בדיקה לפני או אחרי הטיסה? ההבחנה שבילבלה את הפוליטיקאים

הפוליטיקאים טענו למלחמת גרסאות בעניין בדיקות הקורונה בנתב"ג • אי-הבנה או טעות? • המשרוקית של גלובס

יולי אדלשטיין ואיילת שקד / צילום: איל יצהר, יצחק הררי
יולי אדלשטיין ואיילת שקד / צילום: איל יצהר, יצחק הררי

מאחורי ויכוח על עובדות מסתתרת לפעמים אי-הבנה פשוטה, כפי שמוכיחה מלחמת ההאשמות הקולנית שניטשה השבוע על בדיקות הקורונה בנתב"ג. אחת הדרכים למנוע חדירת נגיפים ומוטציות לישראל היא לחייב את הבאים להיבדק לפני כניסתם לארץ, אבל עד כה הדבר לא נעשה. מי אחראי למחדל? הפוליטיקאים היו חלוקים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין האשים בגל"צ את המשפטנים: "אמרו שאי אפשר לחוקק, או אי אפשר להעביר תקנות שמחייבות ישראלי שחוזר ארצה בבדיקת חובה". שרת התחבורה מירי רגב אמרה דברים דומים. אבל איילת שקד כפרה בנימוק הזה: "ניגשתי למשפטנים", היא סיפרה באולפן ynet. "אמרתי: 'יש מניעה משפטית?' אמרו לי: 'מה פתאום?'"

במשרד המשפטים התייצבו לכאורה נגד אדלשטיין ובעד שקד: "אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי-פעם התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית. הנושא עלה והתבקש לראשונה רק בשבוע שעבר". יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר סיכם יפה את המצב: "אנחנו עדים לקרב גרסאות, ואיני מתכוון להיכנס לזה". אם הוא לא ייכנס, ניכנס אנחנו.

למחלוקת הזאת נחשפנו כבר לפני שבועיים, כשהשאלה אם מנדלבליט אסר לחייב נוסעים להיבדק בנתב"ג עוררה מחלוקת מתוקשרת קצת פחות בין רגב לשקד. במשרד המשפטים הבהירו לנו אז: "כשעלתה שאלת חיוב חוזרים מחו"ל בבדיקת קורונה, הובהר בדיונים השונים כי לא ניתן לחייב אדם לערוך בדיקה מעין זו. בהמשך לכך עמדה על הפרק וגם נבחנה במשרד המשפטים השאלה האם ניתן לתת לחוזרים מחו"ל פטור מחובת בידוד במלונית אם הם ביצעו בדיקת קורונה בנמל התעופה. לאחר בחינת הדברים החליט רז נזרי, המשנה ליועמ"ש (ציבורי-חוקתי), על דעת היועמ"ש, שאין מניעה משפטית ליתן פטור כאמור".

במבט ראשון, יש כאן סתירה: לפי המסרים החדשים ממשרד המשפטים, הפעם הראשונה שבה התבקשו לתת חוות דעת על חובת הבדיקות הייתה לפני שבוע. אבל הנה תגובה מלפני שבועיים שבה הם מודים שנשאלו על כך.

אבל לפני שקופצים למסקנות, נקרא בזהירות. בדברים שמשרד המשפטים כתב לנו לפני שבועיים נאמר: "לא ניתן לחייב אדם לערוך בדיקה מעין זו" - כלומר בדיקה למי שכבר חזרו מחו"ל. בהכחשה שפרסם המשרד השבוע, נכתב: "אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי-פעם התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית".

שימו לב שאלה שתי טענות שונות. מה שהיועמ"ש קבע בעבר הוא שלא ניתן להכריח אדם לעבור בדיקה פולשנית אחרי שכבר נחת בנתב"ג. כעת משרד המשפטים נשאל לראשונה על האפשרות לדרוש מישראלים לפני העלייה למטוס הוכחה שהם עברו את הבדיקה הפולשנית, וענה כי "קיימת דרך משפטית להסדרת הסוגיה". במשרד המשפטים אישרו לנו שמדובר בשתי שאלות שונות: בעוד שחובת הבדיקות בנתב"ג לא הייתה אפשרית במסגרת חוק הקורונה, והצריכה חקיקה חדשה, הרי החובה להיבדק לפני העלייה למטוס בחו"ל הייתה אפשרית במסגרת החקיקה הקיימת.

אם קוראים בעיון, על זה דיברו גם אדלשטיין ורגב. אדלשטיין דיבר על "תקנות שמחייבות ישראלי שחוזר ארצה בבדיקת חובה", ורגב על "חיוב נוסעים בבדיקות הקורונה בנמל התעופה". אבל הם הרחיבו את הבדיקות בנתב"ג גם לבדיקות לפני העלייה למטוס.

תחקיר: אוריה בר-מאיר