פתחו שנה ברגל ימין: החברות הישראליות בוול סטריט הובילו את מדד גלובס-פרומתאוס לעלייה של 3% בינואר

באותה התקופה, מדד ת"א 125 עלה מעט יותר - ב־3.6%, אך מדד נאסד"ק עלה רק ב־1.4% •  תת-מדד מדעי החיים זינק בחודש החולף בכ־15%, אך נותר הרחק מאחורי מדד ת"א ביומד שנסק ב-27% • תת-מדד הטכנולוגיה הסתפק בעלייה של 1.7%, כשמקבילו התל-אביבי הוסיף לערכו 4.9%

פתיחת שנה חיובית לחברות הישראליות בוול סטריט: אלו נסחרו בחודש ינואר במגמה חיובית שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס שעוקב אחריהן לעלייה של 3%. באותה התקופה, מדד ת"א 125 עלה ב־3.6%, בעוד מדד נאסד"ק עלה רק ב־1.4%.

תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים זינק בחודש החולף ב־14.7%, אך מדד ת"א ביומד נסק אף יותר - 27%, בעוד מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה הראה עלייה צנועה יותר של 6.3%. החברה הבולטת ביותר בתת המדד הייתה ננוקס, שמנייתה טיפסה ב-66% ושווי השוק שלה הגיע ל-3.4 מיליארד דולר.

ננוקס מפתחת מכשירי דימות רפואי עם טכנולוגיה של ננו-פיקסלים, מה שמאפשר למכשירים להיות ניידים וזולים משמעותית מהקיים בשוק. במקביל היא מפתחת מוצר נלווה מבוסס ענן, שמאפשר גישה נוחה לרופאים ובעלי מקצוע נוספים למטרות אנליזה של הבדיקה, ומערכות בינה מלאכותית שמבקשות לעזור לבעל המקצוע לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר בזמן הקצר ביותר. החברה עמדה בציפיות השוק והציגה בשידור חי בתחילת דצמבר את פיתוחיה בתחום הרנטגן. הפיתוח נתפס כקפיצת מדרגה טכנולוגית בתחום, ותומך בהצהרות החברה שהיא מתכננת לשנות מן היסוד את ענף הדימות. מאז הנפקתה באוגוסט 2020 החברה רשמה תשואה פנומנלית של 302%.

תת-מדד גלובס פרומתאוס טכנולוגיה עלה בינואר ב-1.7%, בעוד מדד ת"א טכנולוגיה הוסיף לערכו 4.9%, ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הסתפק בעלייה של 0.5%. המצטרפת החדשה למדד היא פלייטיקה, המפתחת משחקים למובייל. פלייטיקה היא בין החברות הישראליות הגדולות ביותר, עם שווי שוק של כ־13.2 מיליארד דולר. מגפת הקורונה השאירה אנשים בבית ועזרה להכנסות החברה לגדול ב־28.5% לעומת התקופה המקבילה ב־2019, לסך של 1.8 מיליארד דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, עם זאת הרווח הנקי התרסק ב־93.8% באותה התקופה, ל־16.1 מיליון דולר. הסיבה העיקרית לכך היא הגידול המשמעותי, בשיעור של 260%, בהוצאות הנהלה וכלליות ל־454.5 מיליון דולר. זאת בעיקר כתוצאה מתגמול הוני של 265 מיליון דולר לחברי ההנהלה שהוענק ב-2020.

 
  

מה הקפיץ את אלטק

אחת החברות שנסחרת במדד גלובס-פרומתאוס ונמצאת "מתחת לרדאר" של רוב המשקיעים היא אלטק  (Eltek). החברה עוסקת בפיתוח, יצור ושיווק מעגלים מודפסים (PCB) קשיחים וגמישים-קשיחים למגוון שימושים תעשייתיים. מניית אלטק  נסחרת במחיר של 5.94 דולר, המשקף לה שווי של כ-26 מיליון דולר. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי נראה שהמניה מתאוששת מהירידות שאפיינו את תחילת משבר הקורונה והיא נמצאת במגמת צמיחה. מניית אלטק ידעה לרוב ירידות בחמש השנים עד לתפנית ב-2019, בה נרשם שיא כשהמחיר הגיע למעל 7 דולר.

