המדינה קבעה מי מהישראלים שתקועים בחו"ל יכול לחזור. אלה התנאים

ועדת חריגים לנוסעים נכנסים קבעה היום מספר קריטריונים שלפיהם יוחלט מי יורשה לחזור לישראל • בין התנאים: טיפול רפואי דחוף, הגעה למטרת לוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה ועבודה חיונית בישראל • החוזרים יידרשו בבידוד במלונית

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

כשבוע אחרי שהשמיים נסגרו בעקבות החלטת הממשלה, היום (ב') התכנסה לראשונה ועדת חריגים לנוסעים נכנסים ברשות שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ. המטרה: לקבוע את הקריטריונים לפיהם יוחלט מי מהישראלים שנתקעו בחו"ל יכול לחזור ארצה. 

אלה הקריטריונים שהוועדה פרסמה בכדי לקבל אישור כניסה לחריגים:

1. למטרת טיפול רפואי חיוני ביותר שאינו סובל דיחוי (עבור המבקש או קטין התלוי בו), על-פי הצגת זימון ממוסד רפואי.

2. למטרת הגעה ללוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, בכפוף לאימות הפרטים. 

3. במקרים של תאונה או פציעה פתאומית של קרוב משפחה מדרגה ראשונה המאושפז במוסד רפואי בארץ, בהתאם להצגת מסמכים. 

4. למטרות עבודה של עובד חיוני במערכת שהנה חיונית לתפקוד המדינה, ובתנאי שלא ניתן לדחותה או לבצעה מרחוק.

5. לשם חזרתן לארץ של משלחות ממשלתיות, כולל מחברות ממשלתיות, שיצאו לשהות קצרה בחו"ל ושל שליחים רשמיים מטעם המדינה שיצאו למטרות ייצוג המדינה באופן רשמי.

בנוסף, הוועדה תוכל גם לשקול מקרים נוספים המשיקים לסעיפים המפורטים והדומים להם מבחינת מהותם, דחיפותם, וחומרתם מבחינה הומניטרית. בכל מקרה, על המבקש יהיה לפרט הנימוקים ההומניטריים בהתאם לקריטריונים הנ"ל ולצרף אסמכתאות לאימות הנטען.

את הבקשות הפרטניות יבחן צוות מצומצם, שתרכז רמ"ט שר האנרגיה, עו"ד מור חלוץ, ויכלול נציגים של משרד הבריאות, משרד החוץ ומשרד המשפטים. בנוסף, נקבע כי חזרה לארץ תותנה בעריכת בדיקת קורונה בחו"ל (החל מ-72 שעות טרם עלייה למטוס) ובארץ על-פי דרישות משרד הבריאות, וכן התחייבות מראש לשהות של לפחות עשרה ימים במלונית בידוד ממשלתית. בשלב זה המתחסנים והמחלימים פטורים מחובת הבידוד, אולם על-פי דרישת משרד הבריאות, הדבר עשוי להשתנות בימים הקרובים.

ועדת החוקה אישרה חובת בידוד לחוזרים

בדיונים סוערים שהתקיימו היום בוועדות החוקה והכלכלה, הביעו חברי כנסת את מורת-רוחם מהתנהלות המדינה, המפקירה אזרחים שמבקשים לשוב לביתם.

בדיון בוועדת הכלכלה אמרה עו"ד טל פוקס ממשרד הבריאות כי מטרת הוועדה לאישורים חריגים לנכנסים לישראל היא לבצע תיעדוף במקומות בטיסות, שתפעיל חברת ישראייר. לאור זאת, בישראייר מציינים כי התיעדוף ייעשה עד השעה חצות יום לפני מועד הטיסה, כך שאם יוותרו מושבים פנויים שלא הוזמנו על-ידי מי שקיבל אישור חריג, ניתן יהיה למכור אותם לישראלים שלא קיבלו היתר חריג.

ישראייר זכתה במכרז של רת"א להפעיל טיסות בקו תל אביב-פרנקפורט לטובת הוצאת ישראלים בעלי היתר וכניסת ישראלים. מחר (ג') מתוכננת להמריא טיסה מתל אביב לפרנקפורט ומפרנקפורט לתל אביב. הטיסות אמורות לפעול על בסיס יומי, ויו"ר ועדת הכלכל,ה ח"כ יעקב מרגי, דרש שהטיסות יופעלו בתדירות של שתי טיסות יומיות לאור המספר הגדול של ישראלים שנתקעו בחו"ל.

בדיון בוועדת החוקה ציין ח"כ אחמד טיבי כי התנהלות הממשלה ביחס לאזרחים התקועים בחו"ל ואינם מורשים לחזור לארץ - נוגדת את חוק יסוד. "בדובאי יש מאות משפחות. יש סטודנטים שסיימו את לימודיהם ומחכים בירדן. אומרים שיש החרגה באלנבי, ושר הפנים התקשר אליי ואמר שזה מותלה בצו אלוף. זורקים מאחד לשני. לכן הגשתי רביזיה כדי להשמיע את זעקת האזרחים, חלקם עם מחלות משמעותיות, ואף אחד לא מקשיב. צריך לעצור הכול עד שמישהו יתעשת ויכניס את האנשים הללו במסגרת המגבלות והתקנות", אמר טיבי.

אחרי הרביזיה של ח"כ טיבי, ועדת החוקה אישרה כי הסגר הכללי הקיים יוארך עד ליום שישי, 5.2.21, בשעה 7:00, ואת חובת הבידוד לשבים לארץ מכל מדינות העולם במלוניות מטעם המדינה. חובה זו תחול מ-2.2.21 ועד ליום ראשון 7.2.21, כשהיא לא כוללת מתחסנים ומחלימים.

בתוך כך העתירה לבג"ץ מתקרבת. עו"ד נדב העצני הגיש פנייה לראש הממשלה ולשרי הבריאות והתחבורה לפני עתירה לבג"ץ. במכתבו הוא מלין על מניעת החזרה לישראל שלא כדין. העצני עצמו נמצא בנסיעה עסקית בארה"ב ורכש מבעוד מועד כרטיסי חזרה לישראל לסוף ינואר. אלא שהוא לא הספיק לחזור - ובינתיים התקבלה ההחלטה לאסור טיסות לישראל.

"החלטות הממשלה, על העוול החמור וחוסר הסבירות הטמונים בהם, התקבלו שלא כדין", אמר עו"ד העצני, שטוען לשלילת זכותו להיכנס לישראל ולחזור הביתה, מבלי שהתקבלה התראה ראויה או מידתית לכך.