ביידן לא יסיר את הסנקציות נגד איראן כדי לשכנע אותה לחזור לשולחן הדיונים

טהרן חייבת לחדול מהעשרת האורניום לפני שתהיה זכאית לכל הקלה בסנקציות, אמר הנשיא בריאיון טלוויזיה

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Alex Brandon
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Alex Brandon

הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן אמר שארצות הברית לא תהיה הראשונה לעשות צעד להחלה מחדש בשיחות עם איראן לגבי הסכם הגרעין משנת 2015, ואמר שיסיר את הסנקציות רק אם איראן תפסיק להעשיר אורניום תוך הפרה של המגבלות שנקבעו בהסכם הגרעין.

ביידן אמר את הדברים בראיון טלוויזיה לרשת CBS. סרטון מתוך הריאיון פורסם ביום ראשון בבוקר והוא שודר במלואו אחר הצהריים.

כשנשאל על ידי CBS אם ארה"ב מתכוונת להסיר את הסנקציות כדי לשכנע את איראן להיכנס למשא ומתן, ענה ביידן "לא". כשנשאל האם תצטרך קודם איראן להפסיק להעשיר אורניום, הנהן לחיוב.

ממשל ביידן אמר בעבר שאיראן תהיה חייבת לחזור לציות למגבלות של ההסכם מ-2015 לפני שהסנקציות יוסרו. "הנשיא ביידן תומך בדיפלומטיה להתמודדות עם האיום הכרוך בתוכנית הגרעין האיראנית, אבל הוא וודאי לא מתכוון להציע הקלה בסנקציות רק כדי להחזיר את איראן לשולחן המשא ומתן, וזה מה שהיה מרומז בשאלה", אמר דובר של הבית הלבן ביום ראשון.

לפני הריאיון של ביידן, חזר המנהיג העליון של איראן עלי חמנאי על עמדת איראן שוושינגטון חייבת להסיר את הסנקציות ולחזור בעצמה לציות להסכם הגרעין.

"אם הם רוצים שאיראן תחזור למחויבויותיה על פי ה-JCPOA, על ארה"ב להסיר את כל הסנקציות הפעילות", אמר חמנאי בהודעה שפורסמה באתר שלו. "לאחר שזה ייעשה, נחזור למחויבויות שלנו לפי ה-JCPOA", ראשי התיבות של שמו של ההסכם.

ממשל ביידן הודיע אמר בעבר שיבקש לשכנע את איראן לחזור מחדש להסכם הגרעין לאחר שהנשיא הקודם דונלד טראמפ נסוג ממנו והטיל על איראן סנקציות. אבל הפערים בין עמדות וושינגטון וטהרן מצביעים על כך שהדרך קדימה עשויה להיות לא קלה.

בשנה וחצי האחרונה, הגיבה איראן לנסיגת טראמפ מהסכם הגרעין ולהטלת הסנקציות בהפרה הדרגתית של סעיפים יסודיים בהסכם הגרעין. בינואר, הודיעה איראן שהחלה מחדש להעשיר אורניום לרמת טוהר של 20%. שבוע אחר כך, הודיעה טהרן שהיא מתכוונת לייצר מתכת אורניום, המשמשת לעתים קרובות כליבה של נשק גרעיני.

איראן גם אוגרת אורניום מועשר בדרגה נמוכה בכמות גדולה פי עשרה ממה שמותר לה על פי ההסכם. ההעשרה המקסימלית של החומר שבידי איראן מגיעה ל-4.5%, אבל אם יועשר לרמה של 90%, יהיה בידי המדינה מספיק חומר להרכבת שתי פצצות גרעין, אומרים כמה מומחים.

דבריו של חמנאי חוזרים על דברים שאמרו בכירים איראניים אחרים בשבועות האחרונים. טהרן לא ממהרת לראות את ארה"ב חוזרת להסכם הגרעין. מטרתה הראשונה היא הקלה מהסנקציות ולא שרידות ההסכם.

מוקדם יותר החודש אמר נשיא איראן חסאן רוחאני שארצו לא תקבל שום שינוי בהסכם הגרעין מ-2015, וארה"ב יכולה "לקחת אותו כפי שהוא או לעזוב אותו".

פקידים אירופאיים ואנשים המכירים את הדיונים בוושינגטון אומרים שצפויה להיות סדרת צעדים מתוכננים שיביאו לבסוף את שני הצדדים לציית להסכם הגרעין באופן מקביל.

לורנס נורמן השתתף בהכנת הכתבה