במקום לצאת מהסגר כמתוכנן: באירופה מחמירים את ההגבלות

ברוב מדינות היבשת, הסגרים ההדוקים יחסית שהוטלו בחודשים האחרונים לא הצליחו להפחית את התחלואה כמו סגרי האביב בתחילת המגפה • כעת, מול האיום במוטציות חדשות, ממשלות היבשת בוחנות צעדים נוספים

גרמניה - ברלין / צילום: שרון בק
גרמניה - ברלין / צילום: שרון בק

לפני חג המולד הבטיחו ממשלות רבות באירופה כי הסגר יימשך שבועות בודדים בלבד, לפי המתכונת שיושמה במרץ-אפריל, שבמסגרתה ההגבלות הספיקו כדי ל"שטח" בחדות את עקומת החולים החדשים. אבל בימים האחרונים, על רקע תחלואה גבוהה, מספר מתים גובר ובעיקר חשש גדל מהמוטציות המדבקות שהתפשטו בבריטניה ובדרום-אפריקה, הן דווקא מודיעות על המשך הסגר ועל הגבלות נוספות. "אלו יהיו שמונה עד עשרה שבועות קשים ביותר", חזתה בשבוע שעבר קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

בגרמניה תתכנס היום הממשלה הפדרלית, יחד עם ראשי מדינות המחוז, כדי לבחור אילו הגבלות נוספות ליישם במטרה להוריד את עקומת התחלואה. המדינה עברה את רף שני מיליון מקרי הקורונה בשבוע החולף, ומדי יום נרשמת תמותה של כ-1,000 בני אדם.

מספר המקרים החדשים, אחרי שבועות רבים שבהם עלה או נשאר קבוע, מפגין בימים האחרונים ירידה מתונה, המלווה גם בירידה במספר המאושפזים בטיפול נמרץ ובירידה בשיעור הבדיקות החיוביות, מה שמעלה את האפשרות כי הסגר וההגבלות שהוחמרו ב-12 בדצמבר, והחלו ב-2 בנובמבר, משפיעים על התחלואה.

למרות זאת, הממשלה בגרמניה הודיעה כי תאריך את ההגבלות הקיימות עד לפברואר, ושוקלת כעת לאמץ צעדים כמו עוצר לילי (שכבר קיים בחלק ממדינות המחוז), צמצום התפוסה בתחבורה הציבורית ואפילו חיוב עובדי משרדים לעבוד מהבית, צעד שנראה כי סיכוייו להתקבל נמוכים.

העסקים, החברות והמפעלים הגדולים בגרמניה הזהירו מפני צעדים חריפים מדי ש"ישתקו" את הכלכלה ויגרמו לפגיעה כלכלית חמורה. מבצע החיסונים במדינה מתנהל בעצלתיים, בין השאר על רקע מספר קטן של מנות חיסון, ועד כה חוסנו בגרמניה 1.1 מיליון בני אדם (1.37% מהאוכלוסייה). הצעה נוספת שנשקלת היא להרחיב את התקדים הבווארי: לחייב את התושבים ללבוש מסכות מסוג 2FFP בתחבורה ציבורית ובמקומות סגורים במקום להסתפק במסכות כירורגיות או מסכות מאולתרות.

מעבר לגבול, אוסטריה הודיעה בימים האחרונים על שבועיים נוספים לפחות של סגר, הכולל את השעיית הלימודים בבתי הספר ואת פעילות רוב הגנים, עד לאמצע פברואר. המדינה דורשת מכל מי שנכנס להציג בדיקה שלילית, וכן להיות בבידוד למשך עשרה ימים.

הקאנצלר סבסטיאן קורץ האשים אמש בראיון את "המוטציה הבריטית" בצורך להמשיך ולהטיל הגבלות על החיים הציבוריים, למרות ירידה יחסית במספר המקרים החדשים בשבועות האחרונים לרמה של 1,800 מקרים ביום בממוצע (לעומת 8,000 בשיא התחלואה, במחצית נובמבר). "נאלצנו לשנות את כל התוכניות שלנו", אמר קורץ. גם אוסטריה דורשת כעת מכל הנוסעים בתחבורה הציבורית ללבוש מסיכות ברמת 2FFP. הוא אמר כי מטרת הסגר הנוכחי היא להוריד את רמת התחלואה מתחת ל-700 מקרים ביום.

צרפת החליטה בשבוע שעבר להסתפק בהקדמת העוצר הלילי שתקף ברחבי המדינה בחודש האחרון לשש בערב, אחרי שהצעדים החמורים ביותר של הסגר שאימצה - הכרח להישאר בבית, השעיית הלימודים ומניעת תנועה בין חלקים שונים של המדינה - כבר הוסרו. מספר המקרים בצרפת נשמר יציב בשבועות האחרונים, ועומד על כ-18 אלף בממוצע ביום, אך מספר הקורבנות נמוך בהרבה לעומת המצב בגרמניה, עם כ-330 מקרי מוות בממוצע.

הממשלה שקלה לשוב לסגר מסוים אולם החליטה להעריך את תמונת המצב מחדש בשבועות הקרובים. פחות מחצי מיליון צרפתים חוסנו עד כה נגד קורונה, למרות הבטחות הממשלה להאיץ משמעותית את מבצע החיסונים.