הליכוד ומפלגת הציונות הדתית חתמו על הסכם עודפים ושיתוף פעולה

בנוסף להסכם העודפים, התחייבה הליכוד לשלב את נציגי התנועה בכל קואליציה שיקים נתניהו • ברשימת הציונות הדתית נמצא איתמר בן גביר איש "עוצמה יהודית", ממשיכת דרכם של הרב מאיר כהנא ותנועת כך

ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ

הליכוד חתם על הסכם עודפים ושיתוף פעולה נרחב עם מפלגת "הציונות הדתית" שבראשה עומד בצלאל סמוטריץ', ושברשימה שלה לכנסת נמצא גם איתמר בן גביר - איש "עוצמה יהודית", ממשיכת דרכם של הרב מאיר כהנא ותנועת כך.

בהסכם נאמר כי "הצינות הדתית" מחויבת לתמוך ביו"ר הליכוד בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל ולא בשום מועמד אחר לראשות הממשלה במהלך כל ימי הכנסת הבאה.

כמו כן הוסכם כי הליכוד יחתום על הסכם קואליציוני עם "הציונות הדתית" וראש הממשלה ידאג לשלב את נציגי המפלגה בכל ממשלה שיקים. הליכוד מתחייב לפעול "לשמירה על ארץ ישראל, זהותה היהודית של המדינה, הגברת המשילות וקידום הכלכלה והרווחה של החברה הישראלית".

בכיר בליכוד אומר על ההסכם לגלובס כי "בשום מקרה בן גביר לא יהיה חלק ממשלה/קואליציה בראשותנו. ההסכם שלנו הוא לעודפים עם הרשימה כולה אבל לחיבור קואליציוני רק עם סמוטריץ'. בן גביר נמצא איתו בבלוק טכני בלבד כפי שהבהיר מייד לאחר החתימה".

בתשובה לשאלה מה תעשה הליכוד אם בן גביר יהיה האצבע ה-61 לקואליציה ענה אותו גורם בכיר כי "הוא לא יהיה חלק ממנה". גם כשנשאל על תמיכה מבחוץ או חוק צרפתי, ענה הגורם - "לא על הפרק, לא נוכל לקחת סיכון כזה".

השרה גמליאל התייחסה לכך בוועידת העיתון "בשבע" ואמרה כי "צריך להבין שאנחנו מנהלים מערכת בחירות מאוד מורכבת. המפלגה של סמוטריץ' בהחלט תהיה בממשלה, סמוטריץ' היה שר מצוין. יחד עם זאת יהיו אנשים פרסונליים שאולי לא יהיו חלק מהממשלה".

ח"כ יואב קיש אמר בראיון לעופר חדד ברדיו ירושלים: "הוא (איתמר בן גביר - ד.ז) לא גזען. אם הוא היה גזען לא היו נותנים לו להיבחר בכנסת. (אבל) אני לא רואה שותפות שתלך לאיזשהו מקום בין הליכוד לבין בן גביר"

החתימה עוררה כצפוי תגובות חריפות במפלגות שמשמאל לליכוד:

יאיר לפיד כתב בטוויטר: הליכוד חתם עם תומך הטרור בן גביר ממשיכו של ברוך גולדשטיין על הסכם עודפים ואין שם אחד שיגיד מילה.

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי כתבה כי "‏האקדח שירה ברבין ובחזון השלום ב-1995 חוזר להתנקש עכשיו בדמוקרטיה הישראלית. הבחירה ברורה מתמיד: ממשלת גזענות-חסינות או חזרה לדרך רבין.

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, בתגובה לחתימת הליכוד והציונות הדתית על הסכם העודפים אמרה כי "אחרי שעשה כל שביכולתו כדי לאחד בין הקיצונים והגזענים ביותר, נתניהו לוקח צעד קדימה ודואג גם להכשיר אותם לממשלה. הוא נותן מקום של כבוד לממשיכי דרכו של כהנא, שיצחק שמיר נהג להחרים את נאומיו במליאה, רק בשביל חסינות ממשפט. זו עדות לשפל המוסרי של הליכוד".

ח״כ עאידה תומא-סלימאן מחד"ש אמרה כי "הסכם העודפים של הליכוד עם סמוטריץ ובן גביר מבהיר שהמיינסטרים של הימין הישראלי היום הוא כהניסטי. גוש נתניהו הוא גוש העליונות היהודית, וכל מי שמשתף איתו פעולה מכשיר את השרץ ובוגד בציבור".

בן גביר הגיב לתגובות ואמר כי "יאיר לפיד וטיבי מהלל השאהידים בלחץ. יש להם סיבה טובה. הצמד טיבי-לפיד שוב נכנסים לפאניקה אחרי שהם מתחילים להפנים שאני בדרך לכנסת ובעזרת השם גם לממשלה הבאה.

"יש להם בהחלט הרבה סיבות טובות להיות בלחץ: הם שוב ייזרקו לאופוזיציה, ואנחנו ניישם כאן לראשונה מדיניות ימין אמיתית - במעשים ולא בדיבורים. הניסיון של יאיר לפיד להציג אותי כתומך טרור, בשעה שהוא מצהיר בגאווה שיקים ממשלה בה חברי הרשימה המשותפת יהיו שרים, הוא מפגן זלזול באינטיליגנציה של אזרחי ישראל. לפיד מוכן להפקיד את ביטחונם של אזרחי ישראל בידי נציגים מובהקים של ארגוני הטרור הגרועים ביותר".

מ"תקווה חדשה" של גדעון סער לא התקבלה עדיין תגובה להסכם, אף שבשבועות האחרונים הם הודיעו מפורשות, לרבות סער עצמו, כי לא יצרף את בן גביר לקואליציה שלו.