עורכי הדין של טראמפ: משפט ההדחה הוא "תאטרון פוליטי"

ההליכים נגד נשיא ארה"ב היוצא יחלו היום ועלולים לכלול זימון עדים

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ / צילום: צילום מסך RNC
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ / צילום: צילום מסך RNC

עורכי הדין של דונלד טראמפ טוענים כי עריכת משפט הדחה בסנאט לנשיא לשעבר אינה חוקתית ואומרים שהמשפט הוא "תאטרון פוליטי". זאת בעוד שהדמוקרטים אומרים שטראמפ מנסה לחמוק מאחריות להסתה לפעולה של המפגינים, שצבאו על גבעת הקפיטול בחודש שעבר.

הגשת המסמכים לסנאט התרחשה יום לפני שהמשפט צפוי להתחיל באופן רשמי, כשדיון קצר והצבעה על החוקתיות של שפיטת הנשיא נקבעו ליום שלישי. אחר כך יהיו כמה ימים של הצגת חומרים שעשויה לכלול זימון עדים. טראמפ, שהפך בחודש שעבר לנשיא הראשון שעבר הליך הדחה פעמיים בבית הנבחרים (אימפיצ'מנט), הוא הנשיא לשעבר הראשון שיעמוד בפני הסנאט במשפט הדחה.

עורכי דינו של טראמפ שרטטו את תמונת קו ההגנה באופן המלא ביותר ביום שני ואמרו כי הסנאט לא יכול להרשיע את הנשיא מפני שהוא כבר לא בתפקיד. דמוקרטים אמרו שהם עומדים על קרקע חוקתית איתנה, וכתבו בתקציר משבוע שעבר שהקונגרס לא יכול להפוך "לבלתי מסוגל להתגונן בפני בוגדנות של נשיא בימים האחרונים, רק בגלל שהוא ברווז צולע".

בית הנבחרים הצביע בעד הדחת טראמפ (אימפיצ'מנט) בחודש שעבר, וקבע שהוא דרבן את הכנופייה שעלתה על גבעת הקפיטול ב־6 בינואר כחלק מניסיון נואש להפוך את ניצחונו של הנשיא ביידן בבחירות. סעיף ההדחה הזכיר דברים שנשא טראמפ בפני תומכיו בעצרת שקדמה להפגנה האלימה, שם קרא להם "להילחם" ולצעוד אל עבר הקפיטול.

חלק מהאלימות של אותו יום, שבו נהרגו חמישה אנשים, הייתה ככל הנראה ספונטנית. יותר מ־170 אנשים הואשמו, ונקיטת הליכים נגדם כוללת עדויות לניסיון מאורגן להפריע לפעילות הקונגרס על-ידי חברי קבוצות קיצוניות מהימין הקיצוני.

עורכי הדין: "טראמפ לא הסית"

ביום שני, אמרו עורכי דינו של טראמפ שהוא לא הסית את ההמון ושהמפגינים שעלו על גבעת הקפיטול "עשו זאת מרצונם החופשי ומסיבותיהם שלהם". עורכי הדין אמרו שטראמפ השתמש במילה "להילחם" "מעט יותר מקומץ פעמים וכל פעם השתמש בה באופן סמלי", בלי להזכיר באופן מפורש הפגנות. עורכי הדין אמרו שהנשיא הפעיל את זכויותיו על-פי התיקון הראשון לחוקה.

חלק ניכר מהתדרוך של עורכי הדין היה מוקדש לטענה שנשיא לשעבר לא יכול לעמוד בפני משפט הדחה. עורך הדין של טראמפ, ברוס קאסטור, אמר בראיון שההגנה טוענת כי "אנו נמצאים באותה נקודה שהיינו לו דונלד טראמפ היה מת, אך הם עדיין היו מנסים להדיח אותו". משפטנים העירו על כך שסילוק נשיא מהתפקיד אינו ההשלכה היחידה של ההדחה - הסנאט יכול גם לפסול אדם מלהחזיק במשרה נבחרת בעתיד.

