UMI רכשה מקבוצת מאיר 4.9% ממניות הפניקס בכ-324 מיליון שקל

יבואניות הרכב מחליפות פוזיציה בחברה לאחר שמנייתה נסקה ב-23% מאז הועברה השליטה בה לידי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט • יו"ר הפניקס בני גבאי גם מכהן מנכ"ל משותף ביוניברסל מוטורוס, ונשוי לאחת מבעלות החברה

בנין חברת ביטוח הפניקס / צילום: תמר מצפי
בנין חברת ביטוח הפניקס / צילום: תמר מצפי

יבואנית הרכב UMI שבשליטת משפחת עיני וחיים דנון רכשה כ-4.9% ממניות קבוצת הביטוח הפניקס  בתמורה לכ-324.4 מיליון שקל. המוכרת היא יבואנית הרכב השנייה שמחזיקה בנתח גדול מהפניקס - קבוצת מאיר שבבעלות ישראל קז ויעקב (יענקל'ה) שחר.

קבוצת מאיר נותרה עדיין בעלת עניין בקבוצת הביטוח שבשליטת הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט - עם החזקה של כ-5.5% מההון, לאחר שבתחילת השבוע החזיקה ב-10.4% ממניות הפניקס. במהלך השנים האחרונות צמצמה קבוצת מאיר, יבואנית מכוניות וולבו והונדה, את החזקותיה בUMI, בתמורה מצטברת של מאות מיליוני שקלים, לאחר שעד 2006 הייתה בעלת השליטה בקבוצת הביטוח.

מתחילת נובמבר 2019, אז הושלם מהלך רכישת השליטה בהפניקס על-ידי הקרנות סנטרברידג' וגלטין מידיה של קבוצת דלק, מנייתה טיפסה ב-23% והיא משקפת לקבוצת הביטוח שווי שוק נוכחי של כ-6.5 מיליארד שקל.

ההשקעה של יוניברסל מוטורס במניות הפניקס מגוונת את פעילותה לתחומים נוספים, על רקע חוסר הוודאות המתמשך בתחום הרכב המסורתי. עוד נציין כי בני גבאי, מנכ"ל משותף ביוניברסל מוטורוס, מכהן גם כיו"ר דירקטוריון הפניקס, ועל כן "הרכישה אושרה בוועדת הביקורת ודירקטוריון החברה", דבר הודעת יבואנית הרכב. גבאי גם נשוי לקרן גבאי, שמגיעה ממשפחת עיני ומחזיקה ב-11.25% מהחברה המשפחתית שמחזיקה במחצית ממניות UMI, אשר 50% ממנה מוחזקים בידי משפחת דנון. גבאי לא היה מעורב בעסקה משום צד.

יוניברסל מוטורס מייבאת ומשווקת את כלי הרכב הפרטיים והמסחריות של ג'נרל מוטורס ואת כלי הרכב של איסוזו, באמצעות חברת UTI המשותפת לה ולתעבורה החזקות. כן מחזיקה החברה גם בבעלות על קבוצת ההשכרה והליסינג UTS, שמחזיקה בזיכיון למותג AVIS בישראל. את 2020 סיימה UMI במקום התשיעי בדירוג קבוצות יבוא הרכב, עם 7860 מסירות, עלייה של 3.7% לעומת 2019.

גם המתחרה דלק רכב החליטה בשנים האחרונות להרחיב את תחומי פעילותה, וב-2018 ביצעה מהלך השקעה ענק של כ-1 מיליארד שקל ברכישת השליטה בחברת איכות הסביבה ורידיס, שכעת הנפקתה בבורסה עומדת על הפרק. אם ו תצא לפועל כמתוכנן, היא תציף ערך משמעותי לדלק רכב.