המו"מ עם האוצר התפוצץ ובתי החולים הציבוריים מבקשים ממד"א לא להפנות אמבולנסים מיום ראשון

בתי החולים שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת פנו למנכ"ל מד"א, אלי בין, וביקשו שלא להפנות אמבולנסים וחולים החל מיום א' "בעקבות מחסור חמור בציוד ותרופות"

אמבולנסים של מד"א / צילום: מץ 76
אמבולנסים של מד"א / צילום: מץ 76

לאחר פיצוץ המשא ומתן בינם ובין האוצר, מנהלי בתי החולים הציבוריים פנו למד"א ודרשו להפסיק החל מיום א' את פינוי האמבולנסים לבתי החולים. בתי החולים שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת פנו למנכ"ל מד"א, אלי בין, וכתבו לו: "בעקבות מחסור חמור בציוד ותרופות, הרינו להודיעך כי החל מיום א' ה-24.1.2021 בשעה 06:00 לא ניתן יהיה להפנות אלינו כלל אמבולנסים וחולים שאינם מוגדרים כזקוקים לטיפול מציל חיים, לרבות מקרי קורונה".

מנהלי בתי החולים פנו היום (ה') לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה להתערב באופן מיידי במשבר על מנת למנוע את קריסת בתי החולים, זאת לאחר שלדבריהם משרד האוצר הפסיק את המו"מ מולם, והנהג ב"חוסר הוגנות". אתמול (ד'), הפגינו כ-400 אנשי צוות רפואי מחוץ למשרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, ואמרו: "שר אוצר אטום נותן ל-7 בתי חולים להירקב, ויהיה חתום על סגירת 7 בתי חולים. הציוד שלנו הולך ואזל, התרופות הולכות ונגמרות, ולאט לאט אנחנו מפסיקים לעשות יותר ויותר פעולות, גם ביחידות הקורונה. הצוות מחזיקים בציפורניים חלק מהחולים בחיים. בושה גדולה למי שלא מונע את זה".

פרופ' רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה, אמר השבוע: "שוחחתי עם משרד האוצר, הם אמרו שמכיוון שאנחנו מוחים ושובתים, אי אפשר לדבר איתנו, וככה נגמרה השיחה עם האוצר. בגלל המחאה הם לא מוכנים לדבר. המינימום שאני יכול לעשות למען הציבור שאנחנו מטפלים בו זה למחות".

שבעת בתי החולים הציבוריים-עצמאיים, הדסה, שערי צדק, לניאדו, מענייני הידועה ושלושת בתי החולים בנצרת (האנגלי, הצרפתי והמשפחה הקדושה) דורשים ממשרד האוצר שיוויון מלא בתקצוב פר מיטה בין בתי החולים הממשלתיים ובתי החולים בבעלות הקופות לבינם. העלות המוערכת לדבריהם, הינה כ-1.2 מיליארד שקלים לשנה. בתי החולים טוענים כי הם עומדים על סף קריסה כלכלית לאחר שנשאו ברוב העול של הטיפול בחולי קורונה, שכן הם טיפלו באוכלוסייה שממנה הגיעו מרבית חולי הקורונה: ירושלמים, חרדים וערבים.

בתי החולים הללו סובלים מהיעדר מנגנון התחשבנות (קאפ) בין בתי החולים לקופות חולים, כאשר לקופות החולים ייתרון יחסי, המאפשר להן לדרוש הנחות משמעותיות מאוד עבור פרוצדורות רפואיות, ואם הם לא ייענו לאותן דרישות, בכוחן של אותן קופות "לייבש" את בתי החולים, ולהפנות מטופלים לבתי חולים ממשלתיים ושל ה"כללית". לדברי בתי החולים הנאבקים כעת, לאחר שבתי החולים קיבלו 'השלמת הכנסה' לכיסוי גרעונותיהם וגם בבתי החולים של הקופות מצאה המדינה דרך לתמוך, הם נותרו ללא מענה, למרות שהם גוררים על גבם משבר שהחל עוד בטרם תקופת הקורונה.

ממשרד האוצר נמסר: "משרד האוצר העביר בימים האחרונים הצעות רבות המספקות מענה מלא לבעיות התקציב של בתי החולים לשנת 2021 ונענה בסירוב. משיחות המו"מ עולה כי יש המבקשים לעשות שימוש במשבר הקורונה על מנת להיטיב את מצבם הפיננסי באופן שאינו אפשרי בתקופת בחירות וללא תקציב. אנו מקווים כי בתי החולים יתעשתו ויקבלו את הצעות הפתרון לשנה זו ויחדלו את הפגיעה הבלתי נדרשת באזרחים בעת הזו".