הבהלה לכסף של רדיט היא תסמין נוסף לטירוף בשווקים

ניסיונות לדחוף מעלה את מחיר המתכת מונעים כנראה ע"י רעיונות שגויים לגבי עומק השוק ולגבי הערך הכספי של מתכות יקרות

מטילי כסף / צילום: Reuters, Peter Andrews
מטילי כסף / צילום: Reuters, Peter Andrews

בשנת 1896, המחוקק בדימוס וחובב הכסף וויליאם ג'נינגס בריאן תקף את מי שהיו "מוכנים לצלוב את האנושות על צלב זהב". משקיעים ברדיט (Reddit) מסתכנים כיום בבניית צלב מכסף לעצמם.

ביום שני, מחיר החוזים העתידיים על כסף זינק ב-11% למחיר של בערך 30 דולר לאונקיה - הזינוק הגדול ביותר ליום אחד מאז 2009 - אחרי שהמתכת האפורה הפכה לבייבי החדש של סוחרים יומיים שבשבוע שעבר שיבשו את הימורי השורט בבורסה. על ידי תיאום קנייה של תעודות באינטרנט, הסוחרים היומיים האלה גרמו לעליות במניות לא אהובות כגון גיימסטופ (Gamestop), בלאקברי (Blackberry) ואמריקן אירליינס (American Airlines).

"שוק מטילי הכסף הוא אחד השווקים עם הכי הרבה מניפולציה בעולם, כתב משתמש אחד, RocketBoomGo, ודרבן את המשקיעים הקוראים את העמוד לדחוף את מחיר הזהב ל-1,000 דולר. "כל סחיטת שורט בתעודות על כסף תהיה אגדית. אנו יודעים שמיליארד בנקים עושים מניפולציה בזהב ובכסף על מנת להסתיר אינפלציה אמיתית".

ייתכן שקהל קוראי רדיט הצליח - בינתיים - להפוך את השוק של המניות הנסחרות מעט. בשוק המתכות הנזיל פי כמה ממנו, לא בטוח שיהיה להם אותו מזל.

ניסיונות קודמים לדחוק לפינה את שוק הכסף נכשלו. בשנת 1979, שלושה מבניו של איל הנפט הטקסני ה' ל' האנט הצליחו לדחוף את מחיר הכסף מעלה פי 8, רק כדי להתרסק אחר כך לאחר שינוי בכללים לגבי רכישות ממונפות של מוצרים - בייחוד ב-27 במרץ, 1980, הידוע כ"יום חמישי הכסוף". זה קרה על אף העובדה שבידי האחים האנט היה יותר משליש מהמלאי הלא ממשלתי של כסף בעולם כולו, מה שמעיד על הקושי לבצע מניפולציות בשוק העמוק הזה. כמו כן, נתונים רשמיים רומזים על כך שקרנות גידור מהמרות בעד הכסף, לא נגדו. הסיכויים שסוחרים יומיים יגרמו לבועה שתפגע בוול סטריט יותר מאשר בעצמם נראים קלושים אפילו יותר ממניות גיימסטופ.

אגרני כסף פחות נפוצים מאגרני זהב, אך יותר מלאי תשוקה למתכת

כמובן, כמו במקרה של קמעונאית משחקי המחשב, ישנם טיעונים סבירים לכך שאולי הכסף לא מוערך באופן המשקף את ערכו. מתכות יקרות לרוב נמצאות בקורלציה הפוכה לתשואה של משרדי אוצר המוגנים מאינפלציה, ואלה נמצאים בשפל של כל הזמנים. בנוסף, כסף ופלטינה נסחרו בעבר בערך במקביל לזהב, אבל בעשור האחרונות מציגים ביצועים פחות טובים מהמתכת הצהובה פעם אחר פעם. ייתכן והגיע הזמן שידביקו את הזהב, בייחוד אם השיקום שלאחר המגפה ידחוף את הביקוש התעשייתי לכסף ופלטינה.

מה שיותר סביר שיקרה, עם זאת, הוא שסוחרים יומיים רבים נפלו טרף לשירת הסירנה של מתכות יקרות כ"כסף אמיתי".

האנשים המכונים אגרני זהב משוכנעים ש"האינפלציה האמיתית" גבוהה בהרבה ממה שמדווח במדדי המחירים לצרכן. הם מאמינים שעידן הדפסת המזומנים על ידי הבנקים בסוף יכריח חזרה גלובלית למשהו כמו בסיס הזהב ששלט בכיפה לפני מלחמת העולם הראשונה, אז מחירים נקבעו לכאורה על ידי זרימת המטבעות בשוק.

אגרני כסף, האנשים שיש להם את הגרסה האפורה של המחלה, פחות נפוצים אבל הם אפילו יותר מלאי תשוקה. הם חושבים על עידן עתיק בו מתכות יקרות שימשו ככסף עובר לסוחר, ולדיונים על "שתי מתכות" של סוף המאה ה-19 שהובלו בידי פוליטיקאים מהתנועה הפופוליסטית בארה"ב כמו בריאן.

אבל רוב הרעיונות האלה מבוססים על תפיסה שגויה של הצורה בה בסיס הזהב וכסף על סחורות באמת עבדו. בנוסף, הטענות לגבי אינפלציה דוהרת בהווה אינן מגובות על ידי עדויות כלשהן.

למשקיעי רדיט אולי עוד יש כמה אפשרויות להפוך קרנות גידור בודדות. אבל הם יעשו בשכל אם יימנעו מהמטרות הנוצצות ביותר.