לשלם על הימורי ספורט לא חוקיים גם בביט ובפייבוקס: כך פועלת השיטה

האכיפה החלשה, הישיבה בבית בעקבות הקורונה וגם פריחתן של פלטפורמות כמו טלגרם - כל אלה הפכו כר פורה להימורים לא חוקיים בספורט, שמפרסמים עצמם ברשתות החברתיות • גורמים בטוטו: "מונעים מאיתנו פייר פייט. הם פועלים באופן מופקר, ועלינו יש מגבלות"

הימורי ספורט דרך הטלפון / צילום: Shutterstock, cunaplus
הימורי ספורט דרך הטלפון / צילום: Shutterstock, cunaplus

בחסות הקורונה, מתפתחת בישראל פלטפורמת הימורי ספורט ענפה ולא חוקית. כלומר, כזו שלא מתבצעת דרך אתר ההימורים של הטוטו-ווינר, הגוף היחיד שמאפשר הימורי ספורט חוקיים במדינה. החגיגה גדולה, והאפשרויות לכאורה אינן מוגבלות.

במהלך אוגוסט 2020, כמה חודשים אחרי שנגיף הקורונה כבר היה כאן, העלו במועצה להסדר הימורים מצגת שבה צוינו כמה מהאתרים הלא חוקיים שנכנסו לישראל במהלך שנה האחרונה. האכיפה החלשה, הישיבה הממושכת בבית בעקבות הקורונה וגם פריחתן של פלטפורמות כמו טלגרם - כל אלה הפכו כר פורה לאינסוף אפשרויות הימורים. המוטו של כל אתרי ההימורים הוא ברור: אצלנו תרוויחו יותר מאשר בטוטו-ווינר, כי היחסים שאנו מציעים בכל משחק טובים הרבה יותר. אצלנו גם הכסף מגיע מהר לחשבון, גג תוך 24 שעות.

הם לא טועים: הם באמת מציעים החזר גבוה יותר, והם אטרקטיביים יותר עבור המהמרים, בעיקר בגלל "מנגנון ההגנה" שהטוטו מחויב אליו מתוקף החוק בישראל. המנגנון הזה קובע כי על הטוטו להעביר לאוצר כ-21% מהרווחים - נתח עצום, שמחייב אותו להקטין את חלקם של המהמרים בחגיגה.

הם גם אטרקטיביים יותר, מאחר שחלק גדול מהכסף לא עובר בצינורות המקובלים. בכיר בתחום ההימורים מסביר ש"לפעמים מי שמהמר מעדיף שבבית שלו לא יראו בחשבון האשראי את השורה 'העברה לחשבון הווינר', אלא הפקדה לגורם או גוף פרטי שלא מזוהה עם הימורים".

משמאל עם כיוון השעון: פלטפורמת 365 בווטסאפ, צאנס לייף בפייסבוק, אפליקציית 365ישראל,ווטסאפ של טלווינר
 משמאל עם כיוון השעון: פלטפורמת 365 בווטסאפ, צאנס לייף בפייסבוק, אפליקציית 365ישראל,ווטסאפ של טלווינר

אפשר לשלם בביטקוין

הניסיון לעקור מהשורש את תופעת ההימורים הלא חוקיים הביא לפני כמה שנים להגברת הרגולציה על סליקת כרטיסי אשראי לחברות הימורים הפועלות בחו"ל. היום זה כבר לא רלוונטי: סרטון של 30 שניות ביוטיוב יראה כיצד ניתן לעקוף את הבעיה הזאת דרך התקנת VPN או שיטות אחרות.

החברות שפועלות בשוק הימורי הספורט כבר לא עושות זאת מתחת לרדאר. הן פעילות בפייסבוק, בעברית כמובן, ומפעילות קבוצות ווטסאפ או טלגרם. בכמה מקבוצות הטלגרם יש עשרות אלפי חברים, ומפורטות בהן אפשרויות הפקדה לצד היתרונות שלהן על פני הווינר. הן מפרסמות באתרים שלהן כי הן מקבלות ביטקוין, ולאחרונה גם מתאפשר תשלום דרך אפליקציית ביט ופייבוקס. אם ביטקוין נשמע קצת "פישי" או לא נגיש עבור כולם, למי אין היום ביט?

