משלוחים | בלעדי

בקרוב: משלוח מהסופרמרקט השכונתי באמצעות וולט

אחרי שהחלה לספק משלוחים מרשת חנויות הנוחות Yellow ומרשת הפארם Be, לגלובס נודע כי וולט מבקשת להרחיב את הפריסה שלה גם לסופרמרקטים עירוניים, שנהנים מפריחה מיוחדת בתקופת הקורונה

שליחים של וולט / צילום: שלומי יוסף
שליחים של וולט / צילום: שלומי יוסף

וולט רוצה לנגוס במשלוחי הסופרמרקטים. חברת משלוחי האוכל ממסעדות וולט רוצה להצטרף לחגיגת המכירות של הסופרמרקטים השכונתיים בעידן הקורונה. אחרי שהחלה לספק משלוחים מרשת חנויות הנוחות Yellow של פז ומרשת הפארם Be, לגלובס נודע כי וולט מבקשת להרחיב את הפריסה שלה גם לסופרמרקטים עירוניים.

זה לא סוד שרשתות המזון היו הנהנות הגדולות מההשלכות של משבר הקורונה על תוצאותיהן, וגם בוולט ישראל זיהו את המגמה הזו, והיא לא מתכוונת להישאר מאחור. בחודשים האחרונים החברה פנתה לשורה של שחקנים בענף קמעונאות המזון, ביניהם גם רשתות סופרמרקטים פרטיות בינוניות וקטנות וגם חנויות טבע, ואף קיימה עמם פגישות בהשתתפות מנכ"לית החברה על-מנת לשכנע אותן להצטרף למכירה באמצעות הפלטפורמה.

במסגרת המאמצים הללו גייסה וולט לפחות שתי רשתות סופמרקטים שכבר הצטרפו לפלטפורמה ופעילות בה במהלך החודש האחרון, והיא ממשיכה לפנות לשחקנים נוספים בניסיונות גיוס. במסגרת זו כבר היום ניתן לבצע רכישות בוולט בחלק מוגבל מהאזורים מרשתות כמו שפע טעמים, טבע קסטל ואחרות.

בכל אופן, המתחרה הישראלית של וולט, תן ביס, לפי שעה אינה פעילה בתחום הזה, ועד כה היא התמקדה בעיקר במסעדות ובבתי קפה, ובהמשך התרחבה גם לקונדיטוריות ולמשקאות אלכוהול.

את הצעד הזה מבצעת וולט בסמוך להליך ההנפקה בבורסה של קמעונאית האונליין המקוונת קוויק, שפועלת גם היא במודל של פלטפורמה של משלוחי אונליין, ללא חנויות משל עצמה, מסופרמרקטים קיימים.

אולם זו אינה התחרות היחידה מצד שחקניות צעירות לתחום. לפני כחודשיים נכנסה לישראל גם דלי (Deli) של יאנגו הרוסית. דלי מספקת משלוחים מהסופר תוך זמן ממוצע של רבע שעה, אך באזורי משלוחים מוגבלים מחנויות "שחורות" אותן היא מפעילה.

כך או כך, כיום השחקנית הדומיננטית ביותר בתחום משלוחי המזון היא שופרסל, שהגיעה לקצב מוערך של מכירות באונליין של כ-3 מיליארד שקל בשנה, ובהיקפים קטנים בהרבה פועלות שחקניות נוספות כמו ויקטורי, רמי לוי, חצי חינם, מחסני השוק ואחרות.

הפעילות של וולט בתחום הסופרמרקטים מצטרפת להרחבת פעילות המשלוחים שלה בשנה האחרונה גם לעסקים שאינם מסעדות. בין היתר החברה גייסה לפלטפורמה שלה ירקניות, מעדניות, חנויות המתמחות בגבינות ובמאפים וכאמור גם את רשת הפארם Be של שופרסל ואת רשת חנויות הנוחות של פז - Yellow.

הביקוש למשלוחי מזון, להבדיל ממשלוחים ממסעדות, זינק במהלך הסגר הראשון של הקורונה, כששופרסל ומתחרותיה התקשו לספק את המשלוחים בפרק זמן של פחות משבועיים.

בעקבות זו נרשמה פריחה של שירותי משלוח מקוונים גם ממכולות (בין היתר באמצעות פלטפורמת שופו של יוניליוור) ומעסקים נוספים שנכנסים לראשונה למכירה מקוונת בצורה עצמאית.

חברת משלוחי האוכל וולט הפינית נכנסה לישראל בסוף 2018, לאחר שהמתחרה שלה, תן ביס, נרכשה על-ידי חברת טייק אוויי ההולנדית. בתקופה האחרונה וולט מתמודדת עם ביקורת ציבורית הן על מודל ההעסקה שלה שלא מעניק זכויות סוציאליות מלאות לשליחיה, והן עם ביקורת חריפה מצד מסעדנים הטוענים כי העמלות שהיא גובה חונקות אותם ולא מאפשרת להם זכות קיום. על הרקע הזה, במהלך הסגר וולט הורידה את העמלה הממוצעת שהיא גובה שעומדת על כ-27% לא כולל תוספת מע"מ, לעמלה ממוצעת של 22%.