אמזון | פיצ'ר

הכירו את אנדי ג'סי: ראש מחשוב הענן באמזון שייכנס לנעלי בזוס כמנכ"ל החברה

המנכ"ל הבא של אמזון הפך את תחום מחשוב הענן לתעשייה עולמית ולעסק הרווחי ביותר של החברה

אנדי ג'אסי / צילום: Reuters, Mike Blake
אנדי ג'אסי / צילום: Reuters, Mike Blake

אנדי ג'סי, המנהל באמזון שאמור לרשת את כיסא המנכ"ל מידי המייסד ג'ף בזוס בהמשך השנה, הוא מקורב של בזוס כבר שנים ועזר לו להגות את העסק המניב ביותר של החברה: מחשוב ענן.

מאז שהושקה Amazon Web Services בשנת 2006, ג'סי, בן 53, היה האדריכל הראשי ונושא הבשורה של השירות, ובנה את התחום מרעיון ראשוני, שרבים בקהיליית הטכנולוגיה הטילו ספק בישימות שלו, לעסק של מיליארדי דולרים ששולט באינטרנט כולו.

לאחר שהצטרף לאמזון בשנת 1997, ועזר למה שאז היה חנות ספרים קטנה להתרחב גם לדיסקים, החל ג'סי לעבוד בצמוד לבזוס כעוזר טכני בראשית שנות ה־2000. ב־2003, מצא עצמו בסיעור מוחות עם בזוס בסלון שלו. שם הגו יחד את הרעיון לבנות את פלטפורמת מחשוב הענן המוכרת כיום כ־AWS.

עובדים באותה ישיבה בבית של בזוס החלו לחקור איך תוכל החברה לנצל את תשתית בסיס המידע העצומה שניהלה הרשת הקמעונאית גם בתחומים נוספים. הם התמקדו ביצירת מקום שבו חברות יוכלו לאחסן מידע ולבנות קוד, ומשם יכלו להציע שירותים לחברות שפועלות בענן.

החזון היה ש"לכל אדם בבית או במחסן שלו תהיה גישה לאותה תשתית ויכולת התרחבות שיש לחברות הגדולות ביותר בעולם", אמר ג'סי בראיון לוול סטריט ג'ורנל לפני כמה שנים.

שירותי הענן התפתחו להיות אחד ממרכזי הרווח הגדולים של אמזון ומממנים הרבה הימורים אחרים של החברה, עליהם היא לעתים מפסידה כסף. ברבעון האחרון, מכרה AWS נטו של 12.7 מיליארד דולר, מתוכם נשאר לה רווח תפעולי של 3.6 מיליארד, יותר ממחצית מהרווח התפעולי של אמזון כולה.

לחברת AWS הנתח הגדול ביותר בתחום מחשוב הענן, 34%, על פי נתונים מהרבעון הרביעי של שנה שעברה, שנמסרו מחברת Synergy Research Group. שירות מחשוב הענן הצומח במהירות של מיקרוסופט נמצא במקום השני, עם 20%.

כשהושקה AWS, היא שימשה בעיקר לחברות סטארט-אפ שהייתה להן רשת מחשבים קטנה משלהם, כמו למשל חדר שרתים. כשחברות כמו Airbnb, אובר ונטפליקס החלו לגדול לעסקים בעלי נפח, כך עשתה גם AWS.

בשנים האחרונות, המודל העסקי היה כה מוצלח שרוב התאגידים הגדולים וסוכנויות הממשלה - אפילו אלה שהיו להם נכסי מחשוב קיימים - החלו להסתכל לעבר הענן בתכנון העתיד. המגפה האיצה את ההגירה הזו כשהתאגידים חיפשו יותר גמישות בהוצאה על טכנולוגיה ודרכים לשלב עבודה מרחוק בקלות.

ג'סי גדל בסקרסדייל, ניו יורק וסיים תואר ראשון ושני באוניברסיטת הארווארד. העבודה הראשונה שלו לאחר הלימודים הייתה בחברת MBI, יצרנית של תכשיטים ומדליות.

ג'סי מוכר כמעריץ מושבע של התרבות חסרת המנוח של אמזון, והוא מתואר כטכנוקרט המכיר כל פרט ומורה לצוותים לבחון רעיונות ומוצרים באופן מבוזר. הוא ידוע בסקרנותו ובכבוד שהוא רוכש לדאטה, כך אמרו אנשים שיש להם קשרים קרובים לחברה.

הוא מתחיל מבעיות של לקוחות ועובד אחורה, כך אמר מאט מקאילוויין, מנהל של חברת הון הסיכון מסיאטל Madrona Venture Group, שהייתה משקיעה בתחילת הדרך באמזון ונשארת בקשר קרוב עם החברה.

"אני חושב שזה די בלתי אפשרי לחשוב שמישהו מבחוץ יכול לתפוס את מקומו של ג'ף", אמר מקיאילוויין. "יש כל כך הרבה עקרונות של תרבות מוסדית שיהיה קשה להסתגל אליהם. אנדי מגלם את אמזון מבחינה תרבותית".

כל שנה נושא ג'סי דברים בפני הכנס השנתי של החברה, המכונה re:Invent, ושם מכריז על שירותים חדשים שמפתחים מתחילים לעבוד עליהם.

"אנדי מעולה בלגייס אנשים לתמיכה ברעיון כלשהו", אמר ריי וואנג, מייסד חברת הייעוץ מעמק הסיליקון Constellation Research. "הוא יכול להיכנס ממש לעומק הפרטים ולהרכיב מודלים עסקיים חדשים".

מיקרוסופט נושפת בעורפה של AWS

AWS היא עדיין המובילה, כחלוצה בתחום מחשוב הענן, אבל מיקרוסופט ממהרת בעקבותיה, תחת ניהולו של המנכ"ל סאטיה נאדלה שדחף את החברה להתמקד בתחום הענן.

מחשוב הענן במיקרוסופט גדל בקצב מהיר בארבע השנים האחרונות, ועלה מ־10% מהשוק ב־2017 ל־20% ממנו ברבעון האחרון של 2020, כך לפי Synergy Research Group. אמזון, בינתיים, נותרה בין 32% ל־34% במהלך כל ארבע השנים האחרונות.

בשנים האחרונות, הטון של ג'סי לגבי מיקרוסופט הפך למתגונן. "הם לא שמים דגש על מה שחשוב לכם כלקוחות", אמר בהתייחסות למיקרוסופט בכנס השני על מחשוב ענן של AWS בלאס וגאס, בדצמבר 2019.

אפילו כשהמתח בין שתי החברות נשאר גבוה, נאדלה שלח לג'סי ברכות בטוויטר: "הכרה ראויה בהחלט של הישגיך".