הנפקה מאסיבית בדרך לבורסה: חברת מדפסות התלת-ממד מכוונת לשווי 200 מיליון דולר

הטכנולוגיה של MASSIVit3D מבוססת על ג'ל צמיגי והיא חלוצה בתחום פתרונות הדפסת תלת-ממד בתחומי הנדסה, בידור, עיצוב וארכיטקטורה • בעלי המניות בחברה שמוביל גרשון מילר כוללים את צורי דבוש, צבי נטע והמתחרה סטרטסיס

הדפסות תלת־ממד של מאסיבית / צילום: אתר החברה
הדפסות תלת־ממד של מאסיבית / צילום: אתר החברה

אל גל הנפקות הטכנולוגיה בשוק ההון המקומי צפויה להצטרף בקרוב גם חברת מדפסות התלת-ממד MASSIVit3D באמצעות הנפקת מניות ראשונית (IPO) - כך נודע לגלובס. מאסיבית מגיעה לבורסת תל אביב כחלק מפריחת תחום הדפסות התלת-ממד והפופולריות הגואה של חברות הטכנולוגיה החדשות המצטרפות לבורסה.

ככל הידוע, מאסיבית נערכת בימים אלה לקראת הנפקה, שבמסגרתה היא מעוניינת לגייס כ-50 מיליון דולר, במהלך המתוכנן להתבצע לפי שווי חברה שינוע סביב 200 מיליון דולר "לפני הכסף" (כ-640 מיליון שקל).

עד היום מאסיבית גייסה, ככל הידוע, כמה עשרות מיליוני דולרים בכמה סבבים, ועם המשקיעים בה נמנים שמות מוכרים במגזר העסקי, כמו צבי נטע, בעלי קבוצת מכשירי תנועה - יבואנית מכוניות סוזוקי; צורי דבוש, בעל השליטה ויו"ר חברת קליל - יצרנית מוצרי האלומיניום לענף הבנייה ; וכן המתחרה סטרטסיס (Stratasys). את הנפקתה של מאסיבית בבורסה מובילה חברת החיתום של פועלים אי.בי.אי.

מאסיבית היא חלוצה בתחום פתרונות הדפסת תלת-ממד עבור תחומי פעילות רבים, ובהם הנדסה (בין השאר, תעשיית הרכב), תקשורת ויזואלית, בידור, חינוך, עיצוב (תעשיית האופנה), ארכיטקטורה ועוד. הטכנולוגיה של מאסיבית מבוססת על ג'ל צמיגי (Gel Dispensing Printing), המאפשר לחברה לספק פתרונות יעילים מבחינת עלויות, בייצור מודלים וחלקים שונים בגודל הנדרש.

למייסד היו אקזיטים מרשימים בעבר

המפעל של מאסיבית ממוקם בלוד, ומעסיק כמה עשרות עובדים, מרביתם מהנדסים, וככל הידוע, אחד היתרונות במוצרי החברה הוא במהירות ההדפסה שלהם. על פי ההערכות, עד היום מאסיבית מכרה ממוצריה בהיקף מצטבר של כמה עשרות מיליוני דולרים.

פעילותה של מאסיבית בענף מתרכזת ב-Additive Manufacturing, הנחשב לתחום "חם" בתעשיית הדפסות התלת-ממד מבחינת הביקושים בשוק, ובמסגרתו החברה מתרכזת בהדפסות מוצרים לייצור המוני, ולא כאב-טיפוס.

המייסד של מאסיבית, שהקים אותה ב-2013, הוא גרשון מילר, לצד שותפיו משה אוזן ואיגור יעקובוב. מילר הוא מוותיקי ענף הדפסות התלת-ממד בישראל, שרשם בעבר כמה אקזיטים מרשימים, עם מכירת ומיזוג פעילויות בתחום לחברות ענקיות.

מילר נמנה, בין השאר, עם מייסדי חברת עידנית, שנהפכה לפעילות מרכזית של חברת סאיטקס ויז'ן (גלגול קודם של HP), לאחר שנרכשה על ידה, וכן היה בין מייסדי חברת אובג'ט, שמוזגה לפני פחות מעשור עם המתחרה הגדולה שלה, סטרטסיס.

מניות ההייטק נהפכו לסחורה חמה בבורסה

מאסיבית מתכננת להגיע לבורסה בתיזמון טוב מבחינתה, בתקופה שבה מניות ענף הטכנולוגיה נהפכו לסחורה "חמה", וביקושים גבוהים מאפיינים את מרבית ההנפקות הראשוניות של חברות הענף.

הנפקות חברות הטכנולוגיה בבורסת תל אביב היו הסמן הימני של גל גיוסי ההון הראשוני האינטנסיבי שאפיין את השוק המקומי בסיכומה של 2020, בעיקר במחצית השנייה של השנה, עם תחילת ההתאוששות מקריסת השווקים במהלך הרבעון הראשון של השנה שעברה.

במספרים, מנתוני הבורסה לסיכומה של 2020 עולה כי 18 מתוך 26 חברות חדשות (כ-70%) שהצטרפו למסחר באמצעות גיוס הון ראשוני, היו חברות טכנולוגיה על ענפיו השונים. מדובר במספר שיא של הנפקות ראשוניות, שלא נרשם מאז 2007, בסיכומה של שנה שהייתה חריגה ויוצאת דופן בכל מובן, בשל משבר הקורונה.

