פייסבוק נעה לכיוון הפחתת התוכן הפוליטי מהרשת החברתית

בחברה אומרים כי יורידו את נראות התכנים הפוליטיים ברשת החברתית על-מנת לטפח קהילות בריאות יותר ולהתאים יותר למשתמשים שלא רוצים לראות תוכן כזה

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

פייסבוק הודיעה כי היא מתחילה להפחית את כמות התוכן הפוליטי שמשתמשים רואים בפיד שלהם, מה שיש לו פוטנציאל להקטין את התפקיד שהרשת החברתית הגדולה בעולם משחקת בבחירות ובאופן נרחב יותר בשיח הציבורי באופן שוטף.

ההודעה, שנעשתה בפוסט בבלוג של פייסבוק ביום רביעי, באה בעקבות הכרזתו של מייסד ומנכ"ל החברה מארק צוקרברג בשיחת הרווחים של פייסבוק בחודש שעבר, על כך שרוב המשתמשים היו מעדיפים להיות חשופים לתוכן פוליטי מועט. באותה שיחה אמר צוקרברג כי קיצוץ כמות התוכן הפוליטי יעזור לפייסבוק "לעשות עבודה טובה יותר בלהביא אנשים להיות יחד ולעזור לקדם קהילות בריאות יותר".

פייסבוק הודיעה כי תוכן פוליטי מהווה כרגע רק כ־6% ממה שאנשים רואים בפיד שלהם. היא תתחיל בניסוי להפחית את הכמות הזו לקבוצה קטנה של אנשים בקנדה, בברזיל ובאינדונזיה באופן מיידי, ותבחן את הנושא בארה"ב בשבועות הקרובים.

בחברה אמרו כי לא יסירו תוכן פוליטי אלא ימצאו דרכים להקטין את מידת חשיפתו לאנשים שאינם מעוניינים בכך. בפועל, המשמעות היא שפייסבוק עדיין תרשה למשתמשים לכתוב פוסטים פוליטיים ולהתווכח ביניהם, אבל האלגוריתמים שלה יורידו את השיחות מהסוג הזה בסולם העדיפויות, והן יופצו פחות ברחבי הרשת החברתית, בייחוד בפני אנשים שלא הביעו עניין בתכנים מסוג זה.

החברה לא פירטה מה יגרום לתוכן מסוים להיות מוגדר כפוליטי.

אתמול (ד') הודיעה פייסבוק כי המאמצים החדשים שלה יהיו הדרגתיים וילוו את הכלים הקיימים - כגון היכולת לבחור לא לראות מודעות פוליטיות או הבטחה שתוכן מישויות מסוימות יופיע גבוה בפיד - שכבר קיימים בפלטפורמה.

הצעד האחרון מהווה שינוי כיוון לחברה, שבאופן היסטורי הדגישה את התפקיד המרכזי שלה כשחקן פופוליסטי בתנועות חברתיות ובבחירות במדינות רבות בעולם. בנאום מאוקטובר 2019, הכריז צוקרברג על הרשתות החברתיות כ"רשות החמישית", לצד העיתונות והרשויות המבצעת, המחוקקת והשופטת של הממשלה.

בשיחת הרווחים האחרונה אמר צוקרברג למשקיעים כי הוא חושב מחדש על תפקיד הפוליטיקה בפלטפורמה, כחלק ממאמץ מתמשך "להוריד את הטמפרטורה ולא לעודד שיח וקהילות המביאים לפילוג". הצעד מגיעה לאחר מערכת בחירות לוהטת לנשיאות ארה"ב, במהלכן נאלצה פייסבוק פעמיים להפעיל צעדים הכרוכים במה שהיא מכונה "לשבור את הזכוכית" על-מנת להרגיע את השיח הסוער. הפעם הראשונה הייתה אחרי הבחירות בנובמבר, והפעם השנייה הייתה אחרי שתומכי טראמפ עלו על גבעת הקפיטול בינואר.

צעדי החירום האלה נועדו להיות זמניים , אבל חלק מהם - כמו למשל הגבלה על הקצב בו יכולות קבוצות בפייסבוק לגדול - הם כעת קבועים.

"וול סטריט ג'ורנל" דיווח בעבר כי מחקר פנימי של פייסבוק לקראת הבחירות מצא כי הקבוצות הפוליטיות הכי פעילות ברשת היו אלה שהיוו חממות למסרים של שנאה, תאוריות קונספירציה וקריאות לפעולה אלימה.

עוד לא ברור כמה עמוק יהיה האוברול שיעשו בפייסבוק, אבל הפחתת הנראות של תוכן פוליטי עשויה לשנות סדרי עולם בסביבת העבודה של אקטיביזם אינטרנט, פרסום והוצאה לאור שצמחה סביב הרשת החברתית ו־2.8 מיליון המשתמשים החודשיים בה. הצעדים גם עשויים להצית מחדש תלונות, לרוב מהצד השמרני, שהחברה חונקת ביטוי פוליטי חופשי.

עד כמה בולט או נסתר יהיה תוכן פוליטי לבסוף יהיה תלוי בבחינה ומשוב מצד המשתמשים, אמרו בחברה.

"המטרה שלנו היא לשמר את האפשרות שאנשים יוכלו למצוא תוכן פוליטי ולהשתתף בו, תוך כיבוד התיאבון של כל אדם לגבי זה בראש פיד החדשות שלהם", נכתב בבלוג על-ידי מנהלת המוצר בפייסבוק, אאסתה גופטה.

פייסבוק אמרה כי לא תכלול בבחינת הנהלים החדשים שלה תוכן הקשור לנושאי בריאות שיתקבל מארגונים שהיא מדרגת כבני-סמכא, כמו גם תוכן מסוכנויות ממשלה רשמיות.

המהלך אינו הפעם הראשונה שפייסבוק משחקת בבולטות של קטגוריות תוכן מסוימות בפלטפורמה שלה. לאחר שכווננה את האלגוריתמים הממליצים על תכנים למקסם את כמות הזמן שאנשים מבלים בפלטפורמה או מגיבים, פייסבוק נעה לאט-לאט במחצית השנייה של העשור האחרון למיקסום מדד חדש: "אינטראקציה חברתית משמעותית".

התוצאה של זה הייתה תשומת-לב מופחתת לתוכן הנצרך באופן פסיבי - פוסטים מעסקים, מותגים וכלי תקשורת, כך אמר צוקרברג - ויותר נראות לתוכן ששותף בידי בני המשפחה של משתמש מסוים, חברים וקבוצות עניין. חוקרים חיצוניים וחוקרי החברה מצאו כי השינויים היו בקורלציה עם תעבורת אינטרנט מופחתת לאתרי העיתונים אבל תשומת-לב רבה יותר לסיפורים שגרמו לתגובה רגשית חזקה בקרב משתמשים.

"וול סטריט ג'ורנל" דיווח בשנה שעברה כי מחקר פנימי בפייסבוק הצביע על כך שהאלגוריתמים של החברה הקפיצו את מי שהעלה תוכן מקטב שגרם לתגובה רגשית חזקה בקרב הגולשים.

גופטה כתבה כי החברה תודיע באופן פומבי על שינויים כשתעשה אותם. "כשאנו מתחילים במשימה הזו, נשתף את מה שנלמד ואת הגישות שנראה שהן המבטיחות ביותר", כתבה.

פייסבוק מתמודדת עם נושאים פוליטיים בוערים נוספים בעתיד הקרוב. קבוצה עצמאית של מפקחים על תכנים שהקימה לאחרונה צפויה לקבוע בהמשך השנה אם החברה טעתה כשחסמה את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהפלטפורמה.