הקורונה של דואר ישראל: ירידה משמעותית בהיקף הסחר ב-2020

תושבי ישראל הזמינו מחו"ל כ-50 מיליון חבילות ב-2020, מול כ-68 מיליון חבילות ב-2019 • מנתוני הדואר עולה כי זו השנה הראשונה מזה עשור שבה כמות החבילות נמוכה משמעותית משנה קודמת, ודומה בהיקפה להזמנות ב-2016

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר
דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

התוצאות הכספיות של דואר ישראל לאורך 2020 לא הותירו ספק לגבי השפעת הקורונה על רווחיות החברה, וכעת הדבר מקבל ביטוי בנתונים על הירידה בהיקף הסחר בשנה החולפת. החברה מדווחת על ירידה של 26.5% בכמות החבילות שהוזמנו מחו"ל בשנה שעברה. תושבי ישראל הזמינו מחו"ל כ-50 מיליון חבילות ב-2020 מול כ-68 מיליון חבילות ב-2019. מנתוני הדואר עולה כי זו השנה הראשונה מזה עשור שבה כמות החבילות נמוכה משמעותית משנה קודמת, ודומה בהיקפה להזמנות ב-2016.

מהנתונים עולה גם כי חודש ינואר 2020, טרום הקורונה, היה החודש היחיד שכמות הפריטים שהוזמנה בו הייתה דומה לינואר 2019. מאז פברואר 2020 ואילך ובחודשים מרץ ואפריל, עם התפרצות הקורונה בעולם, חלה ירידה משמעותית בהזמנת חבילות מחו"ל. בתקופה הזו היו אתרים בהם אמזון שעצרו את השילוח לישראל, מה שהצטרף לאי-הוודאות הכלכלית והעסקית ולצניחה בהיקף הטיסות המסחריות (שבימים כתיקונים משונע בהם 70% מהמטען העולמי).

בחודש מאי חלה התאוששות מתונה בהזמנת חבילות, כפועל יוצא של סגירת רוב המסחר הפיזי. עם זאת, התחזקות הקניות המקוונות על חשבון הקניות בחנויות הפיזיות לא הובילה לגידול ביחס לשנה קודמת, כשכלל הצריכה קטנה יחד עם התפשטות המגפה.

יצוין כי הדואר משנע כ-90% מהמשלוחים הדואריים שמגיעים מחו"ל, ואת השאר משנעות חברות השילוח (DHL, פדקס וכיוב'). חודשי השיא של 2020 היו נובמבר-דצמבר בהתאם למבצעים בתקופה הזו של השנה, במהלכם הו זמנו כ-15 מיליון חבילות מחו"ל, נתון שעבר במעט את חגי הקניות של 2019.

לפי נתוני הדואר הנסמכים על סקר של מכון שילוב, 90% מהישראלים מבצעים את הקניות שלהם באתרים מחו"ל. עלי אקספרס ממשיך להוביל את ההזמנות, ואחריו אתר האופנה SHEIN. שלישי מדורגת פלטפורמת המכירות של איביי, ואחריה אמזון ונקסט.

מסקר שערכה דואר ישראל עולה כי סופר-פארם הוא האתר המוביל בהזמנות מאתרים ישראליים, טרמינל X במקום השני, ולאחר מכן - עזריאלי.קום, וואלה שופס וקסטרו. יצוין כי הסקר לא כלל את אתרי הקניות של רשתות המזון ובראשן שופרסל שכיכבה במהלך הסגרים ובכלל.

דואר ישראל סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של 67.9 מיליון שקל, מול רווח נקי של כ-41.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הסתכם ההפסד בסך של 230.7 מיליון שקל, מול רווח נקי של כ-28.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

הכנסות החברה ברבעון השלישי של 2020 ירדו בכ-11% והסתכמו בכ-400 מיליון שקל, מול 448 מיליון שקל ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירדו הכנסות החברה ב-15.6% והסתכמו ב-1.14 מיליארד שקל, מול כ-1.35 מיליארד שקל בתקופה מקבילה אשתקד.