האם פירעון הלוואת ענק יחלץ את בורסת הקריפטו ביטפינקס ממשפט?

ביטפינקס הודיעה כי בחודש שעבר שילמה יתרת חוב של 550 מיליון דולר לחברה האחות, Tether, המוכרת בזכות מטבעות הקריפטו ה"יציבים" שהיא מנפיקה • ההעברות של מאות מיליוני הדולרים בין שתי החברות עומדות במרכז חקירה שמנוהלת כבר שנתיים על ידי משרד התובע הכללי של ניו יורק

המטבע הדיגיטלי Tether / צילום: shutterstock
המטבע הדיגיטלי Tether / צילום: shutterstock

בסוף השבוע האחרון חלה התפתחות מעניינת באחת הפרשות המשפטיות המסעירות במיוחד שידע שוק מטבעות הקריפטו בשנים האחרונות. בורסת הקריפטו Bitfinex, שנחשבת לאחת הגדולות בעולם, הודיעה ביום שישי כי ביצעה בינואר פירעון מוקדם של יתרת החוב בסך 550 מיליון דולר בהלוואה שנטלה מהחברה האחות Tether. תת'ר וביטפינקס שתיהן חברות בנות של חברת iFinex מהונג קונג.

תת'ר היא החברה שמנפיקה את מטבע הקריפטו ה"יציב" (stablecoin) הנושא את שמה, שסימולו USDT, המשמש צינור עיקרי למסחר בבורסות הקריפטו ברחבי העולם. שווי השוק של מטבעות תת'ר, שמחירם צמוד לדולר האמריקאי (כל מטבע שווה דולר אחד), מסתכם כיום בכ-27.8 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר Nomics. על פי נתונים אלה, בחמשת החודשים האחרונים בלבד הוכפל שווי השוק של תת'ר.

השימוש במטבעות "יציבים" כמו תת'ר מתרחב והולך על רקע הגאות בשוק מטבעות הקריפטו, בהובלתם של ביטקוין ואת'ר. מחירו של הביטקוין בבורסות הקריפטו התקרב בשבת ל-40 אלף דולר, אחרי עלייה של כ-17% בשבוע האחרון. את'ר, מטבע הקריפטו השני בגודלו אחרי ביטקוין מבחינת שווי השוק, השלים זינוק של 136% במחירו מתחילת 2021 - וביום שישי שבר את שיא כל הזמנים, כשחצה את רף ה-1,700 דולר.

לדברי ביטפינקס, ביצועיה הפיננסיים בתקופה האחרונה אפשרו לה לבצע פירעון מוקדם של ההלוואה. בורסת הקריפטו הודיעה כי תשלום החוב בסך 550 מיליון דולר הועבר בדולרים לחשבון של תת'ר בבנק Deltec שבאיי בהאמה - ולאחר התשלום, נסגר קו האשראי שנפתח עבורה ב-2018 על ידי החברה האחות, אף שמועד סגירתו נקבע במקור לנובמבר 2021. קו אשראי זה, לדברי בורסת הקריפטו, הסתכם ב-900 מיליון דולר, ומתוכו היא ניצלה 750 מיליון דולר לנטילת הלוואה. ביטפינקס ציינה כי בשנים 2019 ו-2020 החזירה 200 מיליון דולר מההלוואה, ובחודש שעבר החזירה את יתרת ההלוואה במלואה. לדבריה, היא נטלה את ההלוואה ב-2018 בשל "צורך במזומנים בטווח הקצר".

האחים יוסף עדיין לא נעצרו

כעת נשאלת השאלה האם פירעון ההלוואה של יותר מחצי מיליארד דולר ייחלץ את בורסת הקריפטו ביטפינקס מההליכים המשפטיים המתנהלים נגדה. ב-2019, כפי שדווח בגלובס, נפתחה על ידי משרד התובע הכללי של ניו יורק (NYAG) חקירה בנוגע להעברות של מאות מיליוני דולרים בין תת'ר לביטפינקס.

לטענת התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, ב-2018 איבדה ביטפינקס 850 מיליון דולר מכספי החברה ולקוחותיה, כשהסכום הזה חולט מחשבונות בנק של החברה הפנמית Crypto Capital, שסיפקה לבורסת הקריפטו שירותי סליקה. על פי טענות התביעה, כדי לכסות על אובדן ההון העצום הזה, בוצעה שורה של העברות כספים שנויות במחלוקת אל בורסת הקריפטו מהחברה האחות תת'ר, ובמסגרתן קיבלה ביטפינקס גישה אל סכום של עד 900 מיליון דולר מתוך עתודות המזומנים של תת'ר. עתודות מזומנים אלה, על פי התביעה, נועדו לשמש גיבוי למטבעות תת'ר (USDT), הצמודים לדולר.

המאבק המשפטי בין ביטפינקס למשרד התובע הכללי של ניו יורק נמשך כבר כמעט שנתיים. בורסת הקריפטו ממשיכה לטעון להגנתה כי נפלה קורבן להונאה שבוצעה על ידי חברת קריפטו קפיטל. החברה הפנמית מואשמת על ידי רשויות החוק בארה"ב כי ניהלה "בנק צללים" עבור בורסות קריפטו והפקידה בעבורן בבנקים בעולם מאות מיליוני דולרים, תוך שהסתירה מפני הבנקים את מקורם האמיתי של הכספים.

בעקבות האישומים נגד קריפטו קפיטל ומנהליה, חולטו הכספים בחשבונות הבנק שלה על ידי רשויות החוק בפולין, בפורטוגל, בבריטניה ובארה"ב. בגין אישומים אלה הוגשו בארה"ב ב-2019 כתבי אישום נגד איש העסקים האמריקאי רג'ינלד (רג'י) פאולר, שהיה בעבר מבעלי קבוצת הפוטבול מינסוטה ויקינגס, וכן נגד הישראלית רביד יוסף ואחיה עוז יוסף, שלכאורה היו מעורבים בהקמת וניהול עסקיה של קריפטו קפיטל.

פאולר נעצר באפריל 2019 ושוחרר בערבות עד לפתיחת המשפט בעניינו, ואילו האחים יוסף לא נעצרו עד כה, אבל ככל הנראה, נמשכת החקירה בעניינם. באוקטובר 2019 נעצר בפולין איבן מנואל מולינה לי, ששימש נשיא חברת קריפטו קפיטל. על פי כתבי האישום נגדו, הוא מעורב לכאורה בהלבנת הון של כ-390 מיליון דולר בעבור קרטלי סמים קולומביאניים באמצעות קריפטו קפיטל.

בהודעתה ביום שישי האחרון ציינה ביטפינקס כי היא ממשיכה לפעול כדי להחזיר לעצמה את הכספים שאיבדה, לטענתה, באשמת קריפטו קפיטל.