בערוץ הטלגרם sport_winwin, למשל, חברים 16,600 חברים, וכך נכתב שם: "מכירים את ווינר, בואו להמר אצלי... הפקדות דיסקרטיות ובמהירות. גם ביטקוין, מזומן בזמן, הפקדות דרך הבנק, ביט, פייבוקס".

אתר 365ישראל מציע הפקדות בביט ומשיכות כסף דרך הביט, וכמובן יחסי זכייה אטרקטיביים. כדי למנוע מעקב אחרי העברות של הימורים, הוא מדריך את המשתמש כיצד לעשות זאת: "1. נכנסים לאפליקציית ביט; 2. ממלאים את מספר החשבון שלנו; 3. מקישים את הסכום הרצוי (מינימום 100 שקל); 4. כותבים סיבת העברה 'קנייה באינטרנט'". שימו לב לסעיף 4 - לא הימורים, אלא פשוט קנייה באינטרנט.

חלק גדול מהאתרים מפעילים שירות לקוחות 24/7, וחלקם מפעילים צ'ט שבו ניתן להתייעץ עם "המומחים" על מה כדאי להמר, איפה יש הזדמנות טובה וכיוצא בזה. למען האמת, מלבד העובדה שמדובר בעניין לא חוקי - היתרונות מבחינת המהמרים בהשוואה לווינר החוקי ניכרים בכל תחום.

במסגרת המלחמה באתרים הללו מתקיימת אכיפה מסוימת, וישנם מאבקים משפטיים. למשל, במאי 2020 פנתה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בבקשה לצו שיגביל גישה לשלושה אתרי הימורים: LikeBet24.com, bar7bet.com ו-Jecbet.com. זאת בטענה כי האתרים פונים לגולשים בעברית ומציעים משחקי הימורים בקטגוריות פוקר, ספורט, מכונות מזל וקזינו.

הבקשות הוגשו בהתאם לחוק שנכנס לתוקפו ב-2017, ושמאפשר להגביל גישה לאתרים שכוללים תכנים אסורים: הימורים, פדופיליה, פרסום שירותי זנות, פעילות טרור וסחר בסמים. אבל זה כמעט חסר טעם - עד שהבקשה אושרה והאתרים נחסמו, עברו עוד כמה חודשים. וגם כך, הם קמים מחדש בפלטפורמה ובשם אחר.

"נזק למדינה"

במקביל להימורים הלא חוקיים, הטוטו דווקא ספג בעקבות הקורונה ירידה בהכנסות. התקציב שאושר בתחילת 2020 עמד על 3 מיליארד שקל, אולם ההכנסות שרשם הטוטו הסתכמו רק ב-2.58 מיליארד שקל.

גורמים בטוטו מאשרים כי "המועצה מנטרת באופן שוטף פעילות של אתרים לא חוקיים ברשת, ואכן בעת האחרונה ניכרת עלייה משמעותית בהיקף התופעה". אותם גורמים מציינים כי "מכיוון שהמדינה הגבירה בשנים האחרונות מאוד את הרגולציה על תחום ההימורים החוקיים, ומטילה עליו כיום איסורים והגבלות רבות - הדבר מונע מהמועצה ‘פייר-פייט’ מול ההימורים הלא חוקיים.

"דווקא אותם מפעילי הימורים לא חוקיים יכולים לפעול ללא הגבלות וכמעט ללא כל אכיפה נגדם, באופן מופקר וגלוי לחלוטין - תוך הסבת נזק כבד למדינה".

ליהנות מהכסף ה"חדש"

אם נזוז מעט מישראל, הרי שמשבר הקורונה חידד בכל העולם את הצורך של גופים רבים ומדינות לפתוח את שעריהן להימורי ספורט על מנת ליהנות מכסף "חדש". כך, למשל, בחודש שעבר אישר מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, כי בכוונתו להפוך את הימורי הספורט אונליין במדינה לחוקיים.

בהצהרה שפרסם ב"ניו יורק דיילי ניוז" אמר קואומו כי לניו יורק יש "את הפוטנציאל להפוך לשוק הימורי הספורט הגדול בארה"ב". הוא הוסיף כי הפיכת הימורי האונליין לחוקיים תאפשר לניו יורק "להשאיר מיליוני דולרים בתוך המדינה בצורת מיסים, שיאפשרו לנו בנייה מחדש בעקבות נגיף הקורונה". ב-2019 חתם קואומו על צו שמאפשר הימורים על ספורט בניו יורק, אבל רק במקומות "פיזיים", ולא הימורים אונליין.

