פעילות אקזוטית ממשיכה לזרום לשלדים בורסאיים: סייבר, רכב חשמלי וחקלאות ורטיקלית

בעלי שליטה בחברות דלות פעילות מנצלים את הביקוש להשקעה בחברות טכנולוגיה כדי למזג לתוכן פעילויות בהליך מהיר - מהלך שלכל הפחות מסייע לזינוק במניה

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לצד גל הנפקות האקוויטי הראשוניות (IPO) האינטנסיבי שחווה הבורסה לניירות ערך בתל אביב, מי שממשיכים להיתפס כסחורה חמה בעיני המשקיעים הם שלדים בורסאיים וחברות בעלות פעילות זניחה יחסית, שלתוכם ניתן למזג פעילות "אופנתית".

בעלי אותן חברות, הנסחרות בדרך כלל בשוויים מצומקים של עשרות מיליוני שקלים, מבקשים לנצל את הביקושים הגבוהים לחברות חדשות, בעיקר מתחום הטכנולוגיה, כדי למזג לתוכם פעילות מהענף "בדלת האחורית", בהליך מהיר מהנפקה ראשונית, במהלך שגם אם בחלק מהמקרים לא יוצא לפועל כמתוכנן, מסייע לזינוק במניה.

בהמשך לשלל ההודעות בנושא מהשנה שעברה, גם בתחילתה של 2021 התפרסמו לא מעט דיווחים לגבי עסקאות מיזוג חדשות של יציקת פעילות קיימת לשלד בורסאי או לחברות קטנות, שאף אחת מהן עדיין לא הושלמה.

האופטימיות המשתקפת בתגובת המניות לא תמיד משקפת את סיכויי ההשלמה של אותם מהלכים, כפי שלא מעט שלדים בורסאיים וחברות קטנות הראו כבר בשנה שעברה, עם שלל דיווחים על משאים ומתנים, מגעים ואפשרויות למיזוג פעילויות, שעד כה חלקן לא יצאו לפועל.

 
  

אי.אל.די במו"מ למיזוג פעילות סייבר

העדכון האחרון בקשר למיזוג פעילות חדשה לחברה בורסאית הגיע מחברת אי.אל.די.  (ALD), שעדכנה על מו"מ ראשוני למיזוג פעילות של חברה בתחום הסייבר. אי.אל.די לא סיפקה פירוט לגבי החברה העומדת על הפרק, וציינה כי אחד התנאים למהלך הוא השקעה של כ-50 מיליון דולר בחברה הממוזגת - סכום שמתוכו הובטחו כ-20% "במסגרת כתב התחייבות בלתי חוזר ממשקיעים", במקביל למגעים המתנהלים "עם מספר ניצעים מוגבל" להשלמת ההשקעה.

עדכון זה הספיק למשקיעים כדי לשלוח את מניית החברה הקטנה, שנמצאת בשליטת המנכ"ל זיגמונד בלובבנד, שאינה שלד בורסאי, ופועלת בתחום התוכנה, הייעוץ וההכשרות, לזינוקים בשיעורים דו-ספרתיים, שהתקרבו במהלך המסחר עד ל-80%. לפני קפיצות אלה, מניית אי.אל.די זינקה בכ-170% מתחילת דצמבר, ושיקפה בתחילת שבוע המסחר לחברה שווי של פחות מ-40 מיליון שקל.

אי.אל.די עוסקת בפיתוח תוכנות מחשבים והקמת מערכות איכות ואמינות, ואת המחצית הראשונה של 2020 סיכמה עם שחיקה של כ-10% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-54 מיליון שקל, לצד הפסד של כחצי מיליון שקל, אחרי הפסד של קרוב ל-1.5 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2019.

וואיטסטון רוצה למזג לתוכה חברת פוד-טק

ימים ספורים קודם לכן, חברת וואיטסטון  חתמה על מזכר הבנות למיזוג לתוכה של חברת בי-יו (bee-io) דבש, העוסקת בתחום הפוד-טק, תמורת הקצאת כ-55% ממניותיה של וואיטסטון, עם אפשרות להגדיל את הנתח. עם המייסדים והמשקיעים בבי-יו, העוסקת "בפיתוח טכנולוגיה ליצור דבש 'מתורבת'", נמנה עדי צים, בעל השליטה בוואיטסטון (64%) בשנה האחרונה.

כחלק מהסכמי השקעה בהיקף של כ-5 מיליון שקל שעליהם סיכמה בי-יו באחרונה, לפי שווי חברה של כ-30 מיליון שקל "לפני הכסף", חלקו של צים עומד על כ-500 אלף שקל.

פעילותה של וואיטסטון מתרכזת בנדל"ן יזמי בארה"ב, וכפי שהיא מציינת בדוחותיה הכספיים, "החל בשלהי 2016 החברה מתקשה בפיתוח הפעילות". צים התחיל להיות בעל השליטה בוואיטסטון בפברואר 2020, ומנייתה השלימה עלייה של קרוב ל-30% בתוך פחות משבועיים מאז ההודעה בקשר לבי-יו, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-50 מיליון שקל.

גו.די.אם מעוניינת למזג חברת רכב חשמלי

עוד מתחילת השנה, השלד הבורסאי גו.די.אם  עדכן על מו"מ לעסקת מיזוג עם חברה העוסקת "בפיתוח וייצור כלי תחבורה חשמליים המיועדים לנסיעה עירונית ותנאי שטח מאתגרים", של חברה המפתחת ומייצרת את מוצריה "על בסיס פלטפורמה חשמלית ומכניקה ייחודית שמפותחות על ידה".

העסקה שמנסה לגבש גו.די.אם נרקמת זמן קצר לאחר שהשליטה בה נמכרה מידיהם של יזמת הנדל"ן חגית להב ומשפחת הקבלנים טנוס, שהשתלטו על השלד בעצמם בתחילת 2019 במטרה לצקת לתוכו פעילות מתחום הקנאביס הרפואי, שבאותה עת היה אחד מתחומי ההשקעה הלוהטים של הבורסה.

לאחר שינוי השליטה בגו.די.אם, מי שמונה למנכ"ל החברה הוא יניב חברון, בעברו האסטרטג הראשי בבית ההשקעות אלומות והכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, והוא בעל עניין בחברה שגו.די.אם מבקשת למזג לתוכה. מאז שנמכרה השליטה בגו.די.אם לקראת סוף דצמבר, מנייתה קפצה בכ-240% והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-90 מיליון שקל.

ניתן להעריך כי לא כל העסקאות החדשות למיזוג העומדות על הפרק ייצאו לפועל, כפי שקרה עם חלק מעסקאות המיזוג שגובשו בשנה החולפת - חלקן טרם הושלמו וחלקן כבר בוטלו באופן סופי. בין אלה, ירדה מהפרק עסקה למיזוג פעילות טכנולוגיה להטענה אלחוטית של כלי רכב לחברת איי.סי.בי, ועדיין לא הושלמו עסקאות מיזוג פעילות של חקלאות ורטיקאלית לחברת אינפימר ומיזוג פעילות אגירות וניהול ביקושי אנרגיה לחברת סומוטו.