חברות SPAC | פיצ'ר

בועה? "בחברות הטכנולוגיה שהולכות ל-SPAC שאלת המכירות פחות קריטית"

השווי המוענק לחברות הייטק מישראל ממשיך לשבור שיאים: חברת הביטוח הדיגיטלי היפו צפויה להיכנס לבורסה האמריקאית במיזוג ל-SPAC לפי שווי של 5 מיליארד דולר • עו"ד חיים פרידלנד, משרד גורניצקי ושות': "חלק מהאנשים יגידו היום ששוק ההון  מטורף, אחרים אומרים שהוא עוד יעלה"

אסף וונד, מנכ"ל היפו / צילום: איל יצהר
אסף וונד, מנכ"ל היפו / צילום: איל יצהר

חברות ה-SPAC ממשיכות לחזר אחר סטארט-אפים מבטיחים מישראל: עוד ועוד חברות סטארט-אפ כחול לבן מדווחות בשבועות האחרונים על מיזוג צפוי לחברות SPAC, והשווי בעסקאות הללו רק ממשיך לעלות, ומעורר סימני שאלה באשר להצדקה הכלכלית שלו.

בסוף השבוע דווח בבלומברג כי חברת הביטוח הדיגיטלי Hippo (היפו) צפויה להתמזג עם SPAC ולהפוך לחברה ציבורית בארה"ב בשווי 5 מיליארד דולר. עסקאות אחרות שכבר דווחו לאחרונה בנוגע לחברות מישראל היו בשוויים נמוכים יותר, של 1.4-3.3 מיליארד דולר.

היפו, שהוקמה על-ידי המנכ"ל אסף וונד ואייל נבון, מתמקדת בביטוח בתים בארה"ב. חברת ביטוח דיגיטלית אחרת מישראל שמתחרה בהיפו היא למונייד, שהונפקה בבורסת ניו יורק בקיץ שעבר ונסחרת כיום בשווי של 8.2 מיליארד דולר - לאחר זינוק של 400% מההנפקה. 

הנפקת למונייד / צילום: באדיבות NYSE
 הנפקת למונייד / צילום: באדיבות NYSE

למונייד, שכמו היפו הוקמה בשנת 2015 על-ידי המנכ"ל דניאל שרייבר והמנהל הטכנולוגי שי וינינגר, הונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק ביולי 2020, ולאחר זינוקים במחיר המניה בוצעה בחודש שעבר הנפקה משנית, שבמסגרתה מכרו חלק מבעלי המניות שלה מניות (כולל המנכ"ל שרייבר). 

לפי הדיווח בבלומברג, היפו תתמזג עם Reinvent Technology Partner, חברת SPAC שהנפיקו מארק פינקוס שהקים את Zynga וריד הופמן שהקים את לינקדאין. לפי נתוני IVC, הגיוס האחרון של היפו בוצע בחודש נובמבר 2020, והיא גייסה אז 350 מיליון דולר לפי שווי של 3 מיליארד דולר - זאת לאחר שגייסה חודשים ספורים קודם לכן לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

בסך הכול גייסה החברה מאז הקמתה סכום של 710 מיליון דולר, ובין המשקיעים בה לאורך השנים ניתן לציין את FinTLV, Mitsui Sumitomo ו-Bond Capital, ובאופן פחות שכיח גם גופים מוסדיים מישראל, בהם כלל ביטוח, פסגות ופועלים שוקי הון.

חברות ה-SPAC מהוות את טרנד הגיוסים החם בוול סטריט של השנה האחרונה. החברות הללו מכונות גם חברות "צ'ק פתוח" (בלנק צ'ק), משום שהן מגיעות לשוק ללא פעילות עסקית כלשהי, אלא עם "הר של מזומן" להשקעה. מדובר חברה ציבורית שעברה הליך של אישור תשקיף וגיוס כסף מהציבור, שמטרתה היחידה היא מציאת פעילות עסקית מתאימה לרכישה או למיזוג לתוכה.

עו"ד חיים פרידלנד, ראש תחום מיזוגים ורכישות ושוק הון בינלאומי במשרד גורניצקי ושות', מלווה מספר חברות SPAC וחברות טכנולוגיה ישראליות הצפויות להתמזג לתוכן. 