"בזמן שניו יורק חווה חוב היסטורי (שמוערך ב-15 מיליארד דולר) בעקבות מגפת הקורונה, תשתית הימורי הספורט גורמת לתושבי ניו יורק לצאת אל מחוץ למדינה, ולהמר במקומות שמותר בהם", אמר קואומו. הוא התייחס לדוח שמראה כי ניו ג'רזי השכנה - שהייתה מהמדינות הראשונות שפתחו את ההימורים על הספורט - הפכה לעיר הימורי הספורט הגדולה בארה"ב, כאשר היא משאירה מאחור גם את מדינת נבאדה.

במהלך 2020 הימרו בניו ג'רזי על ספורט בהיקף של 6.02 מיליארד דולר. השיא היה בדצמבר 2020, עם 996 מיליון דולר. הנתונים מדהימים בהתחשב בכך שבחלק גדול מהשנה כלל לא נערכו משחקי ספורט בגלל נגיף הקורונה. בסך הכול, 25 מדינות אישרו בארה"ב הימורים אונליין, כולל שבע מדינות שפתחו את שעריהן להימורים ב-2020.

לכניסתן של חברות הימורים ליותר ויותר מדינות ברחבי ארה"ב יש גם אפקט מצטבר. השבוע פרסמה חברת המחקר GlobalData דוח שמראה כי מאז נפתח שוק ההימורים לספורט בארה"ב ב-2018 הוזרמו לספורט האמריקאי 396 מיליון דולר באמצעות הסכמי חסות של חברות הימורי ספורט. את הנתח העיקרי קיבלה ליגת הפוטבול (NFL) עם 36.5% מהסכום הכולל, אחריה ליגת ה-NBA עם 24.4%, וליגת הבייסבול זכתה להסכמים בהיקף של 23%.

"כוח משימה עצר חשודים"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה אוכפת ביתר שאת תופעות פשיעה בתחום ארגון וניהול הימורים בלתי חוקיים. ביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 פועל כוח משימה למאבק בתופעת ההימורים ברשת האינטרנט, ובמהלך פעילות הכוח נעצרו ועוכבו מספר רב של חשודים בחשד לביצוע עבירות של ארגון וניהול הימורים.

"כמו כן, היחידה פועלת לחשיפת אתרים המפעילים הימורים על מנת לאפשר את סגירתם או חסימת גישה אליהם, במקרים המתאימים. זאת, בשיתוף מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה. מדובר בחקירות המנוהלות בשיתוף כלל גורמי האכיפה הרלוונטיים. משטרת ישראל תמשיך לחקור ולחשוף עבירות פליליות וכן פשיעה כלכלית הפוגעת באזרחים הנורמטיביים".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "כחלק מההתמודדות עם תופעת ההימורים הלא חוקיים, באמצעות רשת האינטרנט, הוקם כח משימה מיוחד לטיפול בתופעה, הכולל פרקליטים מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, קציני משטרה מיחידת יאל"כ בלהב 433, נציגי רשות איסור הלבנת הון, חוקרי רשות המסים ועוד. כחלק מפעילות הכח, בשנים האחרונות הגישה המחלקה הכלכלית מספר כתבי אישום, נגד מנהלים ומפעילים של אתרי הימורים באינטרנט, אשר הובילו לעונשי מאסר, חילוט והוצאת שומות מס בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים.

"במקביל, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה מקבלת אינדיקציות ממשטרת ישראל בנוגע לאתרי הימורים אסורים ברשת ומגישה בקשות לחסימת גישה אליהם לביהמ"ש לפי חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט משנת 2017. המחלקה אינה מנטרת את הרשת בעצמה.

"בימים האחרונים הוגשה בקשה לביהמ"ש לחסימת גישה ל-10 אתרי הימורים. כאשר אתר ממשיך בפעולתו באמצעות כתובת של דומיין אחר, ניתן להוציא נגד הדומיין החדש צו עליו חותם קצין משטרה בכיר כהגדרתו בחוק, לאחר שהתרשם כי מדובר בהמשך פעילות בניגוד לצו. צו זה יאושר על ידי ביהמ"ש. במסגרת פעילות המחלקה הוצאו כ-20 צווים מתוקנים כאלה נגד אתרי הימורים".