בסימן אונליין: אסוס רוכשת את טופשופ. מה יהיו ההשלכות בישראל?

הרכישה כוללת מספר רשתות נוספות מקבוצת ארקדיה שנקלעה לקשיים תמורת כ–295 מיליון ליש"ט • החברה מתכננת להיפטר מהחנויות הפיזיות של המותג • עדיין לא ברור מה יקרה לחנויות הרשת בישראל ומי יהיה אחראי לפעילות האונליין שלה

סניף של רשת טופשופ / צילום: שני מוזס
סניף של רשת טופשופ / צילום: שני מוזס

מפץ בענף האופנה: קמעונאית האונליין אסוס רוכשת את רשת טופשופ הבריטית ומספר רשתות נוספות מקבוצת ארקדיה שנקלעה לקשיים, תמורת כ-295 מיליון ליש"ט. זאת לאחר שאסוס הביסה מתעניינות נוספות, ובראשן נקסט הבריטית.

למעשה, אסוס רוכשת ארבעה מותגים של קבוצת ארקדיה: טופשופ, טופ מן, מיס סלפרידג' ו-HIIT. מי שנשארו מחוץ לעסקה הם הזו הן עשרות החנויות שהיא מפעילה בבריטניה ו-2,500 עובדים. אסוס תשלם סכום נוסף של 30 מיליון ליש"ט עבור המלאי המוחזק בידי החברות הללו.

מדיווחים בממלכה הבריטית עולה כי רק כ-300 עובדים יועברו לבעלות החדשה, כך שעתידם של העובדים בחנויות, ושל החנויות עצמן, לוט בערפל. ההערכות בבריטניה הן כי אלה צפויות להיסגר לצמיתות. העסקה צפויה להיות מושלמת במהלך השבוע.

אסוס רואה בעסקה הזדמנות אסטרטגית לרכוש ארבעה מותגי אופנה גלובליים, שמתכתבים עם בסיס לקוחות הליבה שלה, ולבסס את נוכחות המותג שלה בשוק הבריטי, האמריקאי והגרמני. היא אף תוכל להציע מגוון רחב יותר של מוצרים.

בחשבון הפייסבוק של אסוס נכתב פוסט שבו מצוין כי טופשופ וטופ מן הצטרפו באופן רשמי למשפחת אסוס, וכי הקולקציות המלאות של הרשתות הללו צפויות להגיע אליה בקרוב (ולא רק מגוון מוגבל, כפי שנמכר בה עד היום).

מנכ"ל אסוס, ניק בייטון, צוטט בידי סקיי ניוז כשאמר כי החברה "בוחנת את האפשרות לשמור על חנות הדגל של הרשת בבריטניה ברחוב אוקספורד", אך הוא הודה כי היא "אינה בראש בסדר העדיפויות. זה משהו שאנחנו שוקלים, אבל אנחנו לא עסק של חנויות פיזיות".

תעשיית האופנה המהירה

טופשופ היא אחת החברות שעליהן מבוסס המודל שמכונה אופנה מהירה (Fast Fashion) - ייצור מהיר במחיר נגיש ותרגום מהיר של עיצובים מתצוגות אופנה לקהל הרחב. המונח מתייחס גם לכך שזוהי תעשייה שמוצריה משמשים את הצרכנים לזמן קצר, ולאחר מכן מושלכים לאשפה.

שחקניות כמו טופשופ, זארה ו-H&M הפכו לסמלי התעשייה הזו, שאומנם הייתה הבסיס לעלייתה של אסוס. כעת הצליחה האחרונה להביס את טופשופ - לאחר שזו לא הצליחה להתאים את עצמה לשינויים בהרגלי הצריכה והמעבר לאונליין. רמז מטרים לנפילה של טופשופ אפשר למצוא כבר בכך שהייתה מבין הראשונות למכור את הסחורה שלה באסוס.

בישראל, אגב, מצאו פתרון פשטני לאיום המקוון, ופעלו לחסום את השילוח לארץ של מותגים דוגמת טופשופ דרך אסוס - כיוון שהאתר מציע מחירים נגישים בהרבה מאלה הקיימים היום בחנויות בארץ. אלא שנראה כי זו הייתה בסך-הכול אצבע בסכר.

בארץ ממשיכים כרגיל

לפי שעה לא ברורה ההשפעה של העסקה על פעילות המותג בישראל, שמופעל על-ידי קבוצת גולף ומונה תשע חנויות בקניונים בולטים. אולם מדבריו של מנכ"ל אסוס ומהדיווחים בבריטניה עולה כי אין בכוונת החברה להמשיך ולהפעיל חנויות פיזיות.

בקבוצת גולף מסרו היום (ב') בתגובה לשאלת גלובס בנושא כי "לא קיבלנו שום פנייה בנושא. פעילות טופשופ נמשכת ללא שינוי".

ואולם, סביר להניח כי עם השלמת העסקה אסוס תפנה לזכייניות שלה בעולם ותצטרך להחליט מה יעלה בגורל החנויות שהן מפעילות. כך יוכרע האם המוצרים של אסוס יוכלו להמשיך ולהימכר בפלטפורמה מקומית, דוגמת האתר הישראלי של טופשטופ - שמופעל כיום על-ידי החברה-הבת של גולף, עדיקה - או דרך אסוס עצמה בלבד.

כאמור, לטופשופ יש פעילות בשוק הישראלי, ובחמש השנים האחרונות הזכיינית המקומית שלה היא קבוצת גולף. בזמנו הייתה לקבוצה התקשרות עסקית עם מותגי האופנה הבינלאומיים טופשופ וטופ מן, דורותי פארקינס ומיס סלפרידג'. ואולם ב-2017 סגרה גולף את רשת טופ מן ואת שני המותגים הנוספים, וכיום היא מפעילה רק את המותג טופשופ בחנויות פיזיות ובאתר ייעודי באונליין.

כך או כך, כבר במסגרת דוחותיה לרבעון הראשון של 2020 רשמה קבוצת גולף הפרשות לירידת ערך השקעה בפעילות טופשופ בסך של כ-10.5 מיליון שקל, ולירידת ערך רכוש קבוע ורכוש בלתי מוחשי בסך של כ-4 מיליון שקל. זאת לאחר שקבוצת ארקדיה, הבעלים של טופשופ, נקלעה לקשיים.

נראה כי גם בגולף ועדיקה ערים לכך שצפוי שינוי בפעילות של טופשופ בישראל. כך, לאחרונה ציינה עדיקה כי עבור הארכת הסכם השירות תשלם גולף לעדיקה סכום חודשי קבוע של כ-750 אלף שקל, כשעדיקה מציינת כי הסכום הקבוע הזה יופחת "ככל שגולף תודיע על הפסקת מתן השירותים ביחס לאתר טופשופ".

לא ברור האם ההתייחסות הספציפית לטופשופ עשויה להצביע על כך שגולף רוצה להעביר את הפעלת אתר האונליין לידיה, או שיש בכוונתה לבחון מחדש את המשך פעילותו על רקע שינוי הבעלות.

נזכיר כי ההסתבכות של קבוצה ארקדיה החלה הרבה לפני הקורונה. במאי 2019 הקבוצה הגישה בקשה לפשיטת רגל והגנה מנושים לבית המשפט בארה"ב על רקע חדלות פירעון (צ'פטר 15 המיועד לחברות זרות), ואף הודיעה כי תצא מהפעילות שלה בארה"ב ותסגור את כל החנויות שם - 11 חנויות של המותג טופשופ ו-11 חנויות טופ מן.