בועת ההנפקות: איך מעריכים את השווי של חברות חלום נטולות הכנסות?

גובר זרם חברות הטכנולוגיה המבקשות לגייס הון ציבורי, על רקע חשש בשוק מפני בועת הנפקות • שתי חברות, בלי הכנסות ועם הערות "עסק חי", פרסמו טיוטות תשקיף לקראת הנפקה: BEYON3D, שמפתחת מערכת רובוטית לייצור מוצרי בטון לענף הבנייה, ו-Envizion, שמפתחת מכשור רפואי

טכנולוגיה של חברת אנויז'ן / צילום: מצגת החברה
טכנולוגיה של חברת אנויז'ן / צילום: מצגת החברה

נמשך שטף חברות הטכנולוגיה בראשית דרכן שעושות דרכן לבורסת תל אביב, על רקע הקולות הגוברים שמתריעים מפני התנפחות של בועת הנפקות. שתי האחרונות שפרסמו טיוטות תשקיף לקראת הנפקה ראשונית לציבור (IPO), מגיעות מתחומי הרובוטיקה למוצרי הבטון - ביונ תלת ממד, והמדיקל - אנויז'ן, שעל פי ההערכות, יפעלו לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים כל אחת. 

מדובר בשתי חברות המתמקדות בתחום המחקר והפיתוח בענפי פעילותן, ובהתאם לשלבי התפתחות עסקיהן, בשלב הנוכחי הן מציגות הכנסות זניחות, הפסדים המצטברים לעשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות, והערת "עסק חי" המלווה את דוחותיהן, והן תלויות בגיוס מימון להבטיח את המשך הפעילות.

ביונ תלת ממד (BEYON3D), שהוקמה ב-2011, עוסקת "בפיתוח מערכת רובוטית מתקדמת לייצור המוני של מוצרי בטון לענף הבנייה", ועם בעלי המניות העיקריים שלה נמנים המייסד והמנכ"ל רן ברמן, מנהל הפיתוח העסקי אלון מנדלסון ואחיו גיל מנדלסון, והיו"ר דניאל איוושה, שמשפחתו שותפה ברשת המלונות פארק פלאז'ה.

עוד בין בעלי מניותיה בולט שמה של חברת מספנות ישראל הבורסאית וכן שלומי פוגל, מבעלי השליטה במספנות ישראל, משפחת נקש, וכמה משקיעים זרים.

מיזם משותף עם חברה בת של מספנות ישראל

כפי שביונ תלת ממד מסבירה, היא מפתחת מערכת רובוטית הכוללת רכיבי חומרה, תוכנה וחומרים ייעודיים, "שמיועדים לייצור המוני של מוצרי בטון לענף הבנייה", ובשלב הנוכחי היא פועלת להקמת מתקן ייצור בישראל "למוצרי בנייה מבטון" על בסיס הטכנולוגיה שפיתחה.

עוד מציינים בביונ תלת ממד כי החברה נמצאת "בשלבים מקדמיים של מיזם משותף עם חברת סימנט", החברה הבת של מספנות ישראל, העוסקת עבורה ביבוא ושיווק חומרי מלט, "בנוגע להקמת מפעל בחיפה שיתבסס על טכנולוגיית החברה". מלבד מפעל זה, ביונ תלת ממד מתכננת הקמת 25 מפעלים נוספים ברחבי העולם בשנים הבאות.

בביונ תלת ממד מעריכים, בין השאר, כי "ענף הבנייה עומד בפני תהליכי ייעול, המתבססים על עקרונות 'רזים' לייצור מחוץ לאתר בעזרת אוטומציה ורובוטיקה", ובהתאם להערכותיה, החברה פועלת "להקמת מפעל רובוטי לייצור מוצרי בנייה", כשהצפי שלה הוא להציג היקף מכירות "משמעותי" למוצריה במהלך 2022. בשלב הנוכחי ביונ תלת ממד לא מציגה הכנסות, ואת מחצית השנה הראשונה של 2020 סיכמה בהפסד של קרוב ל-5 מיליון שקל, אחרי הפסד מצטבר של כ-22 מיליון שקל בשנים 2018-2019.

רואי החשבון של ביונ תלת ממד מציינים כי "מקורות המימון העומדים לרשותה אינם מאפשרים לה להמשיך את פעילותה השוטפת לתקופה של לפחות 12 חודשים ממועד אישור הדוחות הכספיים". זאת, על רקע העובדה כי החברה נמצאת "בשלבי מחקר ופיתוח, טרם הפיקה הכנסות מפעילותה והינה בעלת הפסדים מתמשכים".

מיכשור בתחום ההזנה התוך-גופית

אנויז'ן (Envizion), שנוסדה ב-2017 על ידי היו"ר שי צוקר והמנכ"ל דורון בסר, בעלי השליטה בה, עוסקת במחקר, ייצור ושיווק מיכשור רפואי (Medical Device) "בתחום ההזנה התוך-גופית, והיא נמצאת בשלב הראשוני של מיסחור מוצריה".

