האם יש די מקום במלוניות עבור מאות הנוסעים שנוחתים בארץ מדי יום

במסגרת טיסות החילוץ נוחתים בנתב"ג מאות נוסעים מדי יום • התקנות מחייבות את הנוחתים מכלל המדינות להיכנס לבידוד במלוניות, להוציא מתחסנים ומחלימים • נכון להיום פיקוד העורף מתפעל עשרה מלונות שיועדו לבידוד ולהחלמה, ויש היערכות המאפשרות לפתוח תוך זמן קצר מלוניות נוספות בהתאם לצרכים ולנתוני התחלואה

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

למרות שהשמיים סגורים, עדיין מאות נוסעים נוחתים מדי יום בישראל במסגרת טיסות ה"חילוץ", כלומר טיסות להשבת נוסעים בטיסות פרטיות או טיסות של משלחות שמקבלות אישור מדיני. היום צפויים לנחות בנתב"ג מאות נוסעים, ביניהם בטיסה של אל על, המשיבה נוסעים מניו יורק לתל אביב.

במקביל, ישראייר ממשיכה בהפעלת טיסותיה לפרנקפורט. משרד הבריאות הגביל את מספר הנכנסים לישראל ל-600 נוסעים ביום, על-מנת לעמוד במכסת החדרים העומדים לרשות הנוסעים במלוניות. אך האם המספר הזה אכן יאפשר קליטה לבידוד במלוניות?

נכון להיום פיקוד העורף מתפעל עשרה מלונות שיועדו לבידוד ולהחלמה. מלונות אלה יכולים לקלוט עוד כ-2,600 שוהים חדשים, כאשר משך ימי הבידוד הוא עשרה ימים לפחות. על-פי התקנות, הנוחתים מחויבים ב-14 ימי בידוד, אותם הם יכולים לקצר ל-10 ימים בביצוע של שתי בדיקות קורונה עם תוצאה שלילית. 

התקנות מחייבות את הנוחתים מכלל המדינות להיכנס לבידוד במלוניות, כאשר נכון לעכשיו, מי שפטור מחובה זו, הם המתחסנים והמחלימים. ועדה מיוחדת מעניקה פטור לנוסעים נוספים מחובת הבידוד במלוניות על-פי קריטריונים שונים. 

אלפי ישראלים שהגישו בקשות לוועדות חריגים מתלוננים כי בחלוף כמה ימים הם לא מקבלים תשובה, חיובית או שלילית. הנימוק שמספקים בוועדות הוא בעומס פניות עצום.

המדינה היא זו שמממנת את שהות הנוחתים במלוניות, כאשר פיקוד העורף מתנהל במבנה "אקורדיון" על-מנת לשמור על יעילות תקציבית. בפיקוד העורף מדגישים כי יש היערכות המאפשרות לפתוח תוך זמן קצר מלוניות נוספות בהתאם לצרכים המשתנים ולנתוני התחלואה, כאשר קיימים 20 בתי מלון נוספים שאפשר לפתוח במידת הצורך.

המלונות שמשמשים עבור הנוחתים המחויבים בבידוד כוללים את דן פנורמה, גרנד קורט ועץ הזית בירושלים, את דן פנורמה ואת מטרופולין בתל אביב. לצידם פועלים חמישה בתי מלון המיועדים למחלימים מהמגפה.

בנוסף לחובת הבידוד, כל הנוחתים בישראל מחויבים להציג בדיקות קורונה שנעשו בטווח של עד 72 לפני ההמראה לישראל. חובה זו תחול מתאריך 13 בפברואר, גם על המחלימים והמתחסנים שיחויבו לבצע בדיקת קורונה נוספת לאחר הנחיתה. במידה ובדיקה זו תצא שלילית הם פטורים מבידוד, ובמידה והיא חיובית הם יחויבו לעבור למלוניות.

בזמן ההמתנה לתוצאות, הנוסעים המחלימים והמתחסנים לא יידרשו להמתנה בשדה התעופה והם ישוחררו.

ומה לגבי מחלימי ומחוסנים שביצעו את החיסון בחו"ל? לפי משרד הבריאות, הם יפונו לבידוד ויוכלו לבקש הפניה לבדיקת סרולוגיה. במידה ויקבלו תוצאה חיובית, ישוחררו מהבידוד.