שטף הנפקות חברות הטכנולוגיה הנרשם בבורסה בחודשים האחרונים נתמך במצב השוק האמריקאי, שם מדד הנאסד"ק שבר שיאים בזכות צמיחת פעילות חברות הטכנולוגיה שבלטה במהלך משבר הקורונה, ואיפשרה שלל הנפקות בשוויי עתק של מיליארדים רבים של דולרים.

כנגזרת של המתרחש בארה"ב, גם החברות המקומיות הנסחרות בענף נהנו משנה מוצלחת, שבאה לידי ביטוי בתשואות חיוביות מרשימות של 30%-35% שרשמו מדדי ההייטק בתל אביב בסיכומה של 2020, ואשר הובילו אותם לרמות שיא.

בין המנפיקות החדשות שמשתייכות לתחום הטכנולוגיה נכללות מספר חברות שהגיעו לבורסה עוד לפני שהן מציגות הכנסות כלשהן, או הכנסות מינוריות בלבד.בין אלה חברות בתחומי פעילות הקשורים לתחום הלוהט של אנרגיה ירוקה - דוגמת אקופיה ובלייד ריינג'ר, המפתחות רובוטים לניקוי מתקנים סולאריים, ומתחומים נוספים, בהם פיתוח מערכות דיגיטליות (הייקון), מנועים ומערכות לאספקת חשמל (אקווריוס, ג'נסל), פוד-טק ואגרו-טק (מילניום, סמארט-אגרו, סבורים, מיכשור רפואי (יומן אקסטנשנס) ועוד. 

חברת מאסיבית

תחום פעילות: פתרונות הדפסת תלת-ממד

שנת הקמה: 2013

מייסדים: גרשון מילר, משה אוזן ואיגור יעקובוב

בין המשקיעים בחברה: צבי נטע, צורי דבוש, סטרטסיס (Stratasys)

היקף גיוס מבוקש (הערכות): 50 מיליון דולר

 

מהפכת הדפוס כחול לבן

ישראל כבר מעצמה עולמית ותיקה בתחום הדפוס

ישראל נחשבת למעצמה בתעשיית הדפוס כבר מסוף שנות ה-90. חברות מתעשייה זו ייצרו אקזיטים מלהיבים, ואחרות צומחות כחברות עצמאיות. בעבר החברות הבולטות היו סאיטקס ואינדיגו, שהקים בני לנדא, שהייתה מחלוצות הדפוס הדיגיטלי בעולם ונמכרה ל-HP ב-2002.

לנדא מוביל כיום את חברת לנדא דיגיטל פרינטינג, שהיא רק חלק מהאקוסיסטם של התעשייה בישראל. חברה אחרת מתחום הדפוס הדיגיטלי היא קורנית דיגיטל, שמייצרת מערכות ודיו להדפסה על טקסטיל ונסחרת בנאסד"ק בשווי 4.3 מיליארד דולר.

כצפוי, גם מקומה של תעשיית הדפסות התלת-ממד הישראלית לא נפקד. אחת החברות הגדולות בתחום בעולם היא סטרטסיס, שנוצרה ממיזוג שבוצע ב-2012 בין סטרטסיס מארה"ב ואובג'ט מישראל. סטרטסיס מתמקדת בהדפסות תלת-ממד של פולימרים לעולם הייצור, והיא נסחרת בנאסד"ק בשווי של 1.8 מיליארד דולר. באחרונה אמר מנכ"ל החברה, יואב זייף, בראיון לגלובס כי "עולם הדפסות התלת-ממד סופר-צומח. כמה תעשיות בעולם צומחות 25%? לא הרבה". הוא הוסיף כי רק שוק המערכות להדפסת תלת-ממד מוערך כיום ב-12 מיליארד דולר, וצפוי לצמוח משמעותית בשנים הבאות.

"סטרטסיס נמצאת בחזית במעבר מפיתוח וייצור מוצרים בשיטות מסורתיות של אב-טיפוס וקו מוצרים שלם, למצב שבו אנחנו אומרים 'עזוב, כל מה שצריך זה מכונה וקובץ, ויש לך מפעל'. זה דרמה, לשנות את הסטטוס קוו", אמר זייף.

חברה אחרת מתחום הדפסות התלת-ממד היא ננו דיימנשן, שמתמקדת בהדפסת רכיבים אלקטרוניים. החברה נסחרת בנאסד"ק בשווי שאינו רחוק משוויה של סטרטסיס, כ-1.4 מיליארד דולר, אף שהכנסותיה נמוכות בהרבה. ננו דיימנשן גייסה בחודשים האחרונים סכומי עתק המסתכמים לכמיליארד דולר בהנפקות משניות בנאסד"ק, ולפי הערכות, היא עשויה לבצע רכישה בתחום.

החברה האמריקאית 3D Systems היא אחת החברות הבולטות בתעשיית הדפסות התלת-ממד, והיא רכשה לפני כמה שנים שתי חברות מקומיות: סימטרון, שפיתחה תוכנות לעיצוב מוצרים, תמורת 97 מיליון דולר; וסימביוניקס, שפיתחה מערכות סימולציה לניתוחים וטיפולים רפואיים, ב-120 מיליון דולר.