כוכבי: חזרה של ארה"ב להסכם הגרעין - מהלך שגוי

הרמטכ"ל נשא את הדברים בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי • הוא הציב זרקור גם על פעילות הפצת הטרור שלה: "העובדה שעיראק לא מצליחה לשלוט על הטריטוריה שלה מאפשרת לאיראן להעביר אמל"ח דרכה • הוא פירט כי ישראל ביצעה יותר מ-500 תקיפות בכל הגזרות

הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: דובר צה"ל

 הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי הגדיר את האפשרות לחזרה של ארצות-הברית להסכם הגרעין עם איראן כ"מהלך שגוי". בדברים שנשא בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS אמר כוכבי כי איראן היא בעיה עולמית, השואפת להיות מדינת גרעין צבאית ואולי לעשות בו שימוש. אמירה זו של כוכבי מתאימה לקו התקיף של ראש הממשלה נתניהו שהתנגד אז להסכם הגרעין ובשל כך התעמת חזיתית עם ממשל אובמה. נתניהו מקבל סיוע מקצועי, המגובה גם במודיעין הצבאי הקיים בצה"ל על כוונותיה של איראן.

הוא הציב זרקור גם מול פעילות הפצת הטרור שלה: "העובדה שעיראק לא מצליחה לשלוט על הטריטוריה שלה ולהחזיק את עצמה ריבונית, מאפשרת לאיראן להעביר אמל"ח דרכה, לכיוון סוריה ולבנון. הכאוס שמתרחש שם משפיע גם עלינו". עם זאת,  הוסיף כי פעילותה הנמרצת של ישראל בגזרה הזו הביאה להאטה בהתבססות איראן בסוריה. הוא פירט כי ישראל ביצעה יותר מ500 תקיפות בכל הגזרות, וגם "מבצעים שאינם תקיפת מטרות".

לדבריו צה"ל פועל לפחות בחמש זירות ומתמודד מול שישה אתגרים: סוריה, לבנון, עזה, פיקוד מרכז איראן, ועוד: "בדצמבר, תקפנו בעצמה נרחבת ביותר במדינה שנקרא לה מדינה א', תקפנו שם אתר ייצור ואמצעי לחימה. למחרת, מערכת כיפת ברזל יירטה שתי רקטות שהיו בדרכן לאשקלון. אותו חמ"ל בדיוק של חיל האוויר, יחד עם פיקוד דרום, תקף בתגובה שלוש מטרות ברצועת עזה, אחת מהן היא מטרת ייצור מאוד משמעותית שלקחה להם יכולות חשובות עבורם".

הוא הזהיר כי במקומות כמו עזה ולבנון יש פיזור רב של אמל"ח רקטות וטילים בבתי מגורים ובשכונות צפופות, וכי צה"ל יפעל גם שם, אם יאלץ ותוך שמירה על כללי הדין הבינלאומי: "ביצענו פעולת קומנדו במדינה אחרת ואז תקפנו שוב העברת אמל"ח שהייתה אמורה לאיים על מדינת ישראל. בנוסף עבדנו ביהודה ושומרון וסיכלנו פיגועים, וסיכלנו מתקפות סייבר עם שב"כ, כל הפעולות שתיארתי מצריכות מודיעין מדויק, מצריכות כושר מבצעי ויכולות הפעלה בכל המעגלים, ויש בזה גם סיכונים. אנחנו צריכים לדאוג שחיילינו לא ייפגעו, שאנשים בלתי מעורבים לא יפגעו, וגם עמיתים שלנו במזרח התיכון", הוסיף.

עוד אמר כי, "למעט איראן, אין בכל הזירות משילות מלאה, או משילות בכלל. סוריה היא דוגמה לכך וגם לבנון, שם זו לא רק הממשלה אלא גם חיזבאללה. אותו מצב לגבי זירות שאין בהן משילות, היוצרות עבורנו בעיות ואתגרים. זירות אלו נוטלות חלק מחופש הפעולה שהיינו מפעילים כלפי מדינות ריבוניות".

הוא הזכיר גם את סוגיית השבויים והנעדרים :"ביטחון זה לא רק הפעלת כוח. קבענו תקרה בתחום המדיניות האזרחי, קו אדום, ואם לא תיפתר המשימה של החזרת השבויים והנעדרים - לא נתרומם מהקו הזה. רצועת עזה יכולה להיות במצב שונה מכפי שהיא, תושבי הרצועה - אתם יכולים להיות במצב שונה לחלוטין מאיכות החיים, אבל לא נתקדם מעבר לקו הזה עד שלא יחזרו השבויים והנעדרים לביתם. נתעקש על כך בצורה ברורה יותר", הדגיש כוכבי.

אשכנזי: "אנחנו זוכרים מה קרה עם האיום הסורי כשציפינו שהאמריקאים יטפלו בזה"

לדברי כוכבי, לישראל יש תוכניות תקיפה לכל אויב, לרבות איראן: "במלחמה ייפלו פה הרבה מאוד טילים ומולם נתקוף בצורה נרחבת. עשוי להיגרם נזק אגבי, אף שנקפיד על הדין הבינלאומי. אני כבר עכשיו מזהיר את אזרחי עזה ולבנון - ברגע שתחל מתיחות, עזבו את המקום שבו אתם נמצאים שעמוס בטילים. אנחנו נתקוף בעוצמה אדירה". 

שר החוץ גבי אשכנזי הסכים גם הוא כי: "האיום המסוכן ביותר לישראל הוא איום הגרעין האיראני. עלינו לעשות כל מאמץ למנוע מאיראן להיות גרעינית, ולשם איראן חותרת. איום נוסף הנשקף מאיראן הוא תמיכתה בארגונים כמו חמאס וחיזבאללה והפצת טרור, נשק וטכנולוגיית טילים מתקדמת. לכן אין לי ספק שאיראן צריכה להיות במקום הראשון בכל מה שקשור לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. "

לגבי אפשרות חזרה של ארה"ב להסכם הגרעין אמר: "המדיניות שלנו מול ממשל ביידן בנושא איראן צריכה לעמוד על שלוש רגלים: הראשונה - דיאלוג מקצועי ואינטימי עם הגדולה בידידותנו; השנייה - שמירה על אופציה צבאית אמינה על השולחן; שלישית - יש לשכנע את ארה"ב שאיראן גרעינית ואיראן שחותרת להגמוניה אזורית היא איום על היציבות והביטחון של האזור כולו. בשום אופן לא הייתי ממליץ על מדיניות לעומתית מול האמריקאים בתקשורת. צריך למצות קודם את האפשרות לדאוג דרך דיאלוג ושיח מקצועי אמיתי ושקוף למענה לדאגות הישראליות, ובראשן הרחקת איראן ככל שניתן מהגעה ליכולת גרעינית". הוא הוסיף כי: "באיומים קיומיים ישראל צריכה לסמוך על עצמה, צריך אופציה צבאית אמינה על השולחן. אנחנו זוכרים מה קרה עם האיום הסורי כשציפינו שהאמריקאים יטפלו בזה".

שר החוץ של בחריין: ״כל הסכם עתידי עם איראן צריך לשקף את המציאות החדשה באזור"

דר' עבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני, שר החוץ של בחריין גם היה בכנס ואמר: "ישנם גורמים שיעשו הכול בכדי לנסות ולחבל בתהליך ובשיתוף הפעולה בינינו. אני רואה יתרונות רבים בכך שארצותינו ידברו בפני הממשל החדש בארה"ב בקול אחד בנושאים בהם ישנה בקרבנו דאגה משותפת, בפרט בנושא איראן, תוכניתה הגרעינית ותוכנית הטילים שלה והשפעתה הכללית על האזור. עמדה אזורית משותפת תזכה להשפעה רבה יותר בארצות-הברית. עלינו להבהיר שהדאגות האלו אינן רק של מדינה אחת אלא של מדינות רבות באזור.

״כל הסכם עתידי עם איראן צריך לשקף את המציאות החדשה באזור ולהיות מקובל על כלל מדינות האזור. אני מעודד מכך שהנשיא ביידן מתכוון לכלול את מדינות האזור בהתייעצות בנושא. עלינו להבטיח שכל הסכם חדש לא רק ידחה השגת יכולות גרעיניות מצד איראן, אלא גם יסיר מהשולחן את תקוותה להשיגן. בנוסף, עלינו לתת מענה לאיום הטילים האיראני, לתמיכה שהיא מעניקה לשלוחים ולהתערבותה בענייני הפנים של מדינות האזור, כדי להשיג שלום ממושך ויציבות באזור״.

דר' אנוואר גרגאש, שר החוץ של איחוד האמירויות: "הופתעתי מכך שהישראלים ראו את איחוד האמירויות כיעד תיירותי אטרקטיבי, וזו הייתה הפתעה משמחת. כאשר ממשל ביידן שוקל לחזור ל-JCPOA, בין אם במתכונת משודרגת ובין אם מתוקנת, עליו להתחשב בנקודות הבאות: ראשית, איננו מודאגים רק מהגרעין אלא גם מהטילים הבליסטיים ומהמדיניות האזורית של איראן; שנית, הדרך היחידה להתקדם היא הסדרים מדיניים-דיפלומטיים. יש לתת לאיראן תמריצים להיות בטווח הארוך חלק ממרחב של יציבות ושגשוג; שלישית, אחד הכישלונות של ה-JCPOA היה העדר הקול האזורי. הצהרת מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לגבי הצורך במעורבות ישראל ומדינות האזור בגיבוש המדיניות מול איראן חיונית וחשובה".