עורכי הדין לא הזכירו את הטענות הבלתי מבוססות לגבי תרמית בחירות שטראמפ קידם במשך חודשים אחרי יום הבחירות, וקאסטור אמר שהוא לא מתכוון להעלות טענות אלה. "זה נושא כל כך מקטב, איני רואה כל יתרון בהכנסה של בעיה נוספת למקרה", אמר.

מנהלי ההדחה הדמוקרטים בבית הנבחרים, שתפקידם הוא כשל תובעים במשפט, הגיבו במסמך בן חמישה עמודים, ואמרו שלטראמפ "אין תירוץ בתוקף או הגנה" על פעולותיו. "מאמציו להתחמק מאחריות הם חסרי תועלת", כתבו חבר בית הנבחרים ג'יימי רסקין (דמוקרט ממרילנד) והמנהלים האחרים.

מנהלי ההדחה אמרו גם שההסתה לכאורה של טראמפ להתקוממות היוותה בפני עצמה "מתקפה חזיתית" על התיקון הראשון לחוקה.

הטענה נגד טראמפ היא לגבי ההסתה להתקוממות, לא לגבי ביטוי מוגן, כתבו המנהלים. "בית הנבחרים לא הדיח את הנשיא טראמפ כי השמיע דעה פוליטית לא פופולרית. הוא הדיח אותו כי הוא הסית להתקוממות אלימה נגד הממשלה ביודעין".

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר (דמוקרט מניו יורק) אמר ביום שני שהגיע להסכם עם הסנאטור מיטץ' מקונל מקנטאקי, מנהיג המיעוט הרפובליקאי, לגבי קווי המתאר של המשפט.

"כל הצדדים הסכימו למבנה שיבטיח הדחה בסנאט שתהיה הוגנת וכנה לנשיא הקודם", אמר שומר בסנאט. הוא הגדיר את טענות הצוות של טראמפ שהמשפט אינו חוקתי "תיאוריה משפטית מהשוליים".

משרדו של טראמפ הוציא הודעה לפיה הנשיא לשעבר מרוצה שישנה תמיכה דו־מפלגתית במבנה. הוא אמר שהמבנה יאפשר להגנה שלו להראות "שזה מגוחך ולא חוקתי לערוך משפט הדחה נגד אזרח פרטי".

מה אומרת החוקה

בחוקה לא כתוב אם פקידים לשעבר יכולים להיות מורשעים במשפט הדחה. דוח מינואר של שירות המחקר של הקונגרס קבע שבעוד הנושא פתוח לדיון, רוב הטקסטים האקדמיים על הנושא מצביעים על כך שניתן לשפוט ולפסוק גם לגבי בכירים בדימוס.

המשפט יכלול עד ארבע שעות של דיון לגבי חוקתיות המשפט עצמו, אחר כך תיערך הצבעה ברוב פשוט, והחל מיום רביעי, כל צד יקבל עד 16 שעות להצגת חומרים בידי הצוות של טראמפ ומנהלי ההדחה מבית הנבחרים, בתפקידם כתובעים.

לבקשתם של מנהלי ההדחה תיכלל גם אופציה לדיון והצבעה על זימון עדים. הדמוקרטים ביקשו בשבוע שעבר שטראמפ יעיד בעצמו, אבל עורכי הדין של הנשיא לשעבר סירבו לכך.

קאסטור, המייצג את טראמפ לצד דיוויד שון ומייקל ון דר וין, אמר שאינו רואה צורך לזמן עדים אבל אם הדמוקרטים יעשו זאת, גם ההגנה צפויה לעשות כך.

לקראת סוף יום שני, שון משך בקשה להשהות את הליכי המשפט בשבת היהודית, מיום שישי בחמש אחר הצהריים ובמהלך השבת. אדם המכיר את תכנון המשפט אמר ששינוי כזה יגרום לשינויים בלוח הזמנים.

הדמוקרטים מתמודדים עם סיכויים לא גדולים: עליהם לשכנע מספיק רפובליקאים להצביע בעד הרשעה בסנאט, שם יש צורך ב־67 קולות.

אם יורשע טראמפ, הדמוקרטים יערכו הצבעה האם למנוע ממנו לרוץ למשרה ציבורית בעתיד, ואת זה יוכלו לעשות בהצבעה ברוב פשוט.