אנויז'ן התחילה במכירות בשנה שעברה, ובסיכום המחצית הראשונה של 2020 אלה הסתכמו בפחות מ-150 אלף דולר, ולצד זאת, הציגה הפסד של כ-2 מיליון דולר, לאחר שב-2018-2019 הפסדיה התקרבו ל-6 מיליון דולר. רואי החשבון שלה מציינים כי "יכולת החברה להמשיך בפעילותה תלויה ביכולתה לגייס מימון ממקורות שונים".

המיכשור שהחברה מפתחת, כולל "מערכת המשמשת להכנסת צינור הזנה לצורך מתן תזונה אנטראלית (חודרנית; א"ל) למטופלים, באמצעות ניווט תוך-גופי". אנויז'ן מסבירה כי המערכת שלה "מבוססת על טכנולוגית ניווט אלקטרומגנטית, ויחד עם צינור הזנה ייעודי למערכת, חיישני מיקום ומרכיבים נוספים שפותחו על ידי החברה, מיועדת המערכת להכנסה של צינור ההזנה באופן יעיל ובטוח למערכת העיכול של המטופל לצורך מתן ההזנה".

שוק היעד המיידי של אנויז'ן, כפי שהחברה מגדירה, הוא בתי חולים בארה"ב, שם היא מדווחת על התקשרויות עם 10 בתי חולים שהשלימה בתוך שנה, ועל מו"מ להסכמים עם כ-20 בתי חולים נוספים.

רוייזור לאבס והום ביוגז הנפיקו

מלבד שתי החברות שהוזכרו, נמשך גם רצף החברות שהשלימו גיוסי הון ראשונים, ועם האחרונות הבולטות ביניהן נמנות חברת הבינה המלאכותית רייזור לאבס, שהבטיחה גיוס בסכום של כ-115 מיליון שקל, והום ביוגז, יצרנית מערכות הביוגז "הום ביוגז', שהבטיחה סכום של כ-100 מיליון שקל.

רייזור לאבס, שאותה הקימו שלושת היזמים הצעירים רז רודיטי, מיכאל זולוטו ועידו רוזנברג, עוסקת "בפיתוח ושיווק של פתרונות ומוצרי בינה מלאכותית לענפי התעשייה השונים". 

הום ביוגז, שנמצאת בשליטת אושיק אפרתי, ארז לנצר ויאיר טלר, יחד עם שתי חברות זרות, עוסקת "בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות ביוגז לטיפול מקומי בפסולת אורגנית בדרך של הפיכת פסולת אורגנית לאנרגיה נקייה (ביוגז) בתהליך ביולוגי וידידותי לסביבה, תוך הפיכת הפסולת למשאב".

השקעות במניות ברנמילר ואירודרום

גם בשוק המשני ממשיכות להתבצע עסקאות מול הגופים המוסדיים - והאחרונות ביניהן היו של החברות אירודרום וברנמילר, אחרי נסיקת מניותיהן בתקופה האחרונה.

ברנמילר עדכנה על הנפקה פרטית של כ-5% ממניותיה לבית ההשקעות פסגות תמורת כ-18 מיליון שקל; ואילו אירודרום עדכנה על הקצאה פרטית של כ-6% ממניותיה למור בית השקעות תמורת כ-5 מיליון שקל, עם אפשרות להשקעה של קרוב ל-4 מיליון שקל נוספים במימוש אופציות שהוענקו לו.

מניית ברנמילר - חברה שנמצאת בשליטת המייסד אבי ברנמילר - מציגה קפיצה שנתית של כ-270% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-360 מיליון שקל, על רקע כיוון חיובי שהיא מדווחת בעסקיה, וכן כחלק מהמגמה החיובית הכללית המאפיין את ענף האנרגיה הירוקה. ברנמילר עוסקת בפיתוח טכנולוגיה לאגירת אנרגיית חום.

שוויה של מניית אירודרום הוכפל פי 11 מאז שהושלם מהלך הכנסת פעילות התפעול וההדרכה של כלי טיס בלתי מאוישים לחברת אפליי של נועם לניר, באפריל 2020. מחיר המניה כיום משקף לחברה שווי של כ-420 מיליון שקל, ומתוכן למניות של בעל השליטה, המנכ"ל רועי דגני, לבדו - שווי של כ-180 מיליון שקל.

ביונ תלת ממד

תחום פעילות: פיתוח מערכת רובוטית לייצור מוצרי בטון ● שנת הקמה: 2011 ● מנכ"ל: רן ברמן ● יו"ר: דניאל איוושה ● בעלי מניות בולטים: רן ברמן, אלון וגיל מנדלסון, דניאל איוושה, מספנות ישראל שלומי פוגל, משפחת נקש ● הפסד מחצית ראשונה 2020: 27 מיליון שקל

אנויזן מדיקל

תחום פעילות: ייצור ושיווק מיכשור רפואי בתחום ההזנה התוך גופית ● שנת הקמה: 2017 ● בעלי שליטה ומייסדים: דורון בסר (מנכ"ל), שי צוקר (יו"ר) ● הפסד מחצית ראשונה 2020: 8 מיליון דולר