חיים פרידלנד / צילום: יונתן בלום
 חיים פרידלנד / צילום: יונתן בלום

מה גרם להתעוררות של תופעת ה-SPAC? 
"קשה לומר מה העיר את זה עכשיו, אני חושב שהסיבה היא שיש הרבה מאוד כסף בשוק, שוק ההון מאוד חם. לא עשיתי מחקר, אבל אני חושב שבחברות הטכנולוגיה שהולכות ל-SPAC ולא ל-IPO (הנפקה ראשונית של מניות, ש'ח'ו'), שאלת מחזור המכירות פחות קריטית. כך למשל בתעשיית האוטו-טק שהיא מאוד חמה היום. SPAC היא דרך מאוד נוחה להפוך לחברה ציבורית, אבל זה לא לכל חברה. אני חושב שצריך ואלואציה של פי 3-4 מהכסף שיש ל-SPAC".

השאלה אם לא נוצר מצב שחברות מקבלות שווי גבוה מדי, או שמגיעות לשוק חברות שעדיין לא בשלות להיות חברות ציבוריות.
"הן בשלות, כי יש להן טכנולוגיה מאוד טובה בתעשייה מאוד חמה. יחד עם זאת, אולי ברמת ההכנסות שלהן, היה להן קל יותר לעשות את זה ככה מאשר ב-IPO. זה לא אומר שהשווי לא מוצדק, זה עניין מאוד מורכב. אם הן יגיעו עוד 3-4 שנים לרמת ההכנסות שתצדיק את השווי, אז זה יכול להצדיק את הכול. חלק מהאנשים יגידו היום שבכלל שוק ההון הוא מטורף, ואחרים אומרים שהוא עוד יעלה".

 
  

לדבריו, "שאלות של ואלואציה זה שאלות של שוק. יש הרבה כסף בשוק, זה נכון גם ל-IPO - היו הרבה חברות ישראליות שעשו IPO והמניות שלהן עלו ישר אחרי כן. יש עכשיו שוק מאוד חם, יש מי שאומר שזו בועה, ואף אחד לא יודע לצפות אם זו אכן בועה מתי היא תתפוצץ.

"העובדה היא ששוק הון מאוד-מאוד ערני, מאוד-מאוד חזק ובעלייה. אנשים מחפשים מוצרים מגוונים, והיופי של SPAC הוא שיש בו מישהו שבדרך כלל יש לו שם טוב בשוק, שיודע לזהות חברות טכנולוגיות טובות - אז משקיעים בו כמו שמשקיעים בקרן פרייבט אקוויטי או בקרן הון סיכון".

יש חברות שמתלבטות בין SPAC ל-IPO? איך בוחרים?
"תלוי באופציות העומדות לרשותן, לא תמיד יש את שתי האופציות. יש חברות שחוששות אולי שבתהליך IPO - אולי כי אין להן רמת הכנסות מספיקה - יהיה להן קשה יותר להשיג שווי טוב יותר. אולי הן רואות ב-SPAC תהליך קל יותר, אף שגם שם ה-SEC עובר על הדיווחים. ה-SPAC כולל גם ולידציה ממשקיע מוכר. מצד שני, IPO זו כמובן דרך המלך לשוק ההון מימים ימימה".

מה הסקטורים הבולטים ב-SPAC?
"אוטו-טק, פינטק - אותן תעשיות שמאוד חמות היום, ויחד עם זאת חברות בהן משיגות ואלואציה גבוהה עוד לפני שיש להן הכנסות שיכולות להצדיק IPO. בארץ, ארקו עשתה מהלך יפה עם SPAC למרות שהיא לא מהסקטורים האלה. בעולם, תחום מדעי החיים בולט, בארץ עוד לא רואים את זה. מה שיפה מבחינת האמריקאים, הם אוהבים את ישראל כי יש פה ריכוז גבוה של חברות מאוד טובות. בהגדרה, ל-SPAC יש 24 חודשים למצוא השקעה אז הם מעוניינים להגיע למקום עם אחוז גבוה של פוטנציאל לייצר ערך, ולכן מחפשים פה".

איך זה קורה פיזית? בזום?
"הכול בזום. זה אגב היתרון של חברות טכנולוגיה. בחברה יצרנית רוצים לעשות ביקור ברצפת הייצור ואי אפשר, בחברות טכנולוגיה מעבירים את החומר באופן וירטואלי".

מה עלול לסיים את החגיגה?
"קודם כל, אם הבורסה בארה"ב תפסיק את הנסיקה שלה, וכן אם הנזילות תרד. נכון להיום, השוק רותח - גם שוק ה-IPO חם, גם הנפקות משניות. יש המון פעילות מעניינת היום בשוקי ההון".