ברקת תומך בבורסה: "הרשות תעודד ותתמוך בהקמת מנגנונים לשכלול ה-TASE UP"

במכתב ששלח למנהלי ההשקעות המוסדיים כותב הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת כי יבחן את הצורך "להוסיף התייחסות למאפייני סחירות נכסים בכלל וביחס ל- TASE UP בפרט, במסגרת הגילוי שניתן במדיניות ההשקעה המוצהרת של משקיע מוסדי בדבר החשיפה לאפיקים השונים"

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

"רשות שוק ההון תמשיך לעודד ולתמוך בהקמת מנגנונים לשכלול ה-TASE UP, לרבות הרחבת היצע המנפיקים וסוגי המכשירים להגברת הסחירות והנזילות, הקמה ותפעול ציטוטי מחירים שוטפים בגין המכשירים שייסחרו ב-TASE UP, כניסה של עושי שוק, ועוד". כך כתב הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת למנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים, במכתב שהגיע לידי גלובס.

במכתבו למנהלי ההשקעות משמיע הממונה על רשות שוק ההון תמיכה במהלך שהובילו רשות ניירות ערך, שבראשות היו"רית ענת גואטה, והבורסה, שבניהול איתי בן זאב, עם הרחבת הרצף מוסדי, במה שנראה כניסיון שלו ליצוק תוכן ממשי וחדש בפלטפורמה החדשה, מעבר למה שקרה עד כה. למעשה, במכתבו מבהיר ברקת כי מבחינתו ה-TASE UP, שהובילו רשות ניירות ערך והבורסה, תורמת לפיתוח שוק ההון הישראלי כפלטפורמת OTC מקומית, "כמקובל במדינות מפותחות בעולם".

במכתב הממונה שנשלח אתמול הצהיר הרגולטור האחראי על קבוצות הביטוח והגופים המוסדיים שמנהלים את החסכונות לטווח ארוך של הציבור - ובמסגרת זו אחראים על כ-2 טריליון שקל, כי הרשות "תבחן את הצורך להוסיף התייחסות למאפייני סחירות נכסים בכלל וביחס ל-TASE UP בפרט, במסגרת הגילוי שניתן במדיניות ההשקעה המוצהרת של משקיע מוסדי בדבר החשיפה לאפיקים השונים". בכך מקווה הממונה על רשות שוק ההון להגביר את הסחירות בפלטפורמת הרצף המוסדי המחודשת ולחזק את המעורבות של המוסדיים בפלטפורמה החדשה - שהבורסה שמה עליה דגש מיתוגי חזק.

הרצף שנוסד ב-2004 השתנה מהותית ומכוון להייטק

מאז הקמתו ועד לאחרונה התאפשר ברצף המוסדי מסחר באג"ח של חברות פרטיות, ורק לאחרונה לשלל ניירות ערך - ובראשם מניות - כמעין פלטפורמת מסחר כמו-ציבורית אך כזו ששומרת על החברות הפרטיות כחברות פרטיות שאינן ציבוריות.

בבורסה וברשות ניירות ערך ייעדו את המהלך להרחבת הרצף ההיסטורי לפלטפורמה שתקרב לשוק הציבורי חברות שעדיין חוששות להפוך לציבוריות באופן מלא, בעיקר מתחומי ההייטק, ההון סיכון והביומד. לצד זאת, ה-TASE UP מאפשר כיום מסחר גם באג"ח ובמניות של קרנות אשראי וקרנות נדל"ן להשקעה בחו"ל. כל זאת תוך מאמץ מקביל להרחבת מגוון הגופים המשקיעים שרשאים לסחור ברצף המוסדי של פעם.

הרצף המוסדי, שהפך כאמור ל-TASE UP, נוסד ב-2004 במערכת מסחר בין מוסדיים ומשקיעים כשירים באיגרות חוב ובאג"ח להמרה. רק ב-2020 הרשות הרחיבה את היצע הניירות בפלטפורמה גם למניות וגם לחברות קטנות שבעבר היו חסומות מלהגיע לרצף.