לרבות אם מדובר בתוכנית חדשה או בתיקון של תוכנית קודמת".