לפי פרומתאוס, הקפיצה במניה מכ-1.6 דולר לכ-7 דולר ב-2019 הייתה תגובה לכך שהחברה הכפילה את הרווח הגולמי ביותר מפי שלושה, ועברה לרווח. המספרים המפתיעים הם תוצאה של התקדמות בתוכנית ההתייעלות שהחלה באותה שנה בהמשך לשינויים בהנהלה שבוצעו ב-2018. במסגרת התוכנית, אלטק ביצעה טיוב של תיק הלקוחות והסכמי הייצור שלה לצורך מיקסום הרווח, בדקה את הוצאותיה על כוח האדם במטרה לשפר את תזרים המזומנים, וכן נערכה לביצוע השקעות לצורך הגדלת המכירות בחו"ל. בפרמתאוס מציינים שהמהלכים הללו שיפרו את מבנה הרווח והביצועים שלה, כך שמגמות הצמיחה בהכנסות והשיפור ברווחיות עומדות בעינן עד היום.

בפרומתאוס מוסיפים כי בגזרת המהלכים הפיננסיים, אלטק ביצעה מאז ועד היום שני גיוסי הון בסך כולל של כ-9 מיליון דולר באמצעות הנפקת זכויות לבעלי המניות. בעלי המניות רשמו תשואות דו-ספרתיות על הגיוסים ויכולים להיות מרוצים. בעלת השליטה בחברה, קבוצת ניסטק, הייתה אחת המשקיעות המובילות בגיוס ההון והגדילה את חלקה בחברה. הסכומים שגויסו שימשו לצמצום משמעותי בחובות החברה ולשיפור מבנה ההון. בעקבות הגיוס, הוסר האיום של מחיקת המניה ממסחר בנאסד"ק.

הגיוסים סייעו למימון התפעול השוטף ועשויים לשמש להשקעות עתידיות, בהן הרחבת מתקנים ותשתיות ורכישת ציוד במטרה להגדיל את כושר הייצור של החברה ולהאיץ את הצמיחה.

נהנית מהרעת היחסים בין סין וארה"ב  

אלטק הגדירה את השוק האמריקאי כשוק מרכזי עבורה, ואת תחומי הביטחון, התעופה והציוד הרפואי והתעשייתי כתחומי צמיחה. השוק הביטחוני אחראי לכמחצית ממכירותיה.

בדוחות הרבעון השלישי של 2020, למרות משבר הקורונה, החברה הציגה תוצאות שהמשיכו את המגמה של השיפור של השנתיים האחרונות. לפי ניתוח פרומתאוס, בינואר-ספטמבר 2020 הכנסות החברה הסתכמו בכ-27 מיליון דולר, צמיחה של כ-4% מהתקופה המקבילה. הרווח הגולמי הסתכם בכ-5.5 מיליון דולר ומשקף צמיחה של יותר מ-20% ביחס לתקופה אשתקד, וכן שיפור בשיעור הרווחיות הגולמית מסך ההכנסות: 20.3% לעומת 17.4% בתקופה המקבילה. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של כ-1.8 מיליון דולר בהשוואה ל-1.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

גם במבנה המאזן ניכר השיפור. יתרת המזומנים הייתה כ-2.7 מיליון דולר, אך היא לא כוללת גיוס של 5.7 מיליון דולר שבוצע ברבעון הרביעי. כאמור וכמשתקף מהתוצאות, החברה צלחה את משבר הקורונה ומפעליה החיוניים המשיכו כסדרם. אלטק מושפעת ממלחמת הסחר: הרעת היחסים בין סין וארה"ב מעניקה לחברה הזדמנויות צמיחה, מאחר שאלטק מהווה אלטרנטיבה ללקוח האמריקאי שהשוק הסיני נחסם בפניו.

לפי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס, "נראה שאלטק מיישמת את צעדי ההתייעלות שהציבה לעצמה, מתייצבת אט-אט ומשפרת את מבנה הרווחיות והמאזן שלה. במבט קדימה, החברה בונה אסטרטגיית צמיחה לטווח הארוך הכוללת את הרחבת המפעלים שלה, אך עם זאת יש להביא בחשבון כי בטווח הקצר עדיין ייתכנו בעיות הנגזרות ממבנה השוק והשפעות הקורונה.

"ככל שאלטק תצליח לצלוח את המשוכות של הטווח הקצר ולמנף את המהלכים של השנים האחרונות, כך תצליח למצב עצמה כחברה איתנה וצומחת, והדבר יבוא לביטוי גם בעיניי המשקיעים".

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות