9 חודשי עבודות שירות נגזרו על זאב קלימי, לשעבר מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, בשל שימוש במידע פנים

קלימי, ששימש כמנכ"ל טרה, גלידות נסטלה ואלקטרה מוצרי צריכה, הורשע בשימוש במידע פנים אודות עסקת מיזוג בין נסטלה לאסם, שהניב לו רווח של 60 אלף שקל • על בועז דקל ושלמה ברק, שקיבלו מידע פנים מקלימי, נגזרו שלושה חודשי עבודות שירות

זאב קלימי / צילום: תמר מצפי
זאב קלימי / צילום: תמר מצפי

9 חודשי עבודות שירות נגזרו על זאב קלימי, ששימש כמנכ"ל החברות טרה, גלידות נסטלה ואלקטרה מוצרי צריכה, בגין הרשעתו בשימוש במידע פנים אודות עסקת מיזוג בין נסטלה לאסם, כשבוע לפני פרסום הדיווח המיידי בעניין עסקה זו. בעקבות קבלת המידע, שהגיע מאדם בחברת אסם, רכש קלימי מניות של אסם בסכום של כ-250 אלף שקל. לאחר הדיווח עלה שער מניית אסם ביותר מ-20%, וקלימי מכר את המניות ברווח של למעלה מ-60 אלף שקל.

קלימי מסר את המידע לחבריו בועז דקל, בעליה של חברת מותגי הצריכה לילדים P.M.I וממייסדי חברת בר שיווק והפצה; ושלמה ברק, ששימש בעבר כמנכ"ל חברות-הבת של אסם, "בונז'ור" ו"עוף טוב".  דקל וברק רכשו אף הם מניות אסם לפני הדיווח בסכום של כ-700 אלף שקל כל אחד, מכרו והרוויחו כ-170 אלף שקל כל אחד. על דקל וברק נגזרו 3 חודשי עבודות שירות. 

שלמה ברק בהקראת גזר הדין בית המשפט / צילום: תמר מצפי
 שלמה ברק בהקראת גזר הדין בית המשפט / צילום: תמר מצפי

השופט חאלד כבוב אמר כי "הנאשמים אינם אנשי שוק ההון, הם אנשי עסקיים בקיאים שניהלו חברות מוכרות במשק. חלקו של קלימי הוא בעל החומרה הגבוהה והחטיא את שני הנאשמים הנוספים. יש אדם הקונה בשעה אחת, ויש אדם המאבד את עולמו, מצד אחד קורות-חייו ופועלו, בנה את עצמו בעשר אצבעות עד שהגיע למעמדו הנוכחי במשק. העובדה כי היה מנכ"ל חברה ציבורית מגבירה את החומרה".

בית המשפט קבע בנוסף כי קלימי ישלם קנס בהיקף של 150 אלף שקל, ברק ישלם קנס בהיקף 300 אלף שקל, ודקל ישלם קנס בהיקף 400 אלף שקל. 

בועז דקל  בהקראת גזר הדין בית המשפט / צילום: תמר מצפי
 בועז דקל בהקראת גזר הדין בית המשפט / צילום: תמר מצפי

גזר הדין ניתן במסגרת הסדר טיעון

גזר הדין ניתן לאחר שנערך הסדר טיעון בין הצדדים, במסגרתו הוסכם כי הפרקליטות תטען ל-9 חודשי מאסר בפועל, וקלימי יטען לעבודות שירות. במסגרת ההסדר נמחקה מכתב האישום חברת P.M.I המצויה בבעלותו המלאה של דקל, והפרקליטות טענה להטלת עבודות שירות על דקל וברק.

בין העדים שהתייצבו להעיד לטובתו של קלימי במסגרת הטיעון לעונש היו אבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר וכיום בעלים של משרד לייעוץ אסטרטגי, שמכיר את קלימי מאז היו בני 15 בקיבוץ להבות חביבה. גם מני יצחקי, שהיה ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה; משה טרי, לשעבר ראש רשות ניירות ערך; וסיומי בריל, סגן נשיא משאבי אנוש בקוקה-קולה; הגיעו להעיד לטובתו של קלימי. יעל ארד, המדליסטית האולימפית העוסקת היום ביזמות ובפיתוח עסקי, העידה לטובתו של דקל.

על-פי הכרעת הדין, בעת שקלימי ביצע את רכישת ניירות הערך, חברת נסטלה הייתה בעלת השליטה באסם והחזיקה ב-63.68% ממניות החברה. מניות החברה הנותרות הוחזקו על-ידי מייסדי החברה, משפחת פרופר (24.76%), והיתר באמצעות הציבור (11.56%).

בשלהי 2015 התקיימה ישיבת דירקטוריון בחברת אסם, שבמסגרתה התקיים דיון שהוגדר כרגיש וחשאי, ביחס למהלך להפיכת חברת אסם לחברה פרטית, באמצעות רכישת מניות החברה שהוחזקו בידי הציבור על-ידי נסטלה. ההחלטות שהתקבלו בישיבה בעניין זה לא דווחו לציבור באותה עת.

בישיבה זו היה נטל חלק גם אברהם פינקלשטיין, מי ששימש באותה העת כדירקטור החברה ובעל מניות מיעוט, מאחר שהוא נשוי לאחת מבנות מייסדי אסם. פינקלשטיין העביר את הידוע לו על העסקה שנרקמה לקלימי, שהיה חברו ואף שימש בעבר כשותפו במספר מיזמים עסקיים.

התיק נוהל על-ידי עו"ד שירי גפני ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, לאחר שנחקר על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך. את קלימי ייצג עו"ד נתי שמחוני, דקל יוצג על-ידי עו"ד אילן סופר, ואת ברק ייצג עו"ד צביקה קלנג.

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר: "במסגרת החומרה שהפרקליטות מייחסת לעבירות שימוש במידע פנים, סברנו כי נסיבות התיק ומעמדו של הנאשם כראש חברה ציבורית מחייבים עונש מאסר בפועל. בית המשפט ראה עין בעין עם התביעה לגבי חומרת המעשה שבו הורשע קלימי, ולאחר התלבטות החליט להקל בעונשו. נלמד את גזר הדין ונגבש את עמדתנו".

ת.פ. 